Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Captain Marvel – Recenze – 50%

Captain Marvel – Recenze – 50%

CaptainMarvelrecenzefilmu
CaptainMarvelrecenzefilmu
Film Captain Marvel (od stu­dia Marvel) popr­vé uvá­dí na scé­nu super­hr­din­ku téhož jmé­na (vlast­ním jmé­nem Carol, hra­je ji drži­tel­ka Oscara Brie Larson), kte­rá je jed­nou z nej­sil­něj­ších a nej­moc­něj­ších postav toho­to uni­ver­sa a pod­le vše­ho bude mít zásad­ní roli v pří­bě­hu sním­ku Avengers: Endgame, jehož se dočká­me již na kon­ci letoš­ní­ho dub­na. Jde tedy o prv­ní samo­stat­ný film Marvelu věno­va­ný žen­ské hrdin­ce, kte­rý se navíc ode­hrá­vá v 90. letech (a jeho dru­hou nej­vý­raz­něj­ší posta­vou je o dva­cet let mlad­ší Nick Fury), což z něj dělá de fac­to prequel série Avengers.
Captain Marvel – Recenze
Zdroj fotek: falcon.cz

Na počát­ku fil­mu je Carol (kte­rou všich­ni oslo­vu­jí „Versová“) mimo­zem­skou váleč­ni­cí Hvězdných sil na pla­ne­tě Hala, jenž je v kon­flik­tu s nepřá­tel­skou rasou Skrullů. Carol trpí ztrá­tou pamě­ti a dis­po­nu­je vel­kou silou (z rukou jí šle­ha­jí ener­ge­tic­ké výbo­je), kte­rou se učí správ­ně pou­ží­vat. Během jed­né z váleč­ných ope­ra­cí je zaja­ta, leč poda­ří se jí osvo­bo­dit a omy­lem ztros­ko­tat na pla­ne­tě Zemi, kde se zrov­na píše rok 1995. Kromě Skrullů je jí na sto­pě i pozem­ský agent Fury (digi­tál­ně omla­ze­ný Samuel L. Jackson), pro nějž je v té době setká­ní s Carol vůbec prv­ním stře­tem s bytos­tí obda­ře­nou super­schop­nost­mi. A Carol se navíc začnou vra­cet vzpo­mín­ky na její před­cho­zí život…
Ta sku­teč­nost, že se děj fil­mu ode­hrá­vá v 90. letech, se do sním­ku nicmé­ně pro­mí­tá jen vel­mi mír­ně, a to povět­ši­nou pro­střed­nic­tvím něko­li­ka dobo­vých pís­ni­ček na soun­d­trac­ku a poně­kud laci­ně vyzní­va­jí­cí sna­hou urvat něja­ké plu­so­vé body na nos­tal­gic­kých odka­zech (video­půj­čov­na, dlou­ho se načí­ta­jí­cí Windows 95). Humor je pak kro­mě těch­to refe­ren­cí těžen zejmé­na z toho, že ve fil­mu vystu­pu­je v řadě scén roz­to­mi­lá kočka, a zadru­hé z posta­vy Nicka Furyho, jenž je divá­kům před­sta­vo­ván v tro­chu jiné podo­bě, než jak je znám ze star­ších Marvel fil­mů – tak­že je komič­těj­ší, roz­ver­něj­ší a má obě oči (a v pár scé­nách je dopro­vá­zen mla­dým agen­tem Coulsonem coby učed­ní­kem).
Věc se má však bohu­žel tak, že Samuel L. Jackson je sice vtip­ný a dob­ře hra­je, leč vět­ši­na jeho hlá­šek je nanej­výš úsměv­ná a ke smí­chu pří­liš nevy­bí­zí. Kočka je mís­ty legrač­ní, leč nelze opo­me­nout fakt, že před­sta­vu­je znač­ně laci­ný a snad­ný zdroj humo­ru. Zdaleka nej­lep­ším momen­tem celé­ho fil­mu je kupo­di­vu úvod­ní logo Marvelu (věno­va­né zesnu­lé­mu Stanu Leeovi), zda­le­ka nej­so­fis­ti­ko­va­něj­ším oka­mži­kem je pak Leeovo cameo.
Captain Marvel – Recenze

Jinak je totiž děj fil­mu Captain Marvel veli­ce gene­ric­ký a nená­pa­di­tý a podob­ně gene­ric­ké a nená­pa­di­té je i jeho cel­ko­vé zpra­co­vá­ní. Většina fil­mu půso­bí jako posle­po­va­ná ze šab­lon a scén, kte­ré se u Marvelu osvěd­či­ly již dří­ve, a tak je někdo ako­rát mír­ně poupra­vil a zopa­ko­val s mini­mem při­da­né kre­a­tiv­ní hod­no­ty, násled­kem čehož vyzní­va­jí tuc­to­vě a zamě­ni­tel­ně. Začíná to už mimo­řád­ně rutin­ně nato­če­ný­mi akč­ní­mi scé­na­mi, na kte­rých není nic zají­ma­vé­ho ani režij­ně, ani vizu­ál­ně, ani z hle­dis­ka cho­re­o­gra­fie, a dokon­ce ani nejsou kdo­ví­jak epic­ké – ta nej­vět­ší, závě­reč­ná, navíc pře­kva­pi­vě ztros­ko­tá­vá na tom, že hlav­ní hrdin­ka je sil­ná a moc­ná až pří­liš a hlav­ním zápo­rá­kům téměř nedá šan­ci. Snímek navíc postrá­dá jakou­ko­li oso­bi­tost či názna­ky tvůr­čí­ho ruko­pi­su. Jeho reži­sé­ry a hlav­ní­mi sce­náris­ty je dvo­ji­ce dlou­ho­le­tých fil­mař­ských part­ne­rů Anna Boden a Ryan Fleck, kte­ří za sebou mají ako­rát něko­lik nezá­vis­lých sním­ků – při­čemž v Marvelu rádi a čas­to sází na tvůr­ce malých a laci­ných fil­mů, kte­rým najed­nou svě­ří obrov­skou mega-produkci za 150 mili­o­nů dola­rů – ako­rát že ten­to­krát se ta sáz­ka úpl­ně nevy­da­ři­la.
Do jis­té míry film zachra­ňu­je sym­pa­tic­ká Brie Larson v titul­ní roli, kte­rá se svým talen­tem zvlád­ne to málo, co se po ní chtě­lo, uhrát napros­to s pře­hle­dem, a vel­ké plus pat­ří i Samuelu L. Jacksonovi za jeho kre­a­ce a hláš­ky. Postava Carol/Captain Marvel jako tako­vá však pří­liš zají­ma­vá není, pro­to­že je cha­rak­te­ro­vě hroz­ně plo­chá, a přes­to­že je záplet­ka fil­mu do jis­té míry zalo­že­ná na odha­lo­vá­ní její minu­los­ti, tak se dotyč­ná jen málo­kdy sta­ne něčím víc, než figur­kou ze super­hr­din­ské­ho pla­ká­tu. Leckteré ved­lej­ší posta­vy (včet­ně digi­tál­ní­ho veli­te­le Skrullů) mají vět­ší hloub­ku než ona (což kupo­di­vu nepla­tí pro Judea Lawa v roli kapi­tá­na Hvězdných sil). Naopak o titul nej­kře­čo­vi­těj­ších dia­lo­gů roku se uchá­zí posta­va dese­ti­le­té hol­čič­ky, kte­rá zce­la seri­óz­ně trou­sí věty typu: „Mami, teď je na čase zacho­vat se tak, aby na tebe moh­la být tvo­je dce­ra pyš­ná.“
Captain Marvel – Recenze

Coby prv­ní film Marvelu s žen­skou hrdin­kou v hlav­ní úlo­ze obsa­hu­je Captain Marvel pocho­pi­tel­ně i jis­té eman­ci­pač­ní moti­vy, kte­ré jsou však ztvár­ně­ny vel­mi doslov­ně, a sice dějo­vou linií, v rám­ci níž se musí hrdin­ka vyma­nit z vli­vu svých nad­ří­ze­ných, kte­ří ji nutí potla­čo­vat její schop­nos­ti a její poten­ci­ál, vrcho­lí­cí oka­mži­kem, v němž v sobě musí najít sílu posta­vit se na vlast­ní nohy, což je vylo­že­ně dopro­vá­ze­no sestři­hem scén, v nichž se v růz­ných fázích své­ho živo­ta sta­vě­la ze země na nohy. Avšak pova­žo­vat film kvů­li tomu za něja­ký sym­bol femi­nis­mu by bylo znač­ně pře­hna­né, zvlášť když film v rám­ci toho­to téma­tu ani pří­liš netla­čí na pilu a jeho děj je hlav­ně o tom, že hlav­ní hrdin­ka se sna­ží vypá­t­rat svou pra­vou identi­tu a při­jmout roli, kte­rá se k ní váže (při­čemž od jiných super­hr­din­ských fil­mů se to liší pře­de­vším tím, že Captain Marvel má super­schop­nos­ti hned od začát­ku a jde jen o to odha­lit, jak k nim při­šla).
Díky schop­ným her­cům tak sto­jí za to zejmé­na něko­lik dia­lo­go­vých pasá­ží nebo drob­ných vtíp­ků, na něž dojde v prů­bě­hu fil­mu řada. Velké množ­ství schop­ných a zku­še­ných dra­ma­tur­gů a tvůr­ců z Marvelu se záro­veň posta­ra­lo o to, aby film po celou dobu více­mé­ně kon­zis­tent­ně šla­pal a držel pohro­ma­dě, něja­kou výraz­nou cha­rak­te­ris­tic­kou tvář nebo oso­bi­tý styl mu nicmé­ně zpět­ně již vtisk­nout nemoh­li. Na fil­mu Captain Marvelpři­tom nic vylo­že­ně zásad­ně špat­né­ho není, pří­liš­ná oby­čej­nost a gene­rič­nost jeho děje a zpra­co­vá­ní mu však podrá­ží nohy a srá­ží jej na super­hr­din­ský prů­měr, kte­rý neza­pad­ne jen díky tomu, že jeho hlav­ní hrdin­kou je žena.

Podívejte se na hodnocení Captain Marvel na Kinoboxu.

-