George Simon:Vlci v rouše beránčím

Slovem „manipulace“ se v psychologii rozumí takové jednání, které má za důsledek přímé či nepřímé ovlivnění druhých osob, aby jednali tak, jak se danému manipulátorovi zamlouvá. Přímou manipulaci snad není tak těžké rozpoznat, ovšem zdatní manipulátoři jsou schopni ovlivňovat nás takovým způsobem, že ani nezpozorujeme, že manipulováni jsme. A právě rozpoznání takového chování a způsobům, jak se mu bránit, se věnuje nová kniha Dr. George Simona.

Dr. Simon je studovaný klinický psycholog, který se manipulací, manipulátory a obětmi jejich chování zabývá celý život. O tomto tématu přednáší jak v soukromém, tak státním sektoru, publikuje články, a na rozdíl od různých samozvaných koučů a psychologů je tedy kompetentním člověkem, který by měl v této oblasti radit druhým. Už to dodává této publikaci určitý kredit důvěryhodnosti.

Předně nás publikace uvede do jádra problému – ač by se snad mohlo zdát, že manipulátoři nejsou až tak moc nebezpeční lidé, autor nám hned ze začátku důrazně vysvětlí, že je situace vážnější, než bychom si mohli myslet. Manipulátoři v pravém slova smyslu jsou narušení lidé, kteří bez ohledu na druhé tvrdě prosazují sami sebe, skrývaje to pod rouškou starostlivosti a péče, používají efektivní taktiky, které nejsou snadno rozpoznatelné a neváhají se uchýlit k agresivnímu jednání. Jednoduše řečeno, jsou to sobečtí lidé, kteří skrytě nutí druhé k tomu, aby jednali tak, jak chtějí oni, aniž byste je z toho mohli napřímo obvinit. A takovýmto lidem je jistě záhodno se, když už ne vyhnout, alespoň efektivně bránit.

Další podstatnou částí knihy je pečlivý popis těchto manipulativních taktik, spolu s „příklady ze života“, které názorně ukazují, jak takovéto chování vypadá v praxi. Většina těchto příkladů obsahuje i řešení situace s následným happyendem, jenž v reálném životě nejspíš nebude tak snadné, jak je zde líčeno, ale poskytuje alespoň naději, že i zdánlivě neřešitelná situace řešení má.

Největší přínos této publikace však spočívá v části poslední (konkrétně kapitola 10), kde se čtenář dozví, jaké aspekty jeho osobnosti mohou přispět k tomu, že se jej druzí pokusí manipulovat, a jak se takovému jednání účinně bránit. Dalo by se říci, že je to již stokrát omílané „desatero asertivního chování“, a nejspíš tomu tak i je, ovšem velmi srozumitelně napsané a vysvětlené, a rozhodně prospěšné. Schopnost jednat asertivně je totiž umění, které člověk využije nejenom ve střetu s manipulátory. Sebeúcta, schopnost jasně a důrazně vyjádřit svůj vlastní názor a vymezit si osobní hranice je základ dobré komunikace, ať už proti Vám stojí manipulátor, či ne.

V knize Vlci v rouše beránčím je člověk-manipulátor líčen pomalu jako matkovrah, ovšem pravdou je, že není radno takovéto lidi podceňovat. Ačkoliv jsem po přečtení trpěla chvíli paranoiou a obezřetně postupovala každého člověka v mém okolí důkladnému zkoumání, zda není manipulátor, kterého je nutno vyhostit na Mars, knihu hodnotím velmi kladně. Byť není příliš inovativní, je snadno pochopitelná, nabízí důkladný vhled do problematiky a též efektivní způsoby řešení. Rozhodně stojí za přečtení.

Hodnocení: 70%

• Autor: Simon George
  • Formát / stran: 14×21 cm, 176 stran
  • Datum vydání: 15.10.2015
  • Katalogové číslo: 3197
  • ISBN: 978-80-247-5653-0
  • Kategorie: Komunikační a manažerské dovednosti

Kniha ke koupi na Grada.cz.

• Alena Thomas:Děláme si to doma sami 23. října 2015 Alena Thomas:Děláme si to doma sami 2 Po úspěšném prvním dílu vydává Alena Thomas svou druhou knihu, která se věnuje domácí výrobě všelijakých produktů. V polovině roku 2012 začala psát Alena Thomas blog, který vedle krásných fotografií poskytoval i srozumitelné návody na […] Posted in Recenze knih (audio... komiksy...)
  • Ondřej Neff: Digitální fotografie polopatě18. listopadu 2015 Ondřej Neff: Digitální fotografie polopatě V podvečer 11. listopadu se v pražském ateliéru Megapixel uskutečnil křest knihy Ondřeje Neffa Digitální fotografie polopatě. Knihu pokřtil český portrétní a reportážní fotograf Antonín Kratochvíl, jež žije v Americe. Když v roce 2006 […] Posted in Recenze knih (audio... komiksy...)
  • Anselm Grün: Jak překonávat konflikty9. listopadu 2015 Anselm Grün: Jak překonávat konflikty Sedmdesátiletý německý katolický kněz Anselm Grün má na kontě další publikaci, přeloženou do češtiny. Benediktinský mnich, ekonom, filosof, teolog, ekonom opatství Münsterschwarzach je mimořádně úspěšným autorem duchovní literatury. […] Posted in Recenze knih (audio... komiksy...)
  • Yeonmi Parková: Abych přežila11. února 2016 Yeonmi Parková: Abych přežila Ponořte se do příběhu vyprávěného dívkou, která se narodila v roce 1992 do hladomoru, strachu o život, kde mizeli příbuzní, byli popravováni režimem, vězněni v krutých podmínkách, kdy se svou sestrou čekala, až se rodiče vrátí – možná […] Posted in Recenze knih (audio... komiksy...)
  • Recenze knihy PhDr. Miroslavy Maškové, Tajemno kolem nás9. ledna 2016 Recenze knihy PhDr. Miroslavy Maškové, Tajemno kolem nás Tato kniha byla vydána v roce 2015 v rámci knihovničky časopisu o přírodní léčbě Meduňka. PhDr. Miroslava Mašková působí od roku 1991 jako psycholožka a léčitelka. V knize Tajemno kolem nás se zabývá jednotlivými obory alternativní […] Posted in Recenze knih (audio... komiksy...)
  • Concetta Bertoldi: Jaké je to v nebi?21. září 2015 Concetta Bertoldi: Jaké je to v nebi? Zajímáte se o posmrtný život? Láká vás tajemno a to, jak to s námi bude, až odejdeme na věčnost? Autorka Concetta Bertoldiová  tohle vše a ještě mnohem více odtajní ve své knize, jaké to je v nebi?, kterou vydalo nakladatelství […] Posted in Recenze knih (audio... komiksy...)
  • František Kvíz: Houbařův sen13. března 2016 František Kvíz: Houbařův sen Budete s vílou sbírat fialkový pyl, poslouchat vozy potulných cikánů, ucítíte pach vlků tak zblízka, až se vám budou ježit chlupy na zádech, nadýcháte na ruce zmrzlým obrům a já nevím, třeba ochutnáte ovčí sýr. Tyto pohádky doslova […] Posted in Recenze knih (audio... komiksy...)
  • Půlnoční koruna: Sarah J.Maasová – 53%14. února 2016 Půlnoční koruna: Sarah J.Maasová – 53% Okenice komíhající se v bouřlivém větru byly jedinou známkou jejího příchodu. Nikdo si jí nevšiml, když šplhala po zahradní zdi setmělého sídla, a díky hromu a vytí větru ženoucího se od nedalekého moře ji nikdo nezaslechl… Těmito věty […] Posted in Recenze knih (audio... komiksy...)
  • Gayle Formanová: Kam jsi odešla21. března 2016 Gayle Formanová: Kam jsi odešla Kam jsi odešla je pokračování knihy Zůstaň se mnou (původně pod názvem Jestli zůstanu). Od tragické autonehody uplynuly tři roky a Mia i Adam jsou každý někde jinde – Adam je rocková celebrita a Mia je nadaná cellistka na Julliardu. Ale […] Posted in Recenze knih (audio... komiksy...)
  • RECENZE: RUDÁ KRÁLOVNA27. prosince 2015 RECENZE: RUDÁ KRÁLOVNA Rudá královna je první díl trilogie, kterou u nás vydává nakladatelství Cooboo. Autorkou této série a celého dystopického světa je mladá Victoria Aveyardová a já se stále nepřestávám divit, jak mohla vymyslet něco tak geniálního. Svět […] Posted in Recenze knih (audio... komiksy...)