Frank Schätzing – Breaking News

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (1 hlasů, průměr: 1,00 z 5)

Další pořád­ná bichle z díl­ny Franka Schätzinga je na svě­tě. Autor, kte­rý roz­hod­ně nemá pro­blém napl­nit poža­do­va­ný počet slov, se po něja­kém čase vra­cí na tuzem­ský kniž­ní trh s novin­kou jmé­nem Breaking News, ve kte­ré popi­su­je jak aktu­ál­ní poli­tic­ká téma­ta na Blízkém výcho­dě, tak rodin­né osu­dy lidí žijí­cích v této kon­flik­ty zpus­to­še­né oblas­ti. To vše za pří­tom­nos­ti váleč­né­ho repor­té­ra Toma Hagena, kolem kte­ré­ho se vše ode­hrá­vá.

Německý autor Frank Schätzing vstou­pil na kniž­ní scé­nu již v roce 1995, ale na vět­ší úspě­ch si musel počkat až do roku 2004, kdy mu vyšla kni­ha Vzpoura oce­á­nů (Der Schwarm). V Breaking News se autor sna­ží jak o his­to­ric­ký obraz Izraele, tak o kom­plex­ní popis kon­flik­tu ve zmi­ňo­va­né oblas­ti.

Slavný repor­tér Tom Hagen už viděl téměř všech­no. V kri­zo­vých oblas­tech svě­ta se pro­há­ní za pří­běhy, kte­ré poté sepi­su­je do svých vel­ko­le­pých repor­tá­ží. Bohužel se za nimi pro­há­ní až tak bez­hla­vě, že na ostat­ní, kte­ří nesmýš­lí stej­ně, se dívá sho­ra. Když jeho sen­za­cechti­vost způ­so­bí smrt něko­li­ka rukojmí v Afghánistánu, je Tom nucen svo­ji kari­é­ru začít odz­no­vu skr­ze inter­ne­to­vé maga­zí­ny. O tři roky poz­dě­ji se v Izraeli obje­ví malá šan­ce, kte­rou Tom ucho­pí pev­ně do rukou a už nechce pus­tit, ale neu­vě­do­mu­je si, že už nejde jen o pověst, ale i život.

large

Jak již bylo řeče­no, kni­ha roz­hod­ně nepo­strá­dá roz­sah. Přibližně 900 stran se sice může zdát jako obrov­ské množ­ství, kvů­li kte­ré­mu ji spousta čte­ná­řů hned na prv­ní pohled odmít­ne, ale to děla­jí chy­bu. Je sice prav­da, že někte­ré pasá­že jsem četl pou­ze ze setr­vač­nos­ti a sezna­mo­vá­ní s posta­va­mi a pro­stře­dím trva­lo prv­ních asi 250 stran, ale Schätzing doká­že i přes­to udr­žet váš zájem a tou­hu kni­hu dočíst, když už jste ji jed­nou roze­čet­li. Někdy je však ten­to rodin­ný epos – jak by se to, co Schätzing vytvo­řil, dalo nazvat – až pří­liš pro­tkán his­to­ric­ký­mi infor­ma­ce­mi a sou­vis­lost­mi, kte­ré až pří­liš naru­šu­jí ply­nu­lost čte­ní.

Pokud si někdo mys­lí, že kni­ha je tvo­ře­na tak, aby zachy­ti­la Izrael pou­ze v nega­tiv­ním smys­lu, tak se ple­te. Většina „špat­ných“ situ­a­cí je sice zasa­ze­na do této země, Schätzing však podá­vá objek­tiv­ní kon­text celé situ­a­ce a tedy to urči­tě není tak, že by na Izrael uka­zo­val prs­tem a ozna­čo­val ho viní­kem.

Hrdinové kni­hy jsou nao­pak před­klá­dá­ni čte­ná­ři tak, aby uká­za­li mno­ho tvá­ří Izraele a aby zachy­ti­li jeho vnitř­ní orga­ni­za­ci a způ­sob, jak se vypo­řá­dá­vá s neu­stá­lým napě­tím. Vše do teď zmi­ňo­va­né a sku­teč­nost, že se v kni­ze prak­tic­ky nedá najít něja­ká nesrov­na­lost, nasvěd­ču­je tomu, že Schätzing vyu­ží­val zdro­je pří­mo z oblas­ti ke zjiš­ťo­vá­ní infor­ma­cí potřeb­ných pro tvor­bu díla.

Kniha by se dala dopo­ru­čit pře­de­vším těm, kte­ří tvr­dí, že celou situ­a­ci v Izraeli zna­jí a mají pře­čte­nou, a co víc, že řeše­ní mají pří­mo na jazy­ku, jen dostat moc a pří­le­ži­tost k tomu, je rea­li­zo­vat. Schätzing toto vše popi­su­je věro­hod­ně, stříz­li­vě a pře­de­vším zábav­ně, což je u knih to nej­dů­le­ži­těj­ší (tedy pokud je zába­va v tom­to žánru vůbec mož­ná).

Osobně dost dobře nemůžu zhod­no­tit, zda by se udá­los­ti popi­so­va­né v kni­ze moh­ly ve sku­teč­nos­ti ode­hrát a pro­to zůsta­ne Breaking News fik­tiv­ním thrille­rem se spous­tou akce uvnitř. Celkové hod­no­ce­ní tak může být jen klad­né a jedi­ným mínu­sem zůstá­vá již něko­li­krát zmi­ňo­va­ná dél­ka, bez kte­ré by se to v někte­rých pasá­žích obe­šlo. Fanoušci žánru však roz­hod­ně zkla­ma­ní nebu­dou a kni­hu si vychut­na­jí plný­mi douš­ky.

• EAN: 9788024249742
  • ISBN: 978-80-242-4974-2
  • Nakladatel: Knižní klub