Osmisměrky pro seniory – recepty ze zahrádky

Nakladatelství Fragment vydává další z řady Osmisměrek pro seniory. Po Nepečených dortech a zákuscích, Otázkách a odpovědích pro zahrádkáře a Nejznámějších filmových místech má nová publikace podtitul Recepty ze zahrádky. Takže chtě nechtě, stejně jako sladké dobroty, cílí zejména na luštitelky ženského pohlaví.

Vrátit se v seniorském věku k hrám, křížovkám a tajenkám není dětinské, jak by se mohlo na první pohled znát. Trénovat paměť a trápit mozkové závity je třeba v každém věku, v tom seniorském to platí dvojnásob. Vhodně zvolená aktivita dokáže udržet mozek v činnosti, a pokud si při ní navíc rozšíříte své vědomosti, tím lépe. Dobrou metodou je právě luštění.  Křížovky mohou být pro některé seniory náročnější, například vzhledem k počtu cizích slov. Dobrou alternativou jsou proto osmisměrky, případně, pokud holdujete spíše číslům, sudoku. Podle odborníků není nutné luštit dlouho, stačí deset minut, ovšem denně.  Díky luštění se dozvíte nové informace, oprášíte si nepoužívaná slova a slovní spojení a to je skutečně skvělý trénink!

Většina seniorů se potýká s krátkozrakostí a při luštění užívá lupu. Právě na tuto skupinu ve Fragmentu mysleli, když vytvářeli Osmisměrky pro seniory. Jde o publikaci v brožované vazbě, formátu A4, graficky čistě provedenou. Na jednotlivých stranách naleznete buď po jedné osmisměrce, nebo po jednom receptu ze zahrádky. Osmisměrky jsou tvořeny skutečně velkými písmeny, vyluštění jedné zabere „průměrnému“ luštiteli zhruba pět minut. Jednoduchá je i tajenka. Jedná se většinou o slovní spojení, které je součástí vtipu, citátu, poučky nebo přísloví. Většina z nich je tematicky laděná – týká se zahrádky a zahrádkaření.

Některé strany jsou vyhrazené receptům ze zahrádky. Naleznete zde tipy na jednoduchá jídla, na něž si většinu surovin můžete skutečně vypěstovat na české zahrádce.  Jde o zdravé, lehce stravitelné pokrmy, nenáročné na přípravu. Recept je většinou pro dvě porce, což bude seniorům, žijícím samostatně nebo v páru vyhovovat. Recepty se vrací do mládí dnešních důchodců a využívají suroviny, jež dnešní kuchyně používá ojediněle jen v určité části roku. Například v případě kopřiv na Velikonoce.  Publikace přináší i zajímavé návody na experimentování. V případě již zmíněných kopřiv získáte například návod na přípravu kopřivové polévky po arabsku. Vyzkoušení receptů navíc nezrujnuje peněženku českého důchodce, většinou jde o polévky, saláty a bezmasá jídla, u nichž stačí kombinace několika málo základních surovin, jež v případě, že není zahrádka v dosahu, lehce seženete v běžném supermarketu. Pokud už se z masa vaří, jde ve valné většině o lehce dostupné a levné kuřecí.

Velké písmo a snadné čtení – to jsou hlavní klady Osmisměrek pro seniory s podtitulem Recepty ze zahrádky. Přidanou hodnotou jsou smysluplné tajenky a dobré tipy v podobě receptů. V tomto případě je znát, že kolektiv autorů nad tvorbou publikace skutečně přemýšlel a vzal v potaz možnosti a potřeby dnešních seniorů.

Myslím, že publikace neurazí ani mladší ročníky, vždyť lékaři doporučují cíleně procvičovat paměť již zhruba od třicátého roku věku.  Pokud neholdujete zahradničení, můžete si vybrat z další nabídky edice.  Kromě již zmíněných osmisměrek vydává Fragment pro cílovou skupinu seniorů i křížovky (například na téma levné a chutné recepty nebo otázky a odpovědi pro zahrádkáře) nebo sudoku (například na téma životní desatera).

• Žánr:hry a křížovky
  • Nakladatelstvi:Fragment
  • Datum vydání:30.03.2015

Kniha ke koupi Albatrosmedia.cz

Jana Špačková

Více info o autorce: http://janaspackovaknihy.webnode.cz/

• Jiří Březina: Promlčení12. října 2015 Jiří Březina: Promlčení Český literární rybníček rozvířil pětatřicetiletý Jiří Březina už svojí prvotinou Na kopci, za niž získal prestižní Cenu Jiřího Marka za nejlepší český detektivní román roku 2013. Byla kladně přijata jak čtenáři, tak kritiky. O dva roky […] Posted in Recenze knih (audio... komiksy...)
  • Veronica Monet: Vědomá prostitutka12. února 2016 Veronica Monet: Vědomá prostitutka   Úžasná kniha, která se vulgárně jen může tvářit. Opravdu se jí nebojte a otevřete jí. Rozvinete se jako poupě a při dočítání posledních stránek jsem se už usmívala. Snad i osvobozena od pout sexuality buď spoutávané do nemorálna […] Posted in Recenze knih (audio... komiksy...)
  • Jak přesvědčivě vyjednávat8. prosince 2015 Jak přesvědčivě vyjednávat České „Sedávej  panenko v koutě, budeš-li hodná, najdou tě,“ platilo možná před sto lety v dnešní době si můžeme být jisti, že taková panenka by se v koutě, dřív než by ji našli, unudila k smrti. V dnešním dravém světě platí, že co si […] Posted in Recenze knih (audio... komiksy...)
  • Johanna Basfordová: Tajná zahrada8. prosince 2015 Johanna Basfordová: Tajná zahrada Proti stresu, úzkosti a depresi se dá jednoduše bojovat pastelkami, vodovkami nebo fixy. Antistresové omalovánky fungují lépe než alkohol nebo antidepresiva a navíc nenechávají zdravotní následky. Nevěříte? Tak si vzpomeňte, jak jste jako […] Posted in Recenze knih (audio... komiksy...)
  • Kabelka plná sladkých překvapení31. ledna 2016 Kabelka plná sladkých překvapení Představte si, že jste přišli do obchodu s oblečením. Vše vyberete, bud jdete po paměti, anebo se tak dlouho přehrabujete, než narazíte na na tu správnou věc. A těsně před odchodem Vám padne na poslední chvíli do oka kabelka. Na první […] Posted in Recenze knih (audio... komiksy...)
  • Halina Pawlowská: Rodinná kuchařka19. listopadu 2015 Halina Pawlowská: Rodinná kuchařka Vaříte rádi složitější jídla anebo i takové ty rychlovky pro každý den? Pokud ano, tak takovéto recepty a příjemné vyprávění Haliny Pawlowské, najdete, v její nové knížce Rodinná kuchařka, kterou vydalo nakladatelství Motto. Halina […] Posted in Recenze knih (audio... komiksy...)
  • Brad Pilon: Jezte! Nejezte! Jezte!21. září 2015 Brad Pilon: Jezte! Nejezte! Jezte! Nečekejte další zaručený způsob, jak natrvalo snížit svoji hmotnost. Nečekejte dietu, která neomezí vaše návyky. Nečekejte způsob, díky němuž se ze stokilového válce stane štíhlá laňka. Čekejte další knihu o hubnutí, která možná přinese […] Posted in Recenze knih (audio... komiksy...)
  • Helena Rytířová: Moje studentská kuchařka6. října 2015 Helena Rytířová: Moje studentská kuchařka Když nahlédnete do slabé knížky v kroužkové vazbě a začnete ji prohlížet, málem byste uvěřili, že nakukujete do sešitu dítka školou povinného. Úhledné psací písmo na čtverečkovaném papíře, důležité pasáže zvýrazněné podtrhnutím, popis […] Posted in Recenze knih (audio... komiksy...)
  • Chantal Sadjonová:  RAW pro začátečníky9. února 2016 Chantal Sadjonová: RAW pro začátečníky Naprosto změněný životní pocit, novou vitalitu a životní radost, spoustu znalostí o živinách a vitálních látkách, detoxikaci bez námahy, ideální váhu, acidobazickou rovnováhu, silný imunitní systém, celý vesmír ovocně svěžích pochoutek a […] Posted in Recenze knih (audio... komiksy...)
  • Zen a hotovo aneb Když méně je více8. ledna 2016 Zen a hotovo aneb Když méně je více „Mluvením rýži neuvaříš.“ Zenové přísloví Knih o osobní produktivitě najde člověk v každé knihovně nebo knihkupectví plné police. Je ale trochu paradoxem, když chceme svůj život a práci zjednodušit, že najednou stojíme opět před […] Posted in Recenze knih (audio... komiksy...)