Kritiky.cz > Speciály > Angry Birds ve filmu - Obsah/O filmu

Angry Birds ve filmu - Obsah/O filmu

Angry
Angry
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

OBSAH

             Animovaná kome­die Angry Birds ve fil­mu nás zave­de na ost­rov, kde žijí nelé­ta­ví, ale jinak veli­ce šťast­ní ptá­ci. Až na pár výji­mek. Ruďák, věč­ně vztek­lý ope­ře­nec, nepo­sed­ný Žluťas a výbuš­ný Bombas tvo­ří v tro­pic­kém ráji par­tič­ku neob­lí­be­ných out­si­de­rů. Když však na ost­rov dora­zí záhad­ná zele­ná pra­sa­ta, musí tahle nesou­ro­dá sku­pin­ka zjis­tit, co mají vep­ři za lubem a svůj ost­rov před nimi zachrá­nit.

O FILMU

            V pro­sin­ci 2009 si lidé po celém svě­tě zača­li do svých tele­fo­nů sta­ho­vat hru, kte­rá stá­la na počát­ku jed­no­ho feno­mé­nu. Malá zele­ná pra­sát­ka se roz­hod­la sebrat vej­ce jis­tých nelé­ta­vých ptá­ků – a ti ptá­ci kvů­li tomu byli...inu, exis­tu­je jen jeden výraz. Jak bys­te se cíti­li vy, kdy­by někdo vtr­hl k vám domů a sebral vám děti?

            Nejstahovanější mobil­ní hra všech dob – hra Angry Birds zazna­me­na­la i se vše­mi svý­mi vari­a­ce­mi více než tři mili­ar­dy sta­že­ní – při­chá­zí na fil­mo­vá plát­na a fil­mo­ví divá­ci se koneč­ně dozvě­dí, jak při­šli rozzlo­be­ní ptá­ci Angry Birds ke své­mu jmé­nu.

            Podle pro­du­cen­ta Johna Cohena (Já, padouch) byla tato kla­sic­ká mobil­ní hra per­fekt­ním výcho­zím bodem pro vznik fil­mu, kte­rý jeho tvůr­ci chtě­li nato­čit. „Podstata hry samot­né v sobě ukrý­va­la zárod­ky něče­ho, z čeho by moh­la vznik­nout výteč­ná ani­mo­va­ná kome­die,“ říká. „Měli jsme šan­ci roz­vést podrob­ně­ji její posta­vy, udě­lat z ptá­ků plno­hod­not­né posta­vy se spe­ci­fic­ký­mi pova­ha­mi a zábav­ný­mi a oje­di­ně­lý­mi schop­nost­mi. Ale pod­sta­tou fil­mu je také veli­ce sil­ná a půso­bi­vá myš­len­ka: pod­sta­tou hry je pří­běh o rozzlo­be­ných ptá­cích, kte­rým zele­ná pra­sa­ta sebra­la vej­ce – jejich děti. A ptá­ci musí zahá­jit záchran­nou ope­ra­ci, aby své děti zís­ka­li zpát­ky.“

            Díky spo­lu­prá­ci s týmem spo­leč­nos­ti Rovio tvůr­ci fil­mu vypra­co­va­li a roz­vi­nu­li základ­ní myš­len­ky hry. „Jednoznačně nej­čas­těj­ší otáz­kou, kte­rou Roviu fanouš­ci poklá­da­jí, je to, proč jsou ti ptá­ci tak rozzlo­be­ní,“ říká Cohen. „Tenhle film pojed­ná­vá o tom, jak celý kon­flikt mezi nelé­ta­vý­mi ptá­ky a zele­ný­mi pra­sa­ty vzni­kl. Bylo ohrom­ně zábav­né mít mož­nost tvo­řit zákla­dy celé­ho svě­ta Angry Birds. Miliardám lidí jsou jeho posta­vy veli­ce blíz­ké, ale hry samot­né v pod­sta­tě nemě­ly žád­ný pev­ně daný pří­běh. Měli jsme zce­la vol­nou ruku – jako bychom začí­na­li napros­to od začát­ku se zce­la původ­ním nápa­dem. Samozřejmě exis­to­va­ly jis­té důle­ži­té prv­ky, kte­ré fanouš­ci z her zna­jí a zbož­ňu­jí – rozzlo­be­ní nelé­ta­ví ptá­ci se schop­nost­mi, kte­ré budou divá­kům pově­do­mé, boju­jí pomo­cí kata­pul­tů se zele­ný­mi pra­sa­ty, jež jim ukradla vej­ce – ale jinak jsme měli mož­nost vytvo­řit zce­la původ­ní pří­běh.“

            Clay Kaytis, kte­rý film spo­leč­ně s Fergalem Reillym reží­ru­je, dokon­ce pozna­me­ná­vá, že jim fanouš­ci hry umož­ni­li čás­teč­ně pozmě­nit jejich oče­ká­vá­ní. „Diváci před­po­klá­da­jí, že vědí, o čem film bude, pro­to­že hrá­li hru,“ popi­su­je, „ale prav­da je tako­vá, že tvo­ří­me něco, co divá­ky pře­kva­pí, až do kina půjdou. Snažíme se nato­čit film, kte­rý bychom sami chtě­li vidět.“

            Na základ­ní pre­mi­se celé hry pro­to tvůr­ci fil­mu vytvo­ři­li zce­la nový pří­běh – cha­rak­ter­ní kome­dii. „Ruďas je roz­hod­ně rozzlo­be­ný, a Žluťák a Bombas mají své vlast­ní pro­blémy, ale je to ve své pod­sta­tě pros­tě jen sku­pin­ka out­si­de­rů,“ popi­su­je Reilly. „Doopravdy vám na nich zále­ží – nejen že mají své vlast­ní pro­blémy, se kte­rý­mi se potře­bu­jí vypo­řá­dat, ale navíc jsou posta­ve­ni před pro­blém v podo­bě pra­sat. Musejí zachrá­nit vlast­ní civi­li­za­ci, i když roz­hod­ně nejsou těmi, kte­ré bys­te si za tako­vým úče­lem vybra­li.“

            Cohen dodá­vá, že Ruďákova sna­ha vypo­řá­dat se s vlast­ním hně­vem je něčím, co doká­že oslo­vit kaž­dé­ho divá­ka. „Každý rodič a kaž­dé dítě se učí hle­dat způ­so­by, jak se vypo­řá­dat s nároč­ný­mi situ­a­ce­mi ve svém živo­tě,“ míní Cohen. „Myslím, že spous­tě dětí bude Ruďák veli­ce blíz­ký, pro­to­že se sna­ží při­jít na způ­sob, jak svou ener­gii vyu­žít pozi­tiv­ně.“

            Zatímco se posta­vy fil­mu zvol­na for­mo­va­ly, nastal pro tvůr­ce fil­mu čas obsa­dit her­ce, kte­ří by jim vdech­li život. „Když herec při­jde do nahrá­va­cí­ho stu­dia, aby nada­bo­val svou posta­vu, při­chá­zí o veš­ke­ré své výra­zo­vé pro­střed­ky – nemá už k dis­po­zi­ci svůj fyzic­ký pro­jev, své gri­ma­sy, pohy­by či ges­ta, ostat­ní her­ce – má k dis­po­zi­ci jenom svůj hlas,“ říká Cohen. „Skvělí impro­vi­zač­ní her­ci jako Jason Sudeikis, Josh Gad, Maya Rudolph, Danny McBride, Keegan-Michael Key nebo Kate McKinnon jsou schop­ni nejen při­jít se skvě­lý­mi kome­di­ál­ní­mi nápa­dy, ale také jsou schop­ni svůj výkon pro­dchnout při­ro­ze­nos­tí, kte­rá ani­mo­va­ným posta­vám výraz­ně dodá­vá na věro­hod­nos­ti.“

            „Když her­ce popr­vé sly­ší­te namlou­vat své posta­vy, je to magic­ká chvil­ka,“ popi­su­je vedou­cí výro­by Mikael Hed. „Tehdy začnou ty posta­vy sku­teč­ně oží­vat. Herci do nich vklá­da­jí část své pova­hy a ty jsou rázem mno­hem sku­teč­něj­ší, než kdy před­tím.“

            První dis­ku­se o zfil­mo­vá­ní Angry Birds zača­ly už v roce 2011 a účast­ni­li se jich HedDavid Maisel. Vedoucí výro­by David Maisel, kte­rý je jed­ním ze zakla­da­te­lů spo­leč­nos­ti Marvel Studios a podí­lel se na pří­pra­vách prv­ních fil­mů této spo­leč­nos­ti, mezi něž pat­ří i Iron Man, ThorCaptain America: První Avenger, prá­vě hle­dal nové výzvy. „Koupil jsem své osm­de­sá­ti­le­té mat­ce iPad a jed­no­ho dne jsem sly­šel, jak nadá­vá jakým­si pra­sa­tům,“ vzpo­mí­ná. „Zaujalo mě to – tu hru hrá­ly děti, jejich rodi­če i pra­ro­di­če. Je jed­ním z kul­tur­ních prv­ků sou­čas­nos­ti, kte­ré jsou sdí­le­né něko­li­ka gene­ra­ce­mi.“

            Maisel kon­tak­to­val Mikaela Heda, zakla­da­te­le spo­leč­nos­ti Rovio, kte­rý je nyní také vedou­cím výro­by toho­to fil­mu. „Zavolali mi z Hollywoodu a zají­ma­li se o to, jest­li by moh­li o Angry Birds nato­čit film. A to bylo vlast­ně popr­vé, kdy mi došlo, že by fil­mo­vá podo­ba naší hry byla sku­teč­ně reál­ná. Byl to počá­tek celé­ho toho­to dob­ro­druž­ství.“

            Když se John Cohen, kte­rý na fil­mo­vá plát­na při­ve­dl sní­mek Já, padouch, dosle­chl, že HedMaiselem zva­žu­jí fil­mo­vou adap­ta­ci, spo­jil se ihned s Maiselem sám. „Jakmile jsem se na fil­mu začal podí­let, dozvě­děl jsem se, že jsem byl ve sku­teč­nos­ti vůbec prv­ním, kdo se Davidovi ozval s přá­ním Angry Birds ve fil­mu pro­du­ko­vat. Strávil jsem hra­ním té hry bez­po­čet hodin a teď mohu s klid­ným svě­do­mím tvr­dit, že jsem se ve sku­teč­nos­ti při­pra­vo­val na pro­duk­ci fil­mu.“

            Za úče­lem nato­če­ní fil­mu spo­leč­nost Rovio zalo­ži­la dce­ři­nou spo­leč­nost Rovio Animation, kte­rá by si zacho­va­la tvůr­čí kon­t­ro­lu nad posta­va­mi a film sama finan­co­va­la. To mělo zajis­tit, že se do výsled­né­ho fil­mu dosta­nou klí­čo­vé prv­ky, kte­ré divá­ci na Angry Birds milu­jí. V roce 2012 pak Hed, Mikko Polla (tvůr­čí vedou­cí spo­leč­nos­ti Rovio) a Cohen zača­li spo­lu­pra­co­vat na původ­ním pří­bě­hu fil­mu.

            Snaha vybu­do­vat ani­mač­ní stu­dio zce­la od zákla­dů při­lá­ka­la pozor­nost širo­ké­ho spek­tra špič­ko­vých odbor­ní­ků z obo­ru ani­ma­ce. Cohen, Hed a Maisel nej­pr­ve naja­li sce­náris­tu Jona Vittiho, kte­rý se pro­sla­vil jako odbor­ník na Simpsonovy a podí­lel se na celé řadě epi­zod toho­to seri­á­lu a také na jeho celo­ve­čer­ní podo­bě a kte­rý s Cohenem spo­lu­pra­co­val na sérii Doba ledo­vá, na sérii Alvin a chi­p­mu­n­ko­vé a na fil­mu Horton. Cohen poté povo­lal na pomoc Catherine Winder, kte­rá spo­leč­ně s ním film měla pro­du­ko­vat. Winder v minu­los­ti pra­co­va­la ve spo­leč­nos­ti Twentieth Century Fox Animation a ve spo­lu­prá­ci s Georgem Lucasem se podí­le­la na ani­mo­va­ných fil­mech a seri­á­lech ze série Star Wars.

            Podle Maisela je kom­bi­na­ce spe­ci­fic­kých doved­nos­tí těch­to klí­čo­vých čle­nů tvůr­čí­ho týmu jed­ním z důvo­dů, proč sní­mek Angry Birds ve fil­mu doká­že poba­vit celé gene­ra­ce divá­ků. V roce 2013 se pak jako dis­tri­buč­ní part­ner sním­ku uja­la také spo­leč­nost Sony Pictures.

            Winder pro­hla­šu­je, že jed­nou z nej­za­jí­ma­věj­ších slo­žek nároč­né­ho úko­lu při­vést Angry Birds na fil­mo­vá plát­na byla sku­teč­nost, že původ­ní hra oslo­vi­la tako­vé množ­ství hrá­čů. „O exis­ten­ci Angry Birds má pově­do­mí 91 % lidí na svě­tě,“ říká. „Všichni vědí, co jsou ty posta­vy zač, tak­že mají vyso­ká oče­ká­vá­ní. Museli jsme pro­to mířit veli­ce vyso­ko. Chtěli jsme zajis­tit, že budou divá­ci po celém svě­tě s fil­mem spo­ko­je­ní.“

            Snímek Angry Birds ve fil­mu je ve všech ohle­dech vyvr­cho­le­ním dlou­ho­do­bých plá­nů k pře­ve­de­ní hry na fil­mo­vá plát­na. Ačkoliv se ani­mo­va­né posta­vy ze hry již obje­vi­ly v jiných médi­ích, napří­klad v kres­le­ném seri­á­lu Angry Birds Toons, celo­ve­čer­ní film vše posou­vá na zce­la novou úro­veň. Společnost Rovio si napří­klad dáva­la veli­ce zále­žet na tom, aby její posta­vy až do této chví­le nepro­mlu­vi­ly. „Společnost Rovio vyna­lo­ži­la vel­ké úsi­lí na to, aby byla záplet­ka na poza­dí celé her­ní série zaha­le­na tajem­stvím a k její­mu odha­le­ní došlo popr­vé až v celo­ve­čer­ním fil­mu,“ říká Maisel.

            Co se týče pro­stře­dí, ve kte­rém ptá­ci žijí, bylo opět cílem vychá­zet ze zákla­dů, kte­ré posky­to­va­la hra, a násled­ně vytvo­řit pes­t­ré a vizu­ál­ně boha­té pro­stře­dí, kte­ré výtvar­ník fil­mu Pete Oswald ozna­ču­je jako „sty­li­zo­va­né s jis­tou dáv­kou rea­lis­mu“ a kte­ré je pro fanouš­ky hry „pově­do­mé, ale neo­če­ká­va­né“. „Chtěli jsme svět Angry Birds roz­ší­řit o zce­la nový roz­měr – ať už jde o vizu­ál­ní podo­bu fil­mu, bar­vu tex­tur či ani­ma­ci, moh­li jsme pra­co­vat na pří­bě­hu a kome­di­ál­ních situ­a­cích, kte­ré nám sce­náris­ta nachys­tal.“

            Tvůrci fil­mu samo­zřej­mě muse­li vytvo­řit dva hlav­ní svě­ty – krás­ný pří­ro­ze­ný svět pta­čí­ho ost­ro­va a podiv­ný vrat­ký svět Kvíklandu. A v rám­ci těch­to svě­tů moh­li výtvar­ní­ci napl­no popus­tit uzdy své tvo­ři­vos­ti. „Ve fil­mu najde­te spous­ty nej­růz­něj­ších vizu­ál­ních vtíp­ků,“ říká Oswald.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Části seriálu:  Angry Birds ve filmu


Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 5,60129 s | počet dotazů: 270 | paměť: 72005 KB. | 28.03.2024 - 22:27:24