DÁM TI SLUNCE – JANDY NELSONOVÁ 92 %

Totiž – co když je to Jude, kdo to v sobě má? Proč by to tak nemohlo být? Surfuje po vlnách veli­kých jako barák a sko­čit dokáže odkud­koli. Má kůži, která ji padne, a kama­rády a tátu a swee­twi­ne­ov­ský dar a žábry a ploutve krom nor­mál­ních plic a nohou. Ona vyza­řuje světlo. Já vyza­řuju tmu. (AUTOPORTRÉT: Dvojčata: Prosvětlená, pro­tma­vený) Když o tomhle pře­mýš­lím, mám tělo zkrou­cené, jako když se ždímá ruč­ník. A ze všeho se vytrácí barva. (AUTOPORTRÉT: Šedý Noah jí šedá jablka na šedé trávě).“

Kniha nasti­ňuje vztah dvoj­čat Noaha a Jude a jejich životní pří­běhy. Noah je spíše uza­vřený hoch, který miluje umění a svým způ­so­bem vidí svět v obra­zech, které pře­vádí na papír. Ostatními je vní­mán spíše jako podi­vín. Oproti němu Jude má spoustu kama­rádů, zajímá se o kluky, i když i v umění je nadaná. Noah touží se dostat na umě­lec­kou školu, na kte­rou se nako­nec dostane jen Jude a Noah pře­stane malo­vat. Navíc Noah zjiš­ťuje, že je gay a hledá způ­sob, jak s tímto fak­tem nalo­žit. Ani jejich rodinný život není ide­ální. Oba sou­ro­zenci na sebe žárlí. A pak se stane tragé­die – matka umírá, což pře­vrátí život rodiny naruby. Nic už není jako dřív a nikdo už není takový jako před­tím. Jude cítí pocit viny a uza­vírá se do sebe, Noah hledá napo­vrch novou identitu. Navíc začnou postupně na vrch vyplou­vat infor­mace, o kte­rých dosud nikdo nevě­děl. Dvojčata spolu pře­sta­nou komu­ni­ko­vat. Najdou k sobě cestu zpátky, když oba cítí, že teprve spolu jsou úplní?

Chytře pro­myš­lená kniha

Autorka pro vyprá­vění zvo­lila dva póly. Noah popi­suje udá­losti v pod­statě chro­no­lo­gicky od věku 13 let, zato u jeho dvoj­čete, sestry Jude děj začíná v jejích 16 letech a postupně se čte­nář dozvídá, co se vlastně stalo v minu­losti. Přijde mi to geni­álně vymyš­lené, jeli­kož čte­nář se k oné udá­losti, která pře­vrá­tila jejich život naruby, dopra­co­vává z obou časo­vých konců, což ději dodává na napí­na­vosti. Na dru­hou stranu zde čte­nář může sle­do­vat, jak se vlastně cha­rak­tery hrdinů před onou udá­lostí a po oné udá­losti najed­nou změ­nily.

Příběh o rodině, dvoj­ča­tech, které jsou sice jako oheň a voda, přesto jsou dvě polo­viny tvo­řící jeden celek, pří­běh o prv­ních lás­kách, pro­blé­mech dospí­vání, hle­dání vlastní iden­tity a odpo­vědí na otázky, pocity viny a krize rodiny. Kniha není jen oby­čej­ným pří­bě­hem, ale na pozadí se roz­víjí psy­cho­lo­gická linka. Ač je kniha pri­márně určena pro dospí­va­jící či mladé dospělé, s kli­dem si ji mohou pře­číst i dospělí, neboť každý má v paměti dobu, kdy i on dospí­val a také si sám může odpo­vě­dět na některé otázky, které se v knize nabí­zejí. Má rodič právo na lásku i přesto, že to bude zna­me­nat roz­pad rodiny, anebo má zůstat ve vztahu, kde láska již vypr­chala, jen aby se rodina neroz­padla?

Kniha nejen pro mladé dospělé

Knížkou jsem byla nad­šena a se zau­je­tím jsem ji dočetla do konce. Právem je kniha ve světě pova­žo­vána za best­seller. Autorka nejde jen po povrchu, ale dotýká se i váž­ných témat jako roz­vod, smrt v rodině, homose­xu­a­lita. Ač jde o vážná témata, autorka do knihy pře­dává opti­mis­mus, že všechno má nějaké řešení, ale vždycky záleží na člo­věku, jak se k pro­blé­mům postaví a jak se postaví k životu.

Vykreslení postav dvoj­čat je vyni­ka­jící, ač jsou velmi odlišní, přesto bez sebe nemů­žou být. Člověk se může podí­vat na udá­losti dvěma pohledy – Jude a Noaha. Knihu ozvlášt­ňují i prvky nad­při­ro­zena, kdy Jude hovoří se svou mrt­vou babič­kou a řídí se radami z její „bible“.

Jediná věc, která mě na knížce vcelku zkla­mala a pří­liš se mi nelí­bila, je její konec. To už začíná při­po­mí­nat téměř kla­sické zami­lo­vané románky, kdy všechno skvěle dopadne – Jude najde oprav­do­vou lásku, Noah pochopí a pře­stane před svě­tem skrý­vat, že je gay, stejně jako jeho part­ner. Dvojčata si vše vyjasní, jejich vztah se najed­nou urovná, i rodinná kon­ste­lace začne být pozi­tivní. A všechny dílky sklá­dačky zapad­nou konečně do sebe, vše vypadá jako osu­dové. Konec je to sice hezký, ale mnohdy v životě ne všechno bývá tak růžové. To je asi jediná věc, kte­rou bych autorce vytkla. I když možná vzhle­dem k určení knihy pro mladé dospělé se dá tako­výto opti­mis­tický závěr pocho­pit. Má čte­ná­řům uká­zat, že na konci tmy je vždy světlo, ale záleží jen na nás, jestli se k němu chceme pro­pra­co­vat.

I přes tyto drobné nedo­statky jde o jedi­nečný pří­běh geni­álně napsaný, který zaujme určitě i dospělé!

Vydalo nakla­da­tel­ství CooBoo v roce 2016.

Knihu lze zakou­pit u Albatros Media