Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Cesta domů – Recenze – 40 %

Cesta domů – Recenze – 40 %

Cesta
Cesta
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Filmem Cesta domů uza­ví­rá reži­sér, sce­náris­ta a kame­ra­man Tomáš Vorel tri­lo­gii zapo­ča­tou sním­kem z roku 2000 Cesta z měs­ta. Tato úspěš­ná kome­die o útě­ku před stre­su­jí­cí a pře­tech­ni­zo­va­nou měst­skou civi­li­za­cí do náru­če klid­né a očiš­ťu­jí­cí pří­ro­dy nabíd­la své­ráz­nou poe­ti­ku i neo­te­sa­né herec­ké výko­ny, mís­ty se však oci­ta­la za hra­nou nevy­rov­na­né a naiv­ní agit­ky. V roce 2012 na ni Vorel navá­zal sty­lo­vě odliš­ným vol­ným pokra­čo­vá­ním s názvem Cesta do lesa, jenž půso­bi­lo pod­stat­ně civil­ně­ji a díky tomu, že v něm pozůsta­lou nai­vi­tu vyva­žo­va­la vědo­má iro­nie, také vyzrá­le­ji. Jeho téma­tem byla pře­de­vším lás­ka k lesu a smi­řo­vá­ní pro­ti­kla­dů ve for­mě har­mo­nic­ké­ho sbli­žo­vá­ní zastán­ců pro­ti­chůd­ných myš­le­nek, kte­ré odrá­žel pří­běh o náh­lé roman­ci mezi Anynou Marákovou, nezle­ti­lou vege­ta­ri­án­skou eko­lo­gic­kou akti­vist­kou, a mla­dým mys­liv­cem Ludvou Papošem, jenž zosob­ňo­val všech­no to, co ona od počát­ku nená­vi­dě­la.

Cesta domů – Recenze
Photo © Bontonfilm

 

Ke stej­né­mu ústřed­ní­mu páru v podá­ní Tomáše Vorla ml. a Lucie Šteflové (kte­rá vystří­da­la Annu Kameníkovou) se nyní vra­cí i Vorlova novin­ka Cesta domů, v níž se ve ved­lej­ších rolích obje­vu­jí po vzo­ru před­cho­zích dvou dílů i Boleslav Polívka s Evou Holubovou a Tomáš Hanák s Barborou Nimcovou-Schlesinger coby jejich rodi­če, a stej­ně tak i řada dal­ších pově­do­mých pro­ta­go­nis­tů. Kupodivu se ale sní­mek již nevra­cí k jejich názo­ro­vým spo­rům, vychá­ze­jí­cím z jejich roz­díl­né­ho záze­mí, život­ní­ho sty­lu a liší­cích se posto­jů a pre­fe­ren­cí, pro­to­že ty jsou od minu­la patr­ně již vyře­še­né. Eko-bio-ezo hlav­ní hrdin­ka sice bro­jí nejen pro­ti hno­ji­vům, pes­t­i­ci­dům a zabí­je­ní zvě­ře, ale i pro­ti lep­ku, cuk­ru a očko­vá­ní, a tu a tam se kvů­li tomu dosta­ne s někým do kon­flik­tu, nicmé­ně s dějem, jenž je ostat­ně jako ve vět­ši­ně fil­mů Tomáše Vorla (včet­ně Cesty z měs­taa Cesty do lesa) pováž­li­vě cha­bý, to ten­to­krát nijak zvlášť nesou­vi­sí.

Hrdinové Vorlových fil­mů jsou čas­to jen plo­chý­mi mode­lo­vý­mi posta­va­mi (až kari­ka­tu­ra­mi), z nichž se stá­va­jí věšá­ky na jeho vlast­ní názo­ry a život­ní posto­je. Je to pří­pad i hrdi­nů Cesty domů, jejichž nava­zu­jí­cí osu­dy jsou v pří­bě­hu, dle reži­sé­ro­vých slov inspi­ro­va­ném jeho osob­ní­mi zážit­ky a též vyprá­vě­ním něko­li­ka sed­lá­ků, les­ní­ků a mys­liv­ců, roz­ví­je­ny jen pra­má­lo. Takže zatím­co vol­no­myš­len­kář­ská a alter­na­tiv­ní život­ní styl vyzná­va­jí­cí Markéta Maráková orga­ni­zu­je šaman­ské léči­tel­ské ritu­á­ly pro lidi z měs­ta, s nimiž uží­vá leh­ké dro­gy a do zblb­nu­tí zpí­vá eso­te­ric­kou odr­ho­vač­ku o mat­ce Zemi, a její muž čím dál víc pro­pa­dá alko­ho­lu, tak zemi­tý země­dě­lec Papoš se potý­ká s nastu­pu­jí­cím Alzheimerem a spo­lu s man­žel­kou se stra­chu­je o to, kdo zdě­dí jeho milo­va­ná pole, když syn dělá revír­ní­ka.

Photo © Bontonfilm
Photo © Bontonfilm

 

Zápornou roli v tom všem hra­je stát­ní insti­tu­ce les­ní sprá­vy, kte­rá hod­lá zpri­va­ti­zo­vat v nad­chá­ze­jí­cí draž­bě hájov­nu hlav­ních hrdi­nů a při­pra­vit je tak o stře­chu nad hla­vou. A man­žel­ství Anyny a Ludvy krom toho čeká ješ­tě jed­na zatěž­ká­va­cí zkouš­ka. Nic dal­ší­ho se ale v pří­bě­hu už nesta­ne, jeho vět­ši­nu tudíž tvo­ří kolo­toč repe­ti­tiv­ních scé­nek, v nichž se ženy oddá­va­jí pří­rod­ní duchov­ní očis­tě a muži se oží­ra­jí do bez­vě­do­mí domá­cí­mi pálen­ka­mi, k čemuž jim slou­ží jako zámin­ky mys­li­vec­ké hony i lido­vé tra­di­ce typu Velikonoce nebo Mikuláš. Soucítit nebo sym­pa­ti­zo­vat lze v tom všem jen s málo­kým, neboť cha­rak­te­ry jed­not­li­vých postav jsou v tom­to fil­mu zjed­no­du­še­ny na úro­veň tezo­vi­tých ste­re­o­ty­pů. Většinu pří­tom­ných myš­le­nek a moti­vů navíc sní­mek jen recyklu­je z před­cho­zích dílů, aniž by je nadá­le jak­ko­li obo­ha­co­val, kvů­li čemuž jeho děj znač­ně při­po­mí­ná nasta­vo­va­nou kaši.

To málo, co je v Cestě domů opro­ti jejím před­chůd­cům nové, však zásad­ně urču­je její výsled­ný tón. Kromě new-age eso­te­ri­ky a obav o ztrá­tu hájen­ky jsou nej­čas­tě­ji sklo­ňo­va­ný­mi moti­vy závis­lost na alko­ho­lu, smrt, part­ner­ské odlou­če­ní a ztrá­ce­ní vzpo­mí­nek v důsled­ku zhoub­né nemo­ci. Ve sna­ze pojmout život na ves­ni­ci včet­ně jeho tem­něj­ších a smut­něj­ších strá­nek se Tomáš Vorel odklo­nil od pozi­tiv­ních sdě­le­ní o vzá­jem­né tole­ran­ci k výraz­ně pesi­mis­tič­těj­ší­mu tónu, v němž na kome­dii prak­tic­ky není mís­to – až na jed­nu nebo dvě izo­lo­va­né hláš­ky a na pitvo­ři­vé kre­a­ce Milana Šteindlera v roli mys­li­vec­ké­ho před­se­dy. Do žán­ru plno­hod­not­né­ho dra­ma­tu se nicmé­ně sní­mek vli­vem urči­té míry nad­hle­du a zjed­no­du­še­ní nepouš­tí a spíš jen klou­že po povrchu váž­ných témat.

Photo © Bontonfilm
Photo © Bontonfilm

 

 

Cesta domů nesto­jí na ději, jenž při­po­mí­ná spíš jen sla­bé pásmo výje­vů z ves­nic­ké­ho živo­ta, ale na posta­vách a jimi pre­zen­to­va­ných ide­jích, kte­ré ale od minu­la pro­šly jen mini­mál­ním vývo­jem a povět­ši­nou tak sdě­lu­jí pořád to samé. Více než osu­dy hrdi­nů tudíž zaujme stá­le vděč­ný náhled do pra­cov­ních povin­nos­tí les­ní­ků a mys­liv­ců a mís­ty upou­ta­jí i herec­ké výko­ny (zejmé­na Boleslav Polívka a jeho čet­né pohle­dy nazna­ču­jí­cí ztrá­tu myš­le­nek a zapo­mí­ná­ní) a také hlav­ně Vorlova prá­ce s kame­rou, vytvá­ře­jí­cí tu a tam sku­teč­ně půso­bi­vé obra­zy. 

 

Photo © Bontonfilm


Podívejte se na hodnocení Cesta domů na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Mazaný Filip14. června 2022 Mazaný Filip Václav Marhoul převlékl parodii na gangsterky Mazaný Filip z divadelního do filmového roucha. V podstatě se dá říct, že vzal z převážné části hru a jen ji trochu upravil. I na tom se ale […] Posted in Retro filmové recenze
  • Vejška - volné pokračování Gymplu27. května 2020 Vejška - volné pokračování Gymplu Siluety věží večerní Prahy se noří do tmy a pod železničním mostem se připravují ke svému tajnému uměleckému počinu Petr a jeho kamarád  Michal. Žádná velká tvorba se ale nekoná, protože […] Posted in Retro filmové recenze
  • Nestyda: Znovu a znovu ve stejném stylu, jen pro peníze?9. července 2023 Nestyda: Znovu a znovu ve stejném stylu, jen pro peníze? Hlodá ve mně takový pocit, že Hřebejkovi jde o diváky stále méně. Pokud vidí, že je jeho model úspěšný, nesnaží se časem přijít s něčím novým, posunout se do jiných rovin, ale naopak dělá […] Posted in Retro filmové recenze
  • Kultovní seriál Česká soda slaví 30 let5. června 2023 Kultovní seriál Česká soda slaví 30 let V letošním roce si připomínáme třicet let od prvního vysílání satirického pořadu Česká soda, který pro Českou televizi v letech 1993–1997 vyráběla společnost Febio. Pořad byl koncipován […] Posted in Zajímavosti
  • Gump – pes, který naučil lidi žít – Recenze – 60 %22. července 2021 Gump – pes, který naučil lidi žít – Recenze – 60 % Hlavním hrdinou českého rodinného filmu Gump – pes, který naučil lidi žít je nepřekvapivě pes. Pes, který je jako štěně vyhozen v pytli do popelnice, načež se ho ujme skoro-bezdomovec […] Posted in Filmové recenze
  • To můj Láďa...- První filmová role Evy Holubové10. února 2021 To můj Láďa...- První filmová role Evy Holubové Vnitřní život každé ženy je bohatší, než by se mohlo zdát. Některé ženy během fádního nákupu zvládnout zažít romantické zamilování, první rande, prožít svatbu se všemi drobnými detaily a […] Posted in Retro filmové recenze
  • Čtvrtstoletí Pelíšků8. dubna 2024 Čtvrtstoletí Pelíšků Mezi českými porevolučními filmy byla spousta kinohitů, ale jen málokterý z nich se stal novodobou klasikou, ze které by diváci dokázali citovat hlášky i […] Posted in Filmová klasika
  • Gump - jsme dvojka: nepředčil sám sebe27. března 2024 Gump - jsme dvojka: nepředčil sám sebe Jste-li vášnivými milovníky zvířat nebo domácích mazlíčků a nenechá vás nehezké zacházení se zvířaty chladnými, možná jste zatoužili shlédnout film GUMP – jsme dvojka, nový film […] Posted in Filmové recenze
  • Metoda Markovič: Hojer19. března 2024 Metoda Markovič: Hojer Filmfanaticovi dosud chyběla zkušenost s nováckými sériemi z produkce Voyo. Nenalákal mě Král Šumavy, nepodařilo se to Ivetě, uspěla až Metoda Markovič: Hojer. A padlo hned několik […] Posted in TV Recenze
  • Kdo je kdo v Pelíšcích - Herci21. prosince 2023 Kdo je kdo v Pelíšcích - Herci MIROSLAV DONUTIL, otec Šebek Miroslav Donutil (*1951) se po absolutoriu na brněnské JAMU stal stálým členem Divadla na provázku, kde ztvárnil výrazné role především v inscenacích Balada […] Posted in Profily osob
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,83096 s | počet dotazů: 262 | paměť: 72105 KB. | 24.04.2024 - 02:25:34