Ztráty a lži (Sophie Hannah)

Návrat jedné z nejslavnějších literárních postav Hercula Poirota patřil mezi nejvýznamnější knižní události roku 2014. U nás nepříliš známá autorka Sophie Hannah rázem několikrát znásobila svou popularitu. Nesmíme se tudíž divit, že se do popředí prodrali i její ostatní knihy. Jednou z nich jsou i Ztráty a lži.

large

Naomi Jenkinsová v podstatě žije a dýchá pro svého ženatého milence Roberta. Každý čtvrtek se scházejí v motelu, aby tři hodiny věnovali pouze sobě. Přestože se ženatý muž prozatím nerozvedl, přináší maximální štěstí do života mladé ženy. Jednoho dne Robert nedorazí na pravidelné rande, což Naomi značně rozruší. Rozhodne se nakouknout do jeho domu, kde uvidí šokující věc. Obrátí se na policii s tím, že se Robertovi určitě něco stalo. Důkazy k tomu ovšem nemá. Policisté jí příliš nevěří a tak přichází s lepším fíglem. Oznámí jim, že jí její milenec znásilnil. Nyní už musejí něco dělat. A tím se spouští lavina událostí, která vynese na světlo zcela nečekané skutečnosti.

Jestliže neznáte tvorbu této autorky, rozhodně nečekejte dalšího Hercula. Fanoušci jejích ostatních knih se mohou zaradovat. Zaškatulkování do kategorie psychologický thriller je v tomto případě naprosto oprávněné. Největší silou příběhu jsou důkladně promyšlené postavy, kterým se téměř doslova dostanete do jejich nejniternějších koutů mozku.

Kapitoly jsou rozděleny na dvě části. V jedné se autorka soustředí na Naomi Jenkinsovou, která je posedlá svým milencem. Zejména první část je důkladným rozborem její mysli a citů. Velká část textu se věnuje jejímu vnitřnímu vědomí, které neustále obětuje pouze svému milenci. Dočtete se o jejich seznámení a objevíte i několik ženiných tajemství.

V druhé části kapitol budete sledovat především policisty, především Charlie a Simona. I v tomto případě hrají velkou roli vztahy. Životem zhrzená policistka je do svého kolegy zamilovaná, ale bohužel prozatím odmítaná. Vynahrazuje si to náhodným sexem s muži. Samozřejmě nechybí ani policejní vyšetřování, které převážně vede již zmiňovaná Charlie.

Samotný zločin není úplně klasický. Vyšetřovatelé nepátrají po vrahovi, ale postupně odhalují zločiny jiného charakteru. Lehce pomatená Naomi je na ně navede díky své posedlosti Robertem. Můžete se těšit na velkou porci výslechů a policejních procedur. Přesto se ani zdaleka nejedná o standardní detektivku.

Přestože je psychologická stránka věci jednou z hlavních ingrediencí, některé okamžiky mohou čtenáře lehce odradit. Zamilované myšlenky hlavní hrdinky se někdy protáhnou až na příliš mnoho stránek. V některých částech by bylo možné je lehce proškrtat, aniž by tím nějak utrpěl děj.

Výrazné zvraty a akčnější části nastanou až v druhé polovině. Ta je tudíž pro čtenáře určitě zajímavější a vyplatí se k ní pročíst. Na začátku jsem téměř nevěřil, že mě autorka dokáže svým dějem zaujmout. Ale stalo se. Zvrácenost některých lidí v tomto příběhu je až obdivuhodná a dodává příběhu na zajímavosti. V polovině knihy v podstatě nebude vědět, kdo je normální a kdo naopak psychicky narušený.

Určitě by se našla podobnost s Harlenem Cobenem a podobnými autory. Některé základní rysy se shodují, ale přesto za tímto vynikajícím spisovatelem Sophie Hannah lehce zaostává. V určitých místech je děj lehce těžkopádný a čtenář se musí občas přemáhat, aby knihu neodložil. Přesto se nedá říct, že se jedná o špatný thriller. Fanouškovskou základnu si určitě najde.

Při četbě Ztrát a lží se chvílemi budete nudit, ale vzápětí se do něj opět ponoříte celou myslí. Největším plusem jsou jednoznačně rozličné postavy, bez kterých by se jednalo o průměrnější román. Čtenářům psychologicky zaměřených thrillerů bych ho určitě doporučil. Věřím, že z něj mohou být nadšeni.

Ztráty a lži

Autor: Sophie Hannah

Žánr: Thriller