Ztráty a lži (Sophie Hannah)

Návrat jedné z nej­slav­něj­ších lite­rár­ních postav Hercula Poirota pat­řil mezi nej­vý­znam­nější knižní udá­losti roku 2014. U nás nepří­liš známá autorka Sophie Hannah rázem něko­li­krát zná­so­bila svou popu­la­ritu. Nesmíme se tudíž divit, že se do popředí pro­drali i její ostatní knihy. Jednou z nich jsou i Ztráty a lži.

large

Naomi Jenkinsová v pod­statě žije a dýchá pro svého žena­tého milence Roberta. Každý čtvr­tek se schá­zejí v motelu, aby tři hodiny věno­vali pouze sobě. Přestože se ženatý muž pro­za­tím neroz­vedl, při­náší maxi­mální štěstí do života mladé ženy. Jednoho dne Robert nedo­razí na pra­vi­delné rande, což Naomi značně roz­ruší. Rozhodne se nakouk­nout do jeho domu, kde uvidí šoku­jící věc. Obrátí se na poli­cii s tím, že se Robertovi určitě něco stalo. Důkazy k tomu ovšem nemá. Policisté jí pří­liš nevěří a tak při­chází s lep­ším fíglem. Oznámí jim, že jí její mile­nec zná­sil­nil. Nyní už musejí něco dělat. A tím se spouští lavina udá­lostí, která vynese na světlo zcela neče­kané sku­teč­nosti.

Jestliže neznáte tvorbu této autorky, roz­hodně neče­kejte dal­šího Hercula. Fanoušci jejích ostat­ních knih se mohou zara­do­vat. Zaškatulkování do kate­go­rie psy­cho­lo­gický thriller je v tomto pří­padě napro­sto opráv­něné. Největší silou pří­běhu jsou důkladně pro­myš­lené postavy, kte­rým se téměř doslova dosta­nete do jejich nej­ni­ter­něj­ších koutů mozku.

Kapitoly jsou roz­dě­leny na dvě části. V jedné se autorka sou­středí na Naomi Jenkinsovou, která je posedlá svým milen­cem. Zejména první část je důklad­ným roz­bo­rem její mysli a citů. Velká část textu se věnuje jejímu vnitř­nímu vědomí, které neu­stále obě­tuje pouze svému milenci. Dočtete se o jejich sezná­mení a obje­víte i něko­lik ženi­ných tajem­ství.

V druhé části kapi­tol budete sle­do­vat pře­de­vším poli­cisty, pře­de­vším Charlie a Simona. I v tomto pří­padě hrají vel­kou roli vztahy. Životem zhr­zená poli­cistka je do svého kolegy zami­lo­vaná, ale bohu­žel pro­za­tím odmí­taná. Vynahrazuje si to náhod­ným sexem s muži. Samozřejmě nechybí ani poli­cejní vyšet­řo­vání, které pře­vážně vede již zmi­ňo­vaná Charlie.

Samotný zlo­čin není úplně kla­sický. Vyšetřovatelé nepá­t­rají po vra­hovi, ale postupně odha­lují zlo­činy jiného cha­rak­teru. Lehce poma­tená Naomi je na ně navede díky své posed­losti Robertem. Můžete se těšit na vel­kou porci výslechů a poli­cej­ních pro­cedur. Přesto se ani zda­leka nejedná o stan­dardní detek­tivku.

Přestože je psy­cho­lo­gická stránka věci jed­nou z hlav­ních ingre­di­encí, některé oka­mžiky mohou čte­náře lehce odra­dit. Zamilované myš­lenky hlavní hrdinky se někdy pro­táh­nou až na pří­liš mnoho strá­nek. V někte­rých čás­tech by bylo možné je lehce pro­škr­tat, aniž by tím nějak utr­pěl děj.

Výrazné zvraty a akč­nější části nasta­nou až v druhé polo­vině. Ta je tudíž pro čte­náře určitě zají­ma­vější a vyplatí se k ní pro­číst. Na začátku jsem téměř nevě­řil, že mě autorka dokáže svým dějem zaujmout. Ale stalo se. Zvrácenost někte­rých lidí v tomto pří­běhu je až obdi­vu­hodná a dodává pří­běhu na zají­ma­vosti. V polo­vině knihy v pod­statě nebude vědět, kdo je nor­mální a kdo nao­pak psy­chicky naru­šený.

Určitě by se našla podob­nost s Harlenem Cobenem a podob­nými autory. Některé základní rysy se sho­dují, ale přesto za tímto vyni­ka­jí­cím spi­so­va­te­lem Sophie Hannah lehce zao­stává. V urči­tých mís­tech je děj lehce těž­ko­pádný a čte­nář se musí občas pře­má­hat, aby knihu neod­lo­žil. Přesto se nedá říct, že se jedná o špatný thriller. Fanouškovskou základnu si určitě najde.

Při četbě Ztrát a lží se chví­lemi budete nudit, ale vzá­pětí se do něj opět pono­říte celou myslí. Největším plu­sem jsou jed­no­značně roz­ličné postavy, bez kte­rých by se jed­nalo o prů­měr­nější román. Čtenářům psy­cho­lo­gicky zamě­ře­ných thrillerů bych ho určitě dopo­ru­čil. Věřím, že z něj mohou být nad­šeni.

Ztráty a lži

Autor: Sophie Hannah

Žánr: Thriller