Kritiky.cz > Filmy > Retro filmové recenze > Den poté - Dennis Quaid vs. šílená zima. Kdo s koho?

Den poté - Dennis Quaid vs. šílená zima. Kdo s koho?

DenPote
DenPote
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Kdyby se děla­la anke­ta, jejímž cílem by bylo pood­ha­lit jmé­no oso­by, kte­rá nej­ví­ce nená­vi­dí Spojené stá­ty ame­ric­ké, zřej­mě bychom se dočka­li neče­ka­né­ho výsled­ku. Nevyhrál by ji totiž Usama bin Aladin, ani Saddám Husajn, ale někdo, kdo je v zámo­ří, resp. v jeho fil­mo­vých vodách poměr­ně vážen. Roland Emmerich, strůj­ce nej­vel­ko­le­pěj­ších kata­stro­fic­kých fil­mů všech dob, dává svou aver­zi vůči zasta­vě­ným ame­ric­kým met­ro­po­lím veřej­ně znát v pra­vi­del­ných časo­vých inter­va­lech. Těžko odhad­nout, čím toho­to reži­sé­ra namíchl tře­ba tako­vý New York, prav­dou však zůstá­vá, že už na něj vyslal hor­du mimo­zemš­ťa­nů, uči­nil z něj hníz­deč­ko a pro­cház­ko­vý par­čík pro obrov­skou ješ­těr­ku a teď - aby toho neby­lo málo - se jej roz­ho­dl kon­fron­to­vat snad se vše­mi pří­rod­ní­mi kata­stro­fa­mi, jaké na této pla­ne­tě exis­tu­jí - tor­ná­dy počí­na­je a pří­va­lo­vý­mi vlna­mi (niko­li) kon­če.

Katastrofický sní­mek Den poté , ač by se moh­lo zdát, že je jen dal­ším kous­kem z dlou­hé řady Emmerichových titu­lů, v nichž jde pře­de­vším o pre­zen­ta­ci nej­mo­der­něj­ších tri­ko­vých tech­no­lo­gií, se od výše nakous­nu­tých fil­mů ( Godzilla , Den nezá­vis­los­ti ) výraz­ně liší. Samozřejmě, že se i ten­to­krát dostá­vá do ohro­že­ní celá Země - a zejmé­na samot­ný New York a L.A. - nyní si však reži­sér bere do pará­dy pro­ble­ma­ti­ku, jejíž váha je nato­lik veli­ká, že by moh­la být jen stě­ží vrže­na na bed­ra jedi­né­ho hrdi­ny.

Příběh sním­ku se tvá­ří na oko jed­no­du­še, po vzo­ru jiných kata­stro­fic­kých fil­mů však nabí­zí pro­stor pro plejá­du postav, jejichž osu­dy jsou více či méně vzá­jem­ně pro­ple­te­né. Pitvat se dějem by tak bylo z hle­dis­ka dél­ky recen­ze zřej­mě zby­teč­né - navíc pochy­bu­ji, že bych si tím udr­žel čte­ná­řo­vu pozor­nost v ustá­le­né rovi­ně. Na dru­hou stra­nu… Den poté je výji­meč­ný ješ­tě v jed­nom ohle­du. Blížící se apo­ka­ly­psa v podo­bě glo­bál­ní­ho otep­lo­vá­ní a „neho­ráz­ně“ rych­lé­ho pří­cho­du DOBY LEDOVÉ tvo­ří ve fil­mu pou­ho­pou­hý základ a Emmerichova pozor­nost se para­dox­ně neu­pí­ná smě­rem k veli­kým vlnám, zbě­si­lým tor­ná­dům a ke krou­pám o veli­kos­ti teni­so­vých míč­ků, ale někde úpl­ně jinam. Do popře­dí se dostá­vá vztah otce a syna (na ved­lej­ší kole­ji pak postup­ně se upev­ňu­jí­cí „přá­tel­ství“ chlap­ce a dív­ky), kte­ří se za posled­ní léta jak­si vzdá­li­li a kte­ří mají jedi­neč­nou šan­ci (za „jedi­neč­ných“ okol­nos­tí) to všech­no napra­vit. V prvé řadě se však budou muset por­vat s nástra­ha­mi mat­ky pří­ro­dy, jež vrh­ne do jejich vzá­jem­né ces­ty za happy-endem obrov­skou mraz­nič­ku nejme­no­va­né znač­ky, kte­rá doká­že zmra­zit úsměv i toho nej­tep­lej­ší­ho obča­na „made in USA“.

Psát recen­zi na Den poté je poměr­ně jed­no­du­chou zále­ži­tos­tí. A to z jed­no­ho důvo­du: pryč jsou časy, kdy se fil­mům udě­lo­va­la vyso­ká hod­no­ce­ní jenom pro­to, že dis­po­nu­jí vyso­kým množ­stvím dech-beroucích efek­tů. Ano, ano… snad­ná ces­ta bloc­kbus­te­rů vstříc peně­žen­kám poten­ci­ál­ních divá­ků je už něja­ký ten měsíc hud­bou minu­los­ti. K tomu, aby dnes urči­tý titul pokryl své sto­mi­li­o­no­vé nákla­dy, už nesta­čí vměst­nat do pří­bě­hu co nejdel­ší auto­mo­bi­lo­vé honič­ky či masiv­ní počí­ta­čo­vé bit­ky. A co „hůř“ - už ani tak spo­leh­li­vě nefun­gu­je věhlas vydo­by­tý před­cho­zím fil­mem (zejmé­na v pří­pa­dě pokra­čo­vá­ní). Roland Emmerich jako by tohle vytu­šil a poku­sil se vydat tam, kde jeho noha sice už sta­nu­la, avšak kde zane­cha­la jen mizi­vou sto­pu. Netvrdím, že je Emmerich špat­ný reži­sér, ovšem… jestli­že mu něco sku­teč­ně nejde, pak je to roch­ně­ní se v osu­dech ústřed­ních hrdi­nů (kte­ří jsou navíc dvou­roz­měr­ní a plo­ší).

Divák, kte­rý se na Den poté vydá, oče­ká­vá povět­ši­nou film, v němž dosta­ne logi­ka pěk­ně na prdel a kde bude jeho zrak zahl­cen zábě­ry stu­du­jí­cí­mi postup­nou devasta­ci ame­ric­kých vel­ko­měst. Bohužel… nový Emmerichův kou­sek se pokou­ší hrát si na něco hod­not­něj­ší­ho a pro­střed­nic­tvím závaž­né pro­ble­ma­ti­ky se sna­ží divá­ko­vi vsu­ge­ro­vat, že vlast­ně pozo­ru­je výchov­ný doku­ment „Co se může stát, když budu jez­dit autem, kácet stro­my, vypouš­tět do vody che­mic­ké odpa­dy apod.“. Tento záměr však reži­sé­ro­vi nevy­chá­zí a pří­či­nu toho vše­ho nelze hle­dat nikde jin­de než prá­vě v něm. Byl to totiž on, kdo si napsal scé­nář, v němž je kaž­dých deset minut zmi­ňo­vá­no, že se blí­ží kata­stro­fa nepřed­sta­vi­tel­ných roz­mě­rů, a jenž je doslo­va a do pís­me­ne přecpán nej­růz­něj­ší­mi klišé (hlav­ní hrdi­na před­po­ví zká­zu něko­lik týd­nů pře­dem, ale nikdo mu nevě­ří atd. atd.). Absolutní třeš­nič­kou na dor­tu v obrá­ce­ném smys­lu slo­va je pak nepo­cho­pi­tel­ný konec, kte­ré­mu sice nelze upřít sna­hu „donu­tit divá­ka zamys­let se nad sebou samot­ným“, avšak kte­ré­mu by mno­hem více slu­šel kabá­tek čer­něj­ší­ho zabar­ve­ní.

Samozřejmě, teď by mohl někdo namít­nout, že napros­to stej­ný byl i Den nezá­vis­los­ti Godzilla (mimo­cho­dem - oba fil­my jsem viděl něko­li­krát), ale to je - ale­spoň v mém pří­pa­dě - tvr­ze­ní, kte­ré nemo­hu při­jmout. Akce je v Dni poté asi tolik jako orlích hnízd v bes­kyd­ských lesích. A úpl­ně nej­hor­ší je na tom prá­vě to, že vět­ši­na scén, kte­ré by měly divá­ka napnout a donu­tit k pochy­bám, se míjí svým zámě­rem. Věčná to ško­da.

Další kapi­to­lou je absen­ce jakési nad­sáz­ky a humo­ru ply­nou­cí­ho z logic­kých děr ve scé­ná­ři. Když se v Godzille pla­zil obrov­ský ješ­těr pod měs­tem a nikdo jej nesly­šel, bylo to cool a těž­ko to mohl někdo Emmerichovi vyčí­tat, pro­to­že se celý sní­mek nesl v duchu „sebe­ze­směš­ňo­vá­ní“. Nejinak tomu bylo i u Dne nezá­vis­los­ti , kde se roz­ho­dl nako­pat zad­ni­ce ufou­nů i samot­ný ame­ric­ký pre­zi­dent, a pro­to je zará­že­jí­cí, jak smr­tel­ně váž­ně je Den poté nala­děn. Chybí zde hláš­ky, kte­ré by vám vylou­di­ly na tvá­ři úsměv (nepočítám-li tu z úvo­du: „Já to nebyl…“), a pře­de­vším scé­ny, kte­ré by vás při­mě­ly vypnout mozek z pro­vo­zu. Nehledě na to, krom neschop­nos­ti při­jmout Emmerichovu filo­so­fii ohled­ně náh­lých kli­ma­tic­kých změn se dosta­ví i nešvar zce­la jiný - a to nuda.

V posled­ním odstav­ci nehod­lám nic obke­cá­vat. Jednoduše řeče­no, na Den poté jsem se nijak extra netě­šil, přes­to jsem věřil, že se u něj ale­spoň obstoj­ně poba­vím. To jsem se ale sekl (a rov­nou do prs­tu:-)). Kdybych dal na rady jed­no­ho kri­ti­ka a mís­to fil­mu zhlé­dl trai­ler, v němž je sestří­há­no to nej­lep­ší z celé­ho sním­ku, nemu­sel jsem se sko­ro dvě hodi­ny trá­pit a sle­do­vat něco, co by bylo mno­hem účin­něj­ší jako alter­na­ti­va „počí­tá­ní ove­ček“ v pozd­ních noč­ních hodi­nách.


Photo © 2004 20th Century Fox Film Corporatio


Podívejte se na hodnocení Den poté na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Den poté22. dubna 2022 Den poté Den poté je novým katastrofickým filmem, ve kterém vlivem globálního oteplování a tání ledovců dojde k narušení atlantického proudění a paradoxně na celé severní polokouli k prudkému […] Posted in Retro filmové recenze
  • Příchozí nutí k zamyšlení - 65 %30. března 2022 Příchozí nutí k zamyšlení - 65 % Lidé jsou zvláštní tvorové. Dokážou se vyjadřovat v mnoha jazycích, a přesto jim může chybět porozumění. Bylo by možné se s mimozemšťany domluvit? Jsou komunikační dovednosti přenosné a […] Posted in Retro filmové recenze
  • Příchozí - O TVŮRCÍCH11. listopadu 2016 Příchozí - O TVŮRCÍCH             DENIS VILLENEUVE (režie) je uznávaný francouzsko-kanadský režisér, který na sebe celosvětovou veřejnost upozornil nominací na Oscara v kategorii Nejlepší cizojazyčný film, jež […] Posted in Speciály
  • Příchozí - OBSAH/O FILMU11. listopadu 2016 Příchozí - OBSAH/O FILMU             OBSAH              Snímek Příchozí je provokativním vědeckofantastickým thrillerem od slavného režiséra Denise Villeneuvea (Sicario: Nájemný vrah, Zmizení). Když po celém […] Posted in Speciály
  • Terapie láskou: Cesta k uzdravení a sebezdokonalení po krizi nevěry18. ledna 2024 Terapie láskou: Cesta k uzdravení a sebezdokonalení po krizi nevěry Přistihnutí své manželky při nevěře může být dosti traumatizující zážitek. Pat, který trpí bipolární afektivní poruchou si právě takový zážitek před osmi měsíci prožil. Svojí manželku […] Posted in Retro filmové recenze
  • Já, legenda: Vizuálně poutavý snímek s nejistou identitou žánru2. října 2023 Já, legenda: Vizuálně poutavý snímek s nejistou identitou žánru Filmovou adaptaci stejnojmenné knihy Já, legenda je těžké uchopit v její podstatě. Je to žánrový chameleon, který navíc vizuálně evokuje počítačovou hru. Vášnivý diskurz a rozporné názory […] Posted in Retro filmové recenze
  • Transformers – víc, než se zdá7. června 2023 Transformers – víc, než se zdá Ano, na počátku byla opravdu hračka. Je tomu už celých čtyřiadvacet let od zrodu jednoho unikátního návrhu. Tedy robota, co se během pár okamžiků dokáže přeskládat na autíčko. Kdo mohl […] Posted in Retro filmové recenze
  • Hobit: Neočekávaná cesta14. listopadu 2022 Hobit: Neočekávaná cesta Hobit: Neočekávaná cesta je dobrodružný film z roku 2012, který natočil Peter Jackson podle scénáře Fran Walshové, Philippy Boyensové, Jacksona a Guillerma del Tora na motivy románu Hobit […] Posted in Speciály
  • Nebezpečná rychlost 2: Zásah19. srpna 2022 Nebezpečná rychlost 2: Zásah Režisér Speed 2 se snaží zopakovat relativní úspěch své "jedničky" z roku 1994 o nepravděpodobném pumovém teroristovi a ještě nepravděpodobnější jízdě autobusem a metrem v L.A. "Dvojka" si […] Posted in Retro filmové recenze
  • Transformers3. července 2022 Transformers Dvě frakce autonomních robotických organismů z planety Cybertron, hodní Autoboti a zlí Decepticoni, se snaží ziskat Prajiskru, která , která je schopna stvořit světy a zaplnit je životem. […] Posted in Retro filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,78228 s | počet dotazů: 261 | paměť: 72181 KB. | 19.04.2024 - 09:06:20