Atlasova vzpoura

Identifikujte domi­nantní filo­so­fii ve spo­leč­nosti a můžete před­ví­dat její budouc­nost.“

Ayn Rand

Jen pří­liš dlouhý spo­le­čen­ský román nebo pre­dikce, která se napl­ňuje?

Filmové plátno a vlastně i lite­ra­tura už nabídly slušný počet verzí ame­rické budouc­nosti. Většinou nedo­padla moc dobře. Obvykle to měly na svě­domí pří­rodní kata­strofy, dino­sauři a nestvůry nej­růz­něj­šího druhu. Velmi často ale Amerika dopla­tila na vlastní akce. Buď se proti ní spikl někdo, komu ukradla vyná­lez, zabila rodinu a podobně. Scénáře byly cel­kem podobné, jen nástroje a pro­ve­dení se lišily knihu od knihy nebo film od filmu.

Atlasova vzpoura (v ori­gi­nále Atlas Shrugged) pojed­nává o Americe neda­leké budouc­nosti, ovšem její nástroje i výsle­dek jsou dia­me­t­rálně odlišné od všeho, co se tu zatím vyskytlo. Opus mag­num z pera Ayn Randové je thrille­rem. O dost mra­zi­věj­ším, než všechny před ní, pro­tože se tento thriller v mnoha prv­cích pře­su­nul z lite­rární fabu­lace do lite­ra­tury faktu. Je thrille­rem, ale thrille­rem poli­tic­kým, eko­no­mic­kým a filo­so­fic­kým.

Ačkoli kniha sama začíná otáz­kou „Kdo je John Galt?“ (která se stala jakýmsi povzde­chem nad tím, kam civi­li­zace smě­řuje), jako celek pokládá čte­náři otázku „Kdo posouvá svět dál, kdo je jeho moto­rem?“

Nejen ji pokládá, ale posky­tuje na ni poměrně přes­nou odpo­věď. Svět posou­vají dál jedinci, kteří se snaží něco doká­zat a také věcí dosa­hují. Dosahují svých snů, pro­tože si za nimi jdou. Nevymlouvají se na nepří­zeň osudu, berou ji jako pře­kážku, kte­rou je potřeba zdo­lat.

V Atlasově vzpouře se jedná o elitu lid­stva – prů­my­sl­níky, vyná­lezce, umělce, ban­kéře, filo­sofy, pod­ni­ka­tele. Ti, kteří jako řecký obr Atlas drží svět na svých rame­nou.

A co se stane se spo­leč­ností, když právě tito lidé, tito jedinci, začnou jeden po dru­hém mizet. Bez zjev­ného důvodu, bez roz­lou­čení, pro­stě z minuty na minutu se ztratí. Jakoby je někdo uná­šel. Jakoby je někdo sbí­ral. Po někte­rých z nich zůstane jen cedulka s otáz­kou „Kdo je John Galt?“ pří­padně odpoví touto otáz­kou na otázku, proč končí ve své pro­fesi.

Ale proč by tato sku­pina lidí najed­nou mizela či odchá­zela? Musí k tomu přece mít nějaký důvod, proč nechat beze slova roz­lou­čení všechno za sebou a ode­jít jen s tím, co mají zrovna u sebe. Bez varo­vání a beze stopy.

„Vláda si vezme, cokoli chce, aniž by se ptala na tvůj sou­hlas a zdaní to, co ještě nechá za sebou. Mám už jedi­nou věc, za kte­rou stojí za to bojo­vat. Svou mysl.“

Ken Dannager

Příčina leží v ros­tou­cím vlivu státu. V regu­la­cích a limi­tech, které jako popí­navá rost­lina oba­lují celou civi­li­zaci. Je to pra­dávný kon­flikt těch, kteří vytváří a těch, kteří jen berou. Těch, kteří, ačkoli pra­vi­delně nero­zumí tomu, o čem roz­ho­dují, sedí ve vlád­ních křeslech a mají tvo­řit pra­vi­dla pro prů­mysl či vzdě­lání, aniž by tyto oblasti třeba kdy viděli v čin­nosti. Na druhé straně jsou ti, jejichž cílem je sku­tečné uspo­ko­jo­vání potřeb svých i spo­leč­nosti. Ti, kteří si cení sami sebe i dru­hých a nepo­tře­bují lidi ovlá­dat skrze nesmy­slná naří­zení. Nepotřebují je totiž ovlá­dat vůbec.

Co se ovšem stane, když už je vliv státu tak velký, že ti tvo­řiví a osobně úspěšní jsou mu vydáni na pospas? Co dělat v momentě, kdy potře­buji svo­lení státu napro­sto k čemu­koli a nevládnu již svo­bodně vlast­ním živo­tem a prací?

Říkáte, že peníze jsou koře­nem všeho zla? Zeptali jste se někdy, co je koře­nem peněz?“

Francisco D´anconia

V Atlasově vzpouře přesně tahle situ­ace nastává. Je otáz­kou, jestli svě­tová elita odchází dob­ro­volně, nebo je někým při­nu­cena. Povahu celého pro­cesu zjistí čte­nář až v poslední tře­tině knihy, která je roz­dě­lena podle fází myš­len­ko­vého dis­kursu. Tedy teze, anti­teze a syn­tézy. V tomto pří­padě „Rozpor nee­xis­tuje“, „Buď a nebo“„A je A“. Každopádně je během děje krásně vidět, jak spo­leč­nost začíná stag­no­vat, respek­tive jak ztrácí svůj motor, svůj pohyb a svůj vnitřní život. Ačkoli se před­sta­vi­telé vlád­ních insti­tucí zou­fale snaží udr­žet ji v chodu, dělají to stále vět­ším počtem naří­zení a vlád­ních direk­tiv, které ale s ničím nepo­hnou. Mluvením člo­věk rýži neu­vaří, a poli­tici nic moc jiného než mlu­vit neu­mějí. Podle toho to taky vypadá.

Román byl sice vydán prvně roku 1957, ovšem jeho vize budouc­nosti spo­leč­nosti je mra­zivě přesná. Tomu také odpo­vídá stále ros­toucí obliba jak knihy samotné, tak celého díla spi­so­va­telky a filo­so­fky Ayn Randové. Poté, co stále nová a nová vládní opat­ření zře­telně nic neřeší a jen při­dě­lá­vají další a další pro­blémy, nachází ros­toucí počet lidí právě zde přesný roz­bor pří­činy těchto pro­blémů.

10320052475_3f989317a1_b

V USA jde o dru­hou nejčte­nější knihu po Bibli. Autorka zasáhla mili­ony čte­nářů nejen v Americe, ale již dese­ti­letí se šíří do celého světa. Její ohrom­nou devi­zou je také to, že romá­no­vou for­mou před­vádí výklad své filo­so­fie, tedy objek­ti­vismu. Pokud bychom ter­mín Bible pou­žili ve významu vyčer­pá­va­jí­cího manu­álu nebo mani­festu, tak je Atlasova vzpoura biblí ate­ismu, obha­joby čis­tého kapi­ta­lismu a kre­a­tiv­ních lidí, kteří se nestydí za svůj život a za své úspě­chy. A stejně tak jsou odpo­vědní za své chyby a schopni je napra­vo­vat. Opět vlast­ními silami.

Základní šab­lona: román o stávce lid­ské mysli

Navíc:

• opus mag­num filo­so­fie objek­ti­vismu