Kritiky.cz > Filmy > Zajímavosti > Roger Corman kdysi plánoval zfilmovat Dunu Franka Herberta v komunistickém Československu

Roger Corman kdysi plánoval zfilmovat Dunu Franka Herberta v komunistickém Československu

Foto:Concorde Pictures (1991)
Foto:Concorde Pictures (1991)
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

O Duně Alejandra Jodorowského jste urči­tě sly­še­li. Ale co Duna Rogera Cormana? Legendární pro­du­cent béč­ko­vých fil­mů byl údaj­ně vůbec prv­ním, kdo zakou­pil prá­va na zfil­mo­vá­ní kla­sic­ké­ho sci-fi romá­nu Franka Herberta a v roce 1972 plá­no­val nato­čit film... v sovět­ském Československu.

Poté, co v roce 1965 vyšla s vel­kým ohla­sem, mají fil­mo­vé ver­ze Herbertovy Duny dlou­hou a boha­tou his­to­rii. Začínají zprá­vou v dení­ku Daily Variety z 3. lis­to­pa­du 1971, kte­rá ozna­mu­je, že Cormanova spo­leč­nost New World Pictures zís­ka­la prá­va na zfil­mo­vá­ní Duny a že hlav­ní natá­če­ní má začít v Československu v létě 1972.

O tom, jak dale­ko se Corman dostal v před­pro­dukč­ním pro­ce­su, je zná­mo jen vel­mi málo. O rok poz­dě­ji při­ne­sl časo­pis Variety zprá­vu, že prá­va na fil­mo­vou Dunu zís­kal opcí pro­du­cent Planety opic Arthur P. Jacobs, jehož odkaz v sou­vis­los­ti s tím­to pro­jek­tem je mno­hem lépe zdo­ku­men­to­ván.

Jacobsova smlou­va na fil­mo­vá prá­va k Duně by moh­la poskyt­nout urči­té vodít­ko k tomu, co se sta­lo s Cormanovou adap­ta­cí. Jeho spo­leč­nost APJAC si zajis­ti­la prá­va na Dunu s roč­ní opcí 10 000 dola­rů pro­ti 100 000 dola­rů s prá­vem pro­dlou­že­ní na dru­hý rok za 10 000 dola­rů.

Lze vyslo­vit teo­rii, že pokud Corman sku­teč­ně vlast­nil prá­va na Dunu v roce 1971 a měl podob­nou smlou­vu, mohl je nechat vypr­šet poté, co násle­du­jí­cí rok neza­čal s pro­duk­cí fil­mu. Corman se poz­dě­ji stal nechval­ně zná­mým tím, že zís­ká­val fil­mo­vá prá­va k růz­ným nemo­vi­tos­tem a držel si je co nejdéle; nej­zná­měj­ší je, že v roce 1994 pro­du­ko­val film Fantastická čtyř­ka pou­ze s cílem udr­žet si prá­va na posta­vy od Marvelu.

Jak váž­ně mys­lel Corman svou sna­hu nato­čit Dunu? A jak mohl vypa­dat? Sám Corman se nej­ví­ce pro­sla­vil reží­ro­vá­ním béč­ko­vých fil­mů jako Malý krá­mek hrůz a adap­ta­cí Poea pod vede­ním Vincenta Price, jako byla Jáma a kyva­dlo, ale po nega­tiv­ní zku­še­nos­ti s jed­ním ze svých nej­roz­počto­věj­ších fil­mů, Von Richthofen a Brown z roku 1971, na reží­ro­vá­ní fil­mů zane­vřel.

Místo toho se začal věno­vat pro­duk­ci a pomohl nastar­to­vat kari­é­ru desít­kám fil­ma­řů, kte­ří poz­dě­ji dosáh­li mno­hem vět­ších úspě­chů, včet­ně Francise Forda Coppoly, kte­rý reží­ro­val scé­ny pro ame­ric­kou ver­zi Cormanova sovět­ské­ho fil­mu Bitva za slun­cem, a Jamese Camerona, kte­rý se posta­ral o spe­ci­ál­ní efek­ty a výtvar­nou režii fil­mu Bitva za hvězda­mi.

Dunu z Cormanovy pro­duk­ce mohl reží­ro­vat Curtis Hanson (L.A. Confidential) nebo Jonathan Demme (Mlčení jeh­ňá­tek), kte­ří svou fil­mař­skou kari­é­ru zača­li pra­cí pro Cormana a počát­kem 70. let debu­to­va­li jako reži­sé­ři na fil­mech New World Pictures. Corman také pro­du­ko­val film Martina Scorseseho Boxcar Bertha z roku 1972, ale Scorseseho ver­zi Duny si lze před­sta­vit jen o něco obtíž­ně­ji.

Herecké obsa­ze­ní pro Dunu Rogera Cormana? David Carradine spo­lu­pra­co­val s Cormanem v prů­bě­hu let na mno­ha pro­jek­tech, počí­na­je Boxcar Bertha, a byl při­ro­ze­ným před­sta­vi­te­lem Paula Atreida: do role ho chtěl i Jodorowsky. Pam Grier byla v té době stá­li­cí New World Pictures a moh­la být obsa­ze­na do role Chani. Další dlou­ho­le­tá Cormanova stá­li­ce Warren Oates by byl skvě­lým Letem Atreidem, mož­ná ved­le Barbary Steeleové (Demmeho Caged Heat) v roli Jessicy. Jack Nicholson začí­nal svou kari­é­ru v Cormanových pro­jek­tech v 60. letech, ale na začát­ku 70. let byl na pokra­ji super­hvězdy; přes­to by ho mož­ná Corman mohl zís­kat pro efekt­ní roli Feyd-Rautha.

A co natá­če­ní v Československu? Během sovět­ské inva­ze v roce 1968 byl Hollywood ze země (doslo­va) vyhnán; her­ci a štáb fil­mu Most u Remagenu, kte­rý se v té době natá­čel v Mostě a v Praze, byli nuce­ni ze země uprch­nout a zby­tek fil­mu byl dokon­čen v Itálii.

Nezávislá pro­duk­ce Cormanovy spo­leč­nos­ti New World Pictures by však prav­dě­po­dob­ně nezpů­so­bi­la vel­ký roz­ruch. Ve sku­teč­nos­ti se sice Duna v roce 1972 v Praze nena­tá­če­la, ale těs­ně před Cormanovým ozná­me­ním se v Československu natá­če­la jiná adap­ta­ce kla­sic­ké­ho sci-fi romá­nu v časo­pi­se Variety. George Roy Hill, kte­rý se vra­cel z osca­ro­vé­ho sním­ku Butch Cassidy a Sundance Kid, natá­čel před­cho­zí zimu v Mostě a v Praze, včet­ně Barrandovských ate­li­é­rů, adap­ta­ci romá­nu Kurta Vonneguta Jatka čís­lo pět. České loka­ce nahra­di­ly Drážďany za dru­hé svě­to­vé vál­ky.

A zatím­co Dunu Corman v Československu nena­to­čí, New World Pictures bude dis­tri­bu­o­vat jiný kla­sic­ký sci-fi film čes­ké produkce:Film Fantastická pla­ne­ta, kte­rý reží­ro­val fran­couz­ský reži­sér René Laloux, ale z vel­ké čás­ti ho v Praze vytvo­ři­li čeští ani­má­to­ři.

Jacobs měl začít natá­čet Dunu v roce 1974, ale v roce 1973 ve věku 51 let zemřel. Jeho man­žel­ka pak pro­da­la prá­va fran­couz­ským pro­du­cen­tům, kte­ří se Jodorowského vizi neú­spěš­ně pokou­še­li roz­jet něko­lik let. Nakonec fil­mo­vá prá­va na Dunu pře­šla na Dina De Laurentiise, kte­rý v roce 1984 pro­du­ko­val ver­zi Davida Lynche.

V roce 1991 Cormanova spo­leč­nost Concorde-New Horizons uved­la do kin sní­mek Bojovníci Duny, kte­rý byl nato­čen na Filipínách. Ačkoli hoto­vý film sku­teč­ně vdě­čí spí­še Šílenému Maxovi než Duně, název i pro­stře­dí jas­ně odka­zu­jí na kla­sic­ký sci-fi pro­jekt. A do hlav­ní role byl dokon­ce obsa­zen David Carradine.

V Praze se ver­ze Duny nako­nec dočká­me až o 15 let poz­dě­ji při natá­če­ní mini­sé­rie Sci-Fi Channel z roku 2000, kte­rá se natá­če­la pře­de­vším v barran­dov­ských ate­li­é­rech. O dvě dese­ti­le­tí poz­dě­ji Denis Villeneuve uči­nil Herbertovu romá­nu zadost ve fil­mech Duna 2021 a Duna 2024: Druhá část, kte­ré se nyní hra­jí v kinech po celém svě­tě.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup


Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,25845 s | počet dotazů: 268 | paměť: 71945 KB. | 29.03.2024 - 11:50:36