Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > „Íá“ KVIFF 2022 recenze: Jerzy Skolimowski vidí život oslíma očima

„Íá“ KVIFF 2022 recenze: Jerzy Skolimowski vidí život oslíma očima

Photo © Festival de Cannes
Photo © Festival de Cannes
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Na lid­ský úděl se dívá­me oči­ma osla ve fil­mu Íá (neza­mě­ňo­vat s kapi­tá­nem EO Michaela Jacksona), čas­to ohro­mu­jí­cí ces­tě nebez­peč­nou sou­čas­nou Evropou od reži­sé­ra Jerzyho Skolimowského (Deep End, Moonlighting), kte­rý při­je­de na letoš­ní Mezinárodní fil­mo­vý fes­ti­val v Karlových Varech poté, co zís­kal cenu poro­ty v Cannes.

Přestože základ­ní obry­sy Íá jako by byly vytr­že­ny z fil­mu Au Hasard Balthazar Roberta Bressona, kte­rý je čas­to cito­ván jako jeden z nej­lep­ších fil­mů všech dob, Skolimowski při­stu­pu­je k pří­bě­hu titul­ní­ho osla, kte­ré­ho pod­le zvu­ku, kte­rý vydá­vá, pojme­no­va­la sym­pa­tic­ká pol­ská cir­ku­so­vá artist­ka Kasandra (Sandra Drzymalska), dia­me­t­rál­ně odliš­ně.

Zatímco Bresson pojal pří­běh osla věc­ně, Skolimowski jde opač­ným smě­rem: Íá  je plný svě­žích zábě­rů, hyp­no­tic­ké hud­by Pawla Mykietyna (rov­něž oce­ně­né v Cannes), impre­si­o­nis­tic­kých sek­ven­cí, kte­ré by moh­ly pochá­zet z video­kli­pu, a mrt­vol­ných zábě­rů reak­cí titul­ní­ho tvo­ra, kte­rý vní­má podiv­ný svět, jenž ho obklo­pu­je.

Zatímco Baltazar byl hvězdou své­ho vlast­ní­ho pří­bě­hu a sám pod­lé­hal inter­pre­ta­ci, Íá je nao­pak svěd­kem: tím, kdo vstře­bá­vá a dokon­ce sám inter­pre­tu­je podiv­ný svět, kte­rý ho obklo­pu­je.

To je zpro­střed­ko­vá­no hned v úvod­ní sek­ven­ci poté, co je Íá „osvo­bo­zen“ od cir­ku­su a osa­mě­lé­ho člo­vě­ka, kte­rý se o něj sta­rá. Je odve­zen na koň­skou far­mu, kde má slou­žit jako manu­ál­ní pra­cov­ní síla, a sle­du­je, jak se koně myjí, ošet­řu­jí a klusa­jí na foce­ní pro časo­pi­sy s model­ka­mi na hřbe­tě. Íá mezi­tím ve stá­ji pře­vá­ží vůz se senem pro koně od ohra­dy k ohra­dě.

Koně jsou vizí půva­bu a krá­sy, o kte­rou se sta­ra­jí všich­ni, kdo je obklo­pu­jí, zatím­co Íá je pou­hým nástro­jem pro prak­tic­ké vyu­ži­tí... dokud neši­kov­ně nepře­vrh­ne stůl, a ani na to nesta­čí.

Na jiném mís­tě se Íá ocit­ne na ved­lej­ší kole­ji malo­měst­ské­ho fot­ba­lo­vé­ho zápa­su. Poražený tým obvi­ňu­je osla ze své poráž­ky, zatím­co vítěz­ný tým mu při­pi­su­je záslu­hy za vítěz­ství... a Íá bohu­žel nese nechtě­né násled­ky z obou stran.

Bresson si dával pozor, aby Balthazarovi nevtis­kl lid­ské emo­ce, což zde Skolimowski činí svo­bod­ně a dokon­ce hlu­bo­ce. Kamera se pase po mrtvých očích Íá , kte­rý rea­gu­je na své oko­lí, a reži­sér umoc­ňu­je atmo­sfé­ru suges­tiv­ním sní­má­ním, hud­bou a dokon­ce i efek­ty.

V jed­né památ­né sek­ven­ci, kte­rá by moh­la být jako vystři­že­ná z dět­ské­ho horo­ru, pro­zkou­má­vá Íá noč­ní „stra­ši­del­ný“ les dopl­ně­ný zábě­ry hou­ka­jí­cích sov a lezou­cích pavou­ků, čer­ných stro­mů a oran­žo­vé měsíč­ní oblo­hy a pul­zu­jí­cím, stra­ši­del­ným soun­d­trac­kem, kte­rý hro­zí pro­mě­nit scé­nu v hudeb­ní video­klip.

Je nespra­ved­li­vé srov­ná­vat Íá s jed­ním z nej­u­zná­va­něj­ších fil­mů v ději­nách kine­ma­to­gra­fie, ale žánr fil­mů vede­ných oslem je říd­ký. Skolimowského film se mož­ná nesta­ne oka­mži­tou kla­si­kou, ale je to fas­ci­nu­jí­cí a odváž­ný sní­mek 84letého tvůr­ce, kte­rý vyka­zu­je více inven­ce a ino­va­cí než vět­ši­na fil­mů sou­čas­ných reži­sé­rů.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup


Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,12568 s | počet dotazů: 266 | paměť: 71914 KB. | 29.03.2024 - 15:06:17