DÁM TI SLUNCE – JANDY NELSONOVÁ 92 %

„Totiž – co když je to Jude, kdo to v sobě má? Proč by to tak nemohlo být? Surfuje po vlnách velikých jako barák a skočit dokáže odkudkoli. Má kůži, která ji padne, a kamarády a tátu a sweetwineovský dar a žábry a ploutve krom normálních plic a nohou. Ona vyzařuje světlo. Já vyzařuju tmu. (AUTOPORTRÉT: Dvojčata: Prosvětlená, protmavený) Když o tomhle přemýšlím, mám tělo zkroucené, jako když se ždímá ručník. A ze všeho se vytrácí barva. (AUTOPORTRÉT: Šedý Noah jí šedá jablka na šedé trávě).“

Kniha nastiňuje vztah dvojčat Noaha a Jude a jejich životní příběhy. Noah je spíše uzavřený hoch, který miluje umění a svým způsobem vidí svět v obrazech, které převádí na papír. Ostatními je vnímán spíše jako podivín. Oproti němu Jude má spoustu kamarádů, zajímá se o kluky, i když i v umění je nadaná. Noah touží se dostat na uměleckou školu, na kterou se nakonec dostane jen Jude a Noah přestane malovat. Navíc Noah zjišťuje, že je gay a hledá způsob, jak s tímto faktem naložit. Ani jejich rodinný život není ideální. Oba sourozenci na sebe žárlí. A pak se stane tragédie – matka umírá, což převrátí život rodiny naruby. Nic už není jako dřív a nikdo už není takový jako předtím. Jude cítí pocit viny a uzavírá se do sebe, Noah hledá napovrch novou identitu. Navíc začnou postupně na vrch vyplouvat informace, o kterých dosud nikdo nevěděl. Dvojčata spolu přestanou komunikovat. Najdou k sobě cestu zpátky, když oba cítí, že teprve spolu jsou úplní?

Chytře promyšlená kniha

Autorka pro vyprávění zvolila dva póly. Noah popisuje události v podstatě chronologicky od věku 13 let, zato u jeho dvojčete, sestry Jude děj začíná v jejích 16 letech a postupně se čtenář dozvídá, co se vlastně stalo v minulosti. Přijde mi to geniálně vymyšlené, jelikož čtenář se k oné události, která převrátila jejich život naruby, dopracovává z obou časových konců, což ději dodává na napínavosti. Na druhou stranu zde čtenář může sledovat, jak se vlastně charaktery hrdinů před onou událostí a po oné události najednou změnily.

Příběh o rodině, dvojčatech, které jsou sice jako oheň a voda, přesto jsou dvě poloviny tvořící jeden celek, příběh o prvních láskách, problémech dospívání, hledání vlastní identity a odpovědí na otázky, pocity viny a krize rodiny. Kniha není jen obyčejným příběhem, ale na pozadí se rozvíjí psychologická linka. Ač je kniha primárně určena pro dospívající či mladé dospělé, s klidem si ji mohou přečíst i dospělí, neboť každý má v paměti dobu, kdy i on dospíval a také si sám může odpovědět na některé otázky, které se v knize nabízejí. Má rodič právo na lásku i přesto, že to bude znamenat rozpad rodiny, anebo má zůstat ve vztahu, kde láska již vyprchala, jen aby se rodina nerozpadla?

Kniha nejen pro mladé dospělé

Knížkou jsem byla nadšena a se zaujetím jsem ji dočetla do konce. Právem je kniha ve světě považována za bestseller. Autorka nejde jen po povrchu, ale dotýká se i vážných témat jako rozvod, smrt v rodině, homosexualita. Ač jde o vážná témata, autorka do knihy předává optimismus, že všechno má nějaké řešení, ale vždycky záleží na člověku, jak se k problémům postaví a jak se postaví k životu.

Vykreslení postav dvojčat je vynikající, ač jsou velmi odlišní, přesto bez sebe nemůžou být. Člověk se může podívat na události dvěma pohledy – Jude a Noaha. Knihu ozvláštňují i prvky nadpřirozena, kdy Jude hovoří se svou mrtvou babičkou a řídí se radami z její „bible“.

Jediná věc, která mě na knížce vcelku zklamala a příliš se mi nelíbila, je její konec. To už začíná připomínat téměř klasické zamilované románky, kdy všechno skvěle dopadne – Jude najde opravdovou lásku, Noah pochopí a přestane před světem skrývat, že je gay, stejně jako jeho partner. Dvojčata si vše vyjasní, jejich vztah se najednou urovná, i rodinná konstelace začne být pozitivní. A všechny dílky skládačky zapadnou konečně do sebe, vše vypadá jako osudové. Konec je to sice hezký, ale mnohdy v životě ne všechno bývá tak růžové. To je asi jediná věc, kterou bych autorce vytkla. I když možná vzhledem k určení knihy pro mladé dospělé se dá takovýto optimistický závěr pochopit. Má čtenářům ukázat, že na konci tmy je vždy světlo, ale záleží jen na nás, jestli se k němu chceme propracovat.

I přes tyto drobné nedostatky jde o jedinečný příběh geniálně napsaný, který zaujme určitě i dospělé!

Vydalo nakladatelství CooBoo v roce 2016.

Knihu lze zakoupit u Albatros Media