Zuzana Pospíšilová: Kouzelné vánoční sny

„Někdy se lidem přihodí něco, o čem se jim ani nezdálo“ a „Ten, kdo radost rozdává, ten ji také dostává“ jsou motta Zuzany Pospíšilové, ostravské autorky více jak osmdesátky dětských knih. A jsou to také motta její nové knížky s názvem Kouzelné vánoční sny, kterou nyní vydalo nakladatelství Grada.

Jednoduchý příběh o spokojené rodině, s prvky tajemna a s vánočními motivy vychází jak jinak než před Vánoci.  To knize s líbivou grafickou úpravou dává skvělou možnost objevit se pod vánočním stromečkem třeba u vás – pokud máte doma předškoláka nebo mladšího školáka.

Zuzana Pospíšilová začala psát před jedenácti lety, na mateřské. Svůj vypravěčský talent si odzkoušela na dvou dcerách, dětský svět vnímá i profesně – pracuje jako psycholožka ve Speciálně pedagogickém centru pro děti s mentálním postižením.  Zná dětský svět, dětská přání i dětské starosti. Její spolupráce se slovenským ilustrátorem Drahomírem Trsťanem je léty prověřená, osvědčená a úspěšná. Mezi nejprodávanější tituly, vzešlé z jejich spolupráce patří „bestseller pro prvňáčky“ Kouzelná třída a jeho druhý díl Kouzelná třída – příběh pokračuje, Hravá škola vaření nebo Lesní pohádky. Ilustrace věrohodně dokreslují příběh, přesto dávají prostor dětské fantazii.

Šestnáct kapitol Kouzelných vánočních snů uvozuje předmluva: „Snad nic se nezdá delší než poslední dva dny, které zbývají do Štědrého dne. Znáte to, děti? Čekání na Ježíška je nekonečné, ale zároveň krásné, vzrušující a voňavé – voní cukrovím, čerstvě upečenou vánočkou, sněhem a purpurou. Váša, Nora a Cecilka o předvánočním čase vědí své. Budou vám vyprávět nejen o tom, čím voní purpura, jak vznikají sněhové vločky a jak Ježíšek chystá dárky, ale hlavně vám prozradí svoje velké vánoční tajemství.“  Tím tajemstvím jsou kouzelné vánoční sny. Jak známo, vánoční sny mají kouzelnou moc. Trojici sourozenců z pohádkové knížky se zdají současně, pomáhají jim navodit sváteční atmosféru a přijít na kloub některým záhadám, jež se dějí jen jedenkrát v roce – právě na Vánoce.  V prvním snu se děti ocitají ve vločkárně, aby se podívaly, jak se vyrábějí sněhové vločky. V dalším v balírně, kde se balí vánoční dárky.  Ve třetím se přesvědčí, že i Ježíšek dostává dárky. To už je ale po Štědrém dni, Váša, Nora a Cecilka našli pod stromečkem, co si přáli, a je na čase rozluštit záhadu kouzelných snů. Zdají se sourozencům naráz z toho důvodu, že slabiky jejich křestních jmen dávají dohromady slovo Vánoce? Nebo sny přicházejí spolu s vůní purpury? Zdá se, že tajemství kouzelných vánočních snů budou moci děti poodhalit až zase za rok. Je totiž po Vánocích a purpura už došla…

Úsměvný příběh pro děti potěší velkými písmeny jak prvňáčky, kteří knížku mohou využít jako první čtení, tak krátkozraké prarodiče. Knížka také dává nenásilný návod, jak v klidu a pohodě a s přihlédnutím k českým tradicím strávit Vánoce s dětmi.  Kouzelné vánoční sny nabízejí pohled na idealizovaný model rodiny – pracující tatínek, pečící maminka, hodné a pokojíček si uklízející děti, večer, kdy se při společenských hrách daří střídavě všem členům rodiny, trojice sourozenců, obývající bez hádek jeden pokojíček a pospolu stavějící sněhuláka. Z knížky sálá pohoda, klid a bezpečí. Je to možná naivní, ale zřejmě to, co děti v dnešní neklidné době, kdy Vánoce pro stále více dospělých znamenají hlavně stres, půjčky na dárky a samotu, potřebují.

Autor: Zuzana Pospíšilová
Žánr: dětská literatura
Nakladatelství: Grada Publishing a.s.  – bambook
Rok vydání: 2015
Počet stran: 72
Hodnocení: 90 %
Kniha ke koupi: Grada Publishing a.s.

Jana Špačková

Více info o autorce: http://janaspackovaknihy.webnode.cz/

• Zen a hotovo aneb Když méně je více8. ledna 2016 Zen a hotovo aneb Když méně je více „Mluvením rýži neuvaříš.“ Zenové přísloví Knih o osobní produktivitě najde člověk v každé knihovně nebo knihkupectví plné police. Je ale trochu paradoxem, když chceme svůj život a práci zjednodušit, že najednou stojíme opět před […] Posted in Recenze knih (audio… komiksy…)
  • Anselm Grün: Jak překonávat konflikty9. listopadu 2015 Anselm Grün: Jak překonávat konflikty Sedmdesátiletý německý katolický kněz Anselm Grün má na kontě další publikaci, přeloženou do češtiny. Benediktinský mnich, ekonom, filosof, teolog, ekonom opatství Münsterschwarzach je mimořádně úspěšným autorem duchovní literatury. […] Posted in Recenze knih (audio… komiksy…)
  • 6. prosince 2015 Emanuela, Antipanna aneb Překročení evropského konceptu sexuality „Venuše zná tisíc způsobů, jak skotačit, ale nejjednodušší a nejméně namáhavý je, když leží v předklonu na pravém boku.“ Předmluva tohoto podnětného svazku začíná slovy „Je to kniha, kterou neseženete.“ Ano, před lety to celkem platilo, […] Posted in Recenze knih (audio… komiksy…)
  • MACMAHON, Kathleen. Takhle to končí8. dubna 2016 MACMAHON, Kathleen. Takhle to končí Příběh o hledání kořenů. Příběh o hledání blízkosti a vzdálenosti. Příběh o prožívání života tady a teď. Hlavní hrdinka Addie, architektka na volné noze, miluje dvě věci, plavání a psa. Addie se v něčem podobá Lole, která běží o život. […] Posted in Recenze knih (audio… komiksy…)
  • Kočičí omalovánky – Yulia Mamonová3. dubna 2016 Kočičí omalovánky – Yulia Mamonová Mňauu, s tímto typickým zvukem vpadnou kočky do vašich životů a převrátí ho naruby, což potěší především příznivce těchto kočkovitých šelem. Po moudrých sovách s vševědoucíma očima přicházejí na řadu veselé, hravé, přítulné, hrdé a […] Posted in Recenze knih (audio… komiksy…)
  • Milan Mikuláštík: Manažerská psychologie24. září 2015 Milan Mikuláštík: Manažerská psychologie Povýšili vás nebo jste úspěšným řídícím pracovníkem firmy delší dobu, ale chcete na sobě stále pracovat? Nebo jste manažerem, ale zdá se vám, že se motáte v kruhu, byť máte ke své práci ty nejlepší předpoklady? Právě vám by mohla dobře […] Posted in Recenze knih (audio… komiksy…)
  • Šárka Zmátlíková: Kárová dáma7. prosince 2015 Šárka Zmátlíková: Kárová dáma Máte rádi záhady? Takové ty záhady, kdy vás autor donutí knížku přečíst celou, jinak se nedozvíte pravdu? Pokud ano, tak vás zajisté zaujme nová knížka Kárová dáma, od spisovatelky Šárky Zmátlíkové, kterou vydalo nakladatelství […] Posted in Recenze knih (audio… komiksy…)
  • Soví omalovánky26. března 2016 Soví omalovánky   Hůůů, hůůů, už se sem slétají ze všech koutů … Kdo? No přeci sovy! Malé, velké, vážné, veselé, které sledují svět svýma velkýma očima, kterým nic podstatného neunikne. Sovy, které jsou považovány za symbol moudrosti a vědění. […] Posted in Recenze knih (audio… komiksy…)
  • Jak přesvědčivě vyjednávat8. prosince 2015 Jak přesvědčivě vyjednávat České „Sedávej  panenko v koutě, budeš-li hodná, najdou tě,“ platilo možná před sto lety v dnešní době si můžeme být jisti, že taková panenka by se v koutě, dřív než by ji našli, unudila k smrti. V dnešním dravém světě platí, že co si […] Posted in Recenze knih (audio… komiksy…)
  • Josef Schrötter: Ozdravení těla i ducha20. března 2016 Josef Schrötter: Ozdravení těla i ducha Potraviny, speciální potraviny, energie. Tři malé obrázky, které v symbolech výborně ukazují to, co najdete v knize. Autor patří  mezi přední české psychotroniky, léčitele a jeho zkušenosti čítají několik desítek let. Navíc v této knize, […] Posted in Recenze knih (audio… komiksy…)