Michal Viewegh – Biomanžel

Vieweghův román Biomanželka se stal úspěšným bestsellerem. Nejspíš proto jsme se dočkali jeho volného pokračování s názvem Biomanžel. Jde opět o knihu částečně biografickou, ve které je pospána autorova nedávná zkušenost s klinickou smrtí.

Hlavní postava Mojmír prochází velmi složitým obdobím svého života. Při běžeckém maratonu mu praskne aorta a na operačním sále se na několik minut zastaví jeho srdce. Mojmír ale překvapuje celou svou rodinu i lékaře, když se po chvíli znovu probírá k životu a operaci přežije. Následkem této nehody se ale na několik desítek měsíců stává zcela závislým na lékařích a rodině. Má velké problémy s krátkodobou pamětí, na základě nichž přicházejí i velké deprese způsobené pocitem bezradnosti a nesvéprávnosti.

Ačkoliv má, coby úspěšný spisovatel, finanční prostředky na zajištění dobré lékařské péče, Mojmír musí o klasické medicíně značně pochybovat. Během klinické smrti jsou radikálně narušeny jeho racionální představy o životě a fungování světa celkově. Začíná chápat, že některé věci nelze vysvětlit rozumem a jeho výchozí opěrný bod – logiku nemůže aplikovat na všechno tak, jak si dříve myslel. Na základě této zkušenosti se proto otevírá alternativním způsobům léčby, jakými jsou například homeopatie. Na svůj předchozí život vzpomíná z jistým despektem. Jeho priority se postupem času úplně změní, ale paradoxně tato celková proměna jeho osobnosti zapříčiní rozvod s jeho manželkou. Její zásadní rozhodnutí je dalším podnětem pro autorovu sebereflexi. Napříč tomu, že bylo manželčino rozhodnutí zcela oprávněné, je Mojmír opravdu zaskočen a jeho život jako kdyby ztrácel smysl. Jeho znovunalezení nyní nehledá ve svých milenkách a večírkovém stylu života, ale pomocí koníčků, jakým je teď třeba i zahradničení, nebo v okruhu svých přátel. Dokonce i u takového člověka, kterého donedávna považoval za naprosto pomateného.

Audiokniha byla opět obohacena o skvělý přednes Radka Valenty. Stejně jako Biomanželka kniha pojednává o aktuálních tématech a poměrně realisticky popisuje řešení životních situací a křižovatek. Styl Vieweghova psaní mi ale v tomto případě přišel někdy příliš sarkastický a místy až vulgární. Domnívám se, že by kniha neztratila svůj humoristický charakter, kdyby obsahovala méně sprostých slov, ironie a skepse. Některé pasáže na mě působily dojmem, že autor záměrně dělá z hlavní postavy politováníhodnou osobu. Této reakce by u čtenářů jistě docílil i bez toho, aniž by musel do vypravěččiných úst vkládat radostnou touhu po Mojmírově smrti. Obdobné reakce jsou u většiny lidí, natož pak u ženy poměrně nepravděpodobné a v takové chvíli může být čtenář, v tomto případě posluchač poměrně zaskočen. Příběh je poté vyprávěn někým, koho nepovažujeme za reálně možnou postavu a těžko se s ním potom ztotožňujeme. Na druhou stranu lze ale obdivovat snahu popsat tak fatální zážitek, jakým je vlastní smrt.

• Autor:Michal Viewegh
  • Interpret:Radek Valenta
  • Hodnocení: 40%

Knihu k recenzi poskytl partner:

Vystudovala jsem filosofii umění (estetiku), která mě naučila dvě základní věci: naslouchat a pozorovat. Ráda se pozastavuji nad "běžnými věcmi", které jsou pod tíhou zvyků a každodenností přehlíženy. Mým největším koníčkem je cestování a s ním spojená komunikace s lidmi všech národností a kultur. Zajímám se o nemainstreamové zpravodajství a ráda bych se v budoucnu podílela na jeho rozvoji. Pevně věřím, že hledaní pravdy a snaha změnit zaběhlé vzory budou v blízké době koníčky nejen filosofů, ale každého člověka, který chce být svobodný.

• Michal Viewegh: Biomanželka18. února 2016 Michal Viewegh: Biomanželka Vieweghův román Biomanželka se může na první dojem jevit jako kterékoliv jiné humoristické dílo. Pravdou ale zůstává, že tato kniha nám předkládá hned několik otázek, které až nebezpečně pravdivě odkazují k problémům dnešní doby. V tomto […] Posted in Recenze knih (audio… komiksy…)
  • MICHAL VIEWEGH (1962)25. září 2014 MICHAL VIEWEGH (1962) Narodil se v Praze, ale dětství prožil, jak sám o sobě rád říká, v „provinční“ Sázavě. V letech 1983–1988 vystudoval Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, obor český jazyk a literatura - pedagogika. Od října 1989 byl učitelem […] Posted in Profily osob
  • MICHAL VIEWEGH rozhovor k filmu Andělé všedního dne25. září 2014 MICHAL VIEWEGH rozhovor k filmu Andělé všedního dne Vaše úspěšná kniha Andělé všedního dne se objeví na podzim tohoto roku pod stejným názvem v kinech. Charakterizujte pro neznalé čtenáře ve stručnosti příběh a jak jste přišel na téma této novely? Je to takový svižný příběh několika […] Posted in Rozhovory
  • Setkání s Karlem Čapkem31. ledna 2016 Setkání s Karlem Čapkem Když se řekne Karel Čapek, rozběhne se nám hlavou celá pestrá paleta významů. Klasik české literatury, novinář Lidových novin, dramatik, otec slova ROBOT, spisovatel knížek pro děti, autor Dášenky, bratr Josefa Čapka. Shrnuto a podtrženo, […] Posted in Recenze knih (audio… komiksy…)
  • O nemovitostech, investování, bohatství a životních zkušenostech8. května 2016 O nemovitostech, investování, bohatství a životních zkušenostech O nemovitostech, investování, bohatství a životních zkušenostech Petr Vomastek i Radim Passer jsou uznávanými odborníky v oblasti podnikání s realitami. V tomto souboru se s posluchači dělí o své dlouholeté zkušenosti. Audionahrávka […] Posted in Recenze knih (audio… komiksy…)
  • Jaroslav Seifert: SVĚTLEM ODĚNÁ – 85%5. února 2016 Jaroslav Seifert: SVĚTLEM ODĚNÁ – 85% Jaroslav Seifert se právem řadí mezi nejvýznamnější básníky 20. století. Jako jedinému českému autorovi mu byla roku 1984 udělena Nobelova cena za literaturu. Jeho verše mají co říci také současnému čtenáři a uchvacují čirou krásou i […] Posted in Recenze knih (audio… komiksy…)
  • MILOŠ MATULA: MEDITACE10. února 2016 MILOŠ MATULA: MEDITACE Miloš Matula se věnuje studiu duchovních nauk už přes dvacet let. Je autorem šesti knih, mezi něž patří například Hvězdy ezoterického nebe I. a II., Dějinami za poznáním astrologie či 2013: Hvězdná brána k Novému věku. Spolupracuje […] Posted in Recenze knih (audio… komiksy…)
  • Kdo je na světě nejmocnější? – Wolfram Berger24. dubna 2016 Kdo je na světě nejmocnější? – Wolfram Berger V jedné myší rodině mají již velkou myší slečnu, právě vhodnou na vdávání. Ale jak to tak bývá, rodiče chtějí pro svou dceru to nejlepší, aby její život byl lepší než jejich. A tak se rozhodnou, že svou nejkrásnější, nejlepší a […] Posted in Recenze knih (audio… komiksy…)
  • DivkaVeVlakuAudio27. ledna 2016 Dívka ve vlaku v podání tří českých hereček Paula Hawkins v životní formě. Kniha roku 2015. Román, který láme prodejní rekordy a na první příčce žebříčku bestsellerů The New York Times se udržel třináct týdnů. Tuzemská i zahraniční kritika jej přirovnává ke Zmizelé (Gillian Flynn), […] Posted in Recenze knih (audio… komiksy…)
  • ČTVEROČASÍ BÁSNICTVÍ ČESKÉHO 214. dubna 2016 ČTVEROČASÍ BÁSNICTVÍ ČESKÉHO 2 Čtveročasí básnictví českého 2 Tento cyklus dokládá, že i barokní a raně obrozenská poezie může být působivá a zaujmout současné posluchače. Jsem ráda, že tyto písemné památky neupadly v zapomnění a že prostřednictvím této zajímavé […] Posted in Recenze knih (audio… komiksy…)