George Roy Hill se při režírování filmu „Podraz“ (1973) rozhodl využít některé stylistické postupy 30. let. Například se rozhodl použít na začátku filmu staromódní dobové logo společnosti Universal, které okamžitě navodilo nostalgický tón filmu „Podraz“. Hill také použil prostředky, jako jsou střihové střihy pro přechod mezi scénami a záběry s clonou - to vše jsou stylistické volby, které pomohou diváky zasadit do časového rámce 30. let.
Hill sledoval filmy z tohoto desetiletí, aby se inspiroval, a při studiu gangsterských filmů 30. let si všiml, že ve většině z nich se jen zřídka objevuje kompars. „Například,“ řekl Hill, jak je citováno v knize Andrewa Hortona „The Films of George Roy Hill“ z roku 1984, „v těchto filmech se nepoužíval kompars v pouličních scénách: Jimmy Cagney by byl sestřelen a zemřel na prázdné ulici. Proto jsem se záměrně vyhýbal použití komparzu.“
Spolu s uměleckým ředitelem Henrym Bumsteadem a kameramanem Robertem L. Surteesem Hill pro film vymyslel barevné schéma tlumené hnědé a bordó a světelný design, který kombinoval staromódní osvětlení ve stylu 30. let s některými moderními triky, aby dosáhl požadovaného vizuálního vzhledu. Edith Headová navrhla pro herce kostýmní garderobu s elegantními dobovými kostýmy a výtvarník Jaroslav Gebr vytvořil mezititulkové karty, které se používaly mezi jednotlivými částmi filmu a které připomínaly zlatavou záři starých ilustrací Saturday Evening Post - populární publikace 30. let.
Když Hill poprvé oslovil skladatele Marvina Hamlische, aby pro film upravil hudbu Scotta Joplina, Hamlisch se zdráhal. Koneckonců byl skladatelem původní hudby a neměl ve zvyku adaptovat díla jiných hudebníků. „Souhlasil jsem, že uvidím první verzi v promítacím sále,“ uvedl Hamlisch ve své autobiografii „The Way I Was“ z roku 1992. „Rychle jsem si uvědomil, že je to jeden z nejlepších filmů, které jsem za poslední roky viděl... David Ward napsal vtipný, stylový scénář, George Roy Hill ho bezchybně zrežíroval a Newman a Redford byli nejlepší dvojicí na plátně za poslední roky... Jednou z věcí, které mě k „Podraz“ přitahovaly, bylo, že George byl natolik prozíravý, že nechal malé oázy bez dialogů pro hudbu. Za tímto účelem do snímku zabudoval montáže a sekvence. Kdykoli vidím ve filmu místa, kde se nemluví, jsem v sedmém nebi.“ Hamlisch souhlasil, že se této práce ujme.
Zdroj: IMDb a Wikipedia
Vše nejlepší 🎂
Zdroj článku: Cinema Shorthand Society
Nejnovější komentáře