Michal Viewegh – Biomanžel

Vieweghův román Biomanželka se stal úspěš­ným best­selle­rem. Nejspíš proto jsme se dočkali jeho vol­ného pokra­čo­vání s názvem Biomanžel. Jde opět o knihu čás­tečně bio­gra­fic­kou, ve které je pospána auto­rova nedávná zku­še­nost s kli­nic­kou smrtí.

Hlavní postava Mojmír pro­chází velmi slo­ži­tým obdo­bím svého života. Při běžec­kém mara­tonu mu praskne aorta a na ope­rač­ním sále se na něko­lik minut zastaví jeho srdce. Mojmír ale pře­kva­puje celou svou rodinu i lékaře, když se po chvíli znovu pro­bírá k životu a ope­raci pře­žije. Následkem této nehody se ale na něko­lik desí­tek měsíců stává zcela závis­lým na léka­řích a rodině. Má velké pro­blémy s krát­ko­do­bou pamětí, na základě nichž při­chá­zejí i velké deprese způ­so­bené poci­tem bez­rad­nosti a nesvé­práv­nosti.

Ačkoliv má, coby úspěšný spi­so­va­tel, finanční pro­středky na zajiš­tění dobré lékař­ské péče, Mojmír musí o kla­sické medi­cíně značně pochy­bo­vat. Během kli­nické smrti jsou radi­kálně naru­šeny jeho raci­o­nální před­stavy o životě a fun­go­vání světa cel­kově. Začíná chá­pat, že některé věci nelze vysvět­lit rozu­mem a jeho výchozí opěrný bod – logiku nemůže apli­ko­vat na všechno tak, jak si dříve mys­lel. Na základě této zku­še­nosti se proto ote­vírá alter­na­tiv­ním způ­sobům léčby, jakými jsou napří­klad home­o­pa­tie. Na svůj před­chozí život vzpo­míná z jis­tým despek­tem. Jeho pri­o­rity se postu­pem času úplně změní, ale para­doxně tato cel­ková pro­měna jeho osob­nosti zapří­činí roz­vod s jeho man­žel­kou. Její zásadní roz­hod­nutí je dal­ším pod­ně­tem pro auto­rovu sebe­re­flexi. Napříč tomu, že bylo man­žel­čino roz­hod­nutí zcela opráv­něné, je Mojmír opravdu zasko­čen a jeho život jako kdyby ztrá­cel smysl. Jeho zno­vuna­le­zení nyní nehledá ve svých milen­kách a večír­ko­vém stylu života, ale pomocí koníčků, jakým je teď třeba i zahrad­ni­čení, nebo v okruhu svých přá­tel. Dokonce i u tako­vého člo­věka, kte­rého done­dávna pova­žo­val za napro­sto poma­te­ného.

Audiokniha byla opět obo­ha­cena o skvělý před­nes Radka Valenty. Stejně jako Biomanželka kniha pojed­nává o aktu­ál­ních téma­tech a poměrně rea­lis­ticky popi­suje řešení život­ních situ­ací a kři­žo­va­tek. Styl Vieweghova psaní mi ale v tomto pří­padě při­šel někdy pří­liš sar­kas­tický a místy až vul­gární. Domnívám se, že by kniha neztra­tila svůj humo­ris­tický cha­rak­ter, kdyby obsa­ho­vala méně sprostých slov, iro­nie a skepse. Některé pasáže na mě půso­bily dojmem, že autor záměrně dělá z hlavní postavy poli­to­vá­ní­hod­nou osobu. Této reakce by u čte­nářů jistě docí­lil i bez toho, aniž by musel do vypra­věč­či­ných úst vklá­dat radost­nou touhu po Mojmírově smrti. Obdobné reakce jsou u vět­šiny lidí, natož pak u ženy poměrně neprav­dě­po­dobné a v takové chvíli může být čte­nář, v tomto pří­padě poslu­chač poměrně zasko­čen. Příběh je poté vyprá­věn někým, koho nepo­va­žu­jeme za reálně mož­nou postavu a těžko se s ním potom zto­tož­ňu­jeme. Na dru­hou stranu lze ale obdi­vo­vat snahu popsat tak fatální záži­tek, jakým je vlastní smrt.

• Autor:Michal Viewegh
  • Interpret:Radek Valenta
  • Hodnocení: 40%

Knihu k recenzi poskytl part­ner:

Vystudovala jsem filo­so­fii umění (este­tiku), která mě nau­čila dvě základní věci: naslou­chat a pozo­ro­vat. Ráda se poza­sta­vuji nad "běž­nými věcmi", které jsou pod tíhou zvyků a kaž­do­den­ností pře­hlí­ženy. Mým nej­vět­ším koníč­kem je ces­to­vání a s ním spo­jená komu­ni­kace s lidmi všech národ­ností a kul­tur. Zajímám se o nema­in­stre­a­mové zpra­vo­daj­ství a ráda bych se v budoucnu podí­lela na jeho roz­voji. Pevně věřím, že hle­daní pravdy a snaha změ­nit zaběhlé vzory budou v blízké době koníčky nejen filo­sofů, ale kaž­dého člo­věka, který chce být svo­bodný.