Kritiky.cz > Filmy > Retro filmové recenze > Až na krev - Daniel Day-Lewis a jeho Daniel Plainview

Až na krev - Daniel Day-Lewis a jeho Daniel Plainview

Krev
Krev
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Film Až na krev se ode­hrá­vá v Kalifornii na pře­lo­mu sto­le­tí, v obdo­bí rop­né­ho boo­mu. Příběh doku­men­tu­je vze­stup Daniela Plainviewa (Daniel Day-Lewis), osa­mě­lé­ho otce, kte­rý se z živo­ří­cí­ho hor­ní­ka ve stří­br­ném dole vypra­cu­je na pozi­ci rop­né­ho mag­ná­ta. Když Plainview dosta­ne záhad­ný tip, že smě­rem na západ leží měs­teč­ko, ve kte­rém prýští ze země oce­án naf­ty, vydá se se svým synem H.W. (Dillon Freasier/Russell Harvard) zku­sit štěs­tí v zaprá­še­ných ulicíc...h měs­ta Little Boston. Plainview a H.W. se v tom­to nuz­ném měs­tě, jehož hlav­ní atrak­cí je kos­tel s cha­risma­tic­kým kaza­te­lem Elim Sundayem (Paul Dano), pokou­še­jí pro­lo­mit dosa­vad­ní smůlu. Ale i když se jim začí­ná dařit, nedo­ká­ží unik­nout kon­flik­tům, ve kte­rých jsou veš­ke­ré základ­ní hod­no­ty - lás­ka, nadě­je, pospo­li­tost, víra, ambi­ce a dokon­ce i pou­to mezi otcem a synem - ohro­žo­vá­ny korup­cí, pod­vo­dy a prou­dy ropy.

Osobně dělím pro­za­tím­ní fil­mo­gra­fii Paula Thomase Andersona na dvě etapy- Ta prv­ní star­tu­je Gamblerem a kon­čí Opilí lás­kou, ta dru­há poté (zatím) kon­čí Nití z pří­zra­ků a začí­ná sním­kem Až na krev. Proč jí vlast­ně tak­to dělím? Paul Thomas Anderson je totiž pro mně fil­mař ke kte­ré­mu jsem si musel dlou­ho hle­dat ces­tu a už jsem asi pocho­pil proč. Paula Thomase Andersona totiž vní­mám jako reži­sé­ra, kte­rý krom Skryté vady vylo­že­ně nena­to­čil špat­ný film a zjis­til jsem, že mám téměř vždy Andersonův ruko­pis a pře­de­vším scé­nář rád. Krom Gamblera, kte­rý je za mně jen sluš­ným režij­ním debu­tem ale vní­mám prv­ní eta­pu jako veskr­ze úspěš­nou, pro­to­že v ní vznik­li pro mně totál­ní fil­mo­vé kle­no­ty jako Hříšné noci, Magnolia nebo Opilí lás­kou. Po Opilí lás­kou ale pro mně začí­ná dru­há eta­pa fil­mo­gra­fie PTA o kte­ré se nedá říct, že by PTA najed­nou začal točit špat­né fil­my, přes­to ale já osob­ně vní­mám men­ší úpa­dek. Nutno ale zmí­nit, že se pořád baví­me o úpad­ku z pětikval­tu na čtve­rec.

Až na krev za mně pros­tě nedo­sa­hu­je mis­trov­ských kva­lit před­cho­zích Andersonových pecek a dodnes vlast­ně krou­tím nad názo­ry či člán­ky, kte­ří Až na krev dokon­ce ozna­ču­jí za pro­za­tím nej­lep­ší film 21. sto­le­tí (kte­ré je už teď za mně napl­ně­né výraz­něj­ší­mi a důle­ži­těj­ší­mi sním­ky). V tomhle ohle­du jsme si s fil­mem Až na krev nesed­li a nemys­lím si, že se na tom něco změ­ní. Zároveň jde ale o film, kte­rý je pořád na vrchol­né mož­né fil­mař­ské úrov­ni a když už se neshod­nu na názo­ru, že jde o jeden z nej­lep­ších fil­mů 21. sto­le­tí, můžu říct aspoň, že jde o jeden z nej­lé­pe vypa­da­jí­cích fil­mů pro­za­tím­ní­ho sto­le­tí.

Tenhle film pře­de­vším sto­jí a padá na hlav­ním herec­kém výko­nu Daniela Day-Lewise, kte­rý se na roli Daniela Plainviewa při­pra­vo­val rok. Velmi výraz­ně pilo­val prá­ci se svým hla­sem a doslo­va se převtě­lil v jed­nom z nej­lep­ších herec­kých výko­nů všech dob.

Osobně mám s fil­my jako Až na krev pro­blém tako­vý, že se mi těž­ko sym­pa­ti­zu­je s totál­ní­mi par­chan­ti i přes­to jak doko­na­le zahra­ní jsou a i přes­to jak skvě­le napsa­ní jsou. I v tomhle ohle­du mám v rám­ci fil­mů mno­ha výji­mek, ohled­ně Dana Plainviewa ale tato výjim­ka nepla­tí. Andersonovi se ale postup­ně pro­dá­vá posta­vu Plainviewa pro­dá­vat více a více skrz dia­lo­gy. Od začát­ku je jas­né, že je s tímhle cha­rak­te­rem něco v nepo­řád­ku a že nepů­jde o pohád­ko­vé­ho hrdi­nu. To čeho je ale Plainview schop­ný divá­ka nemů­že napad­nout v žád­ném pří­pa­dě a začne mít postup­ně z Day-Lewisova výko­nu vylo­že­ný strach. Až tak výbor­ný je a prá­vem si za ten­to výkon došel pro Oscara a doká­zal, že v sou­čas­nos­ti kdy už Day-Lewis trá­ví něja­ký ten pátek v herec­kém důcho­du tu pros­tě jeden herec­ký veli­kán chy­bí.

Do role Plainviewova pro­tiv­ní­ka byl skvě­le zvo­len Paul Dano, kte­rý se až 4 dny před začát­kem natá­če­ní dozvě­děl, že se z jeho Paula Sundaye role sta­la role dvoj­čat a on tak v roli dru­hé­ho dvoj­ča­ta Eliho Sundaye dosta­ne výraz­ně vět­ší pro­stor. I přes­to, že měl na pří­pra­vu dru­hé a vět­ší role Dano pou­hé čty­ři dny tak je pro­ti Day-Lewisovi vel­mi dob­rým herec­kým spo­leč­ní­kem a v roli toho­to fana­tic­ké­ho a tak tro­chu pod­vod­né­ho pas­to­ra je jed­no­du­še parád­ní.

Až na krev sice znač­nou část svých nomi­na­cí nepro­mě­ni­lo a za rok 2007 se stal v rám­ci Oscarovek vítě­zem Tahle země není pro sta­rý bra­trů Coenů (pro mně je z těch­to dvou vítě­zem Až na krev), Oscara ale ale­spoň dostal Robert Elswit, dvor­ní kame­ra­man PTA, kte­rý oprav­du udě­lal z Až na krev jeden z vizu­ál­ně nej­za­jí­ma­věj­ších zážit­ků posled­ních let.

Až na krev je stej­ně jako vět­ši­na Andersonových fil­mů depre­siv­ní záži­tek, kte­rý si opět zvo­lil zají­ma­vé a těž­ce ucho­pi­tel­né téma, kte­rá má v sobě více pod­tex­to­vých vrs­tev než by se moh­lo zdát a před­vá­dí něko­lik sil­ných momen­tů, kte­ré uka­zu­jí, že hlav­ní ´´ hrdi­na´´ v sobě mož­ná něco má. Přesto mě to ale nikdy nedo­nu­ti­lo si k němu sku­teč­ně najít ces­tu. Ze samot­né­ho závě­ru sním­ku poté sice mra­zí a Day-Lewis zde jen utvr­dil svůj totál­ně mis­trov­ský herec­ký kon­cert, přes­to mě ale mož­ná v leh­kém ohle­du zkla­mal. Na dru­hou stra­nu si ale vlast­ně ani lep­ší zakon­če­ní něče­ho jako Až na krev nemůžu před­sta­vit.

Na roz­díl od lep­ších Andersonovek má pod­le mě Až na krev občas mož­ná pře­ce jen leh­ká dra­ma­tur­gic­ky bola­vé chví­le a jed­ná se pokles v Andersonově tvor­bě, přes­to je ale Až na krev sil­ný fil­mo­vý záži­tek, kte­rý se vlast­ně ve finá­le pře­ce jen popi­su­je až vel­mi těž­ko. Je to inten­ziv­ní, vel­ko­le­pé, děsi­vé a sku­teč­ně pochmur­né. Zároveň ale dost mož­ná na můj vkus až pří­liš chlad­né. Přes všech­ny výtky ale roz­hod­ně dopo­ru­če­ná zále­ži­tost, kte­rá geni­a­li­ty Andersonových pecek vlast­ně nedo­sa­hu­je jen vel­mi těs­ně. A i kdy­by se Paul Thomas Anderson po zby­tek své fil­mo­vé kari­é­ry držel jen úrov­ně Až na krev, tak vlast­ně budu pořád vel­mi spo­ko­jen......

Trailer:

Verdikt: 4 z 5


Photo © Miramax Films


Podívejte se na hodnocení Až na krev na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 2,93853 s | počet dotazů: 266 | paměť: 71918 KB. | 28.03.2024 - 21:48:20