Samuel Bjork:V lese visí anděl

Severské detek­tivky už roky drtí knižní žeb­říky jak na poli oblí­be­nosti u širo­kého pub­lika, tak v oblasti pro­dejů. Detektivní romány jako takové se těší dlou­ho­dobé popu­la­ritě, leč jsou kri­tiky často ozna­čo­vány jako plytká, lite­rárně nehod­notná díla, snad vyjma Agathy Christie či Raymonda Chandlera, jejichž dílům se něko­li­krát dostalo té cti, pro­nik­nout do pres­tiž­ních lite­rár­ních žeb­říčků. A pak najed­nou při­šel Jo Nesbo a jeho str­hu­jící romány spus­tily doslova lavinu. Po sever­ských detek­tiv­kách se dnes jen zapráší.

Nejinak to prav­dě­po­dobně bude i s novou kni­hou Samuela Bjorka, jehož „prvo­tina“ má název V lese visí anděl. Ona to ale zase taková prvo­tina zrovna není. Sam Bjork je pseu­do­ny­mem již velmi úspěš­ného nor­ského spi­so­va­tele a textaře Froda Sander Øiena, jenž má na kontě dva velmi oce­ňo­vané romány. Prvotina to může tedy být jen ve smyslu románu detek­tiv­ního. V rámci žánru se s ní ovšem popral se ctí.

Dílo V lese visí anděl obsa­huje vše, co správná nor­ská detek­tivka obsa­ho­vat má: str­hu­jící děj, pro­lí­na­jící se roviny, úderné dia­logy, kom­pli­ko­vané postavy, nelehké životní osudy, tajemno a násilí, jemuž je spra­ve­dl­nost v patách. Síla tohoto románu, od kte­rého se lec­kdo jen tak neod­trhne, dokud nedo­jde na poslední stranu, je pře­de­vším ve dvou prv­cích: oběti, na kte­rých je toto násilí pácháno, jsou nevinná malá děv­čátka, což snadno pro­budí vlnu roz­hoř­če­ných emocí, a s posta­vami dvou hlav­ních detek­tivů, které se mimo rych­lého vypá­t­rání chlad­no­krev­ného vraha musí vyrov­nat i s neleh­kými život­ními peri­pe­ti­emi, se čte­náři mohou lehce iden­ti­fi­ko­vat. Z psy­cho­lo­gic­kého hle­diska je tato metoda velmi účinná – spoustu lidí se den­no­denně musí poprat s pře­káž­kami jak v osob­ním, tak v pra­cov­ním životě, a ne vždy je lehké tyto dvě roviny oddě­lit. Nesetkáváme se tu s geni­ál­ními, vždy správně jed­na­jí­cími, bys­trými detek­tivy, kteří nikdy nedě­lají chyby, ale s oby­čej­nými lidmi, kteří věnují maxi­mální úsilí své práci, byť chyby dělají, jako každý z nás, a záro­veň bojují se svými život­ními úděly. Hlavní postavy si tak čte­nář rychle oblíbí, jed­no­duše proto, pro­tože jsou lid­ské. Mia Krügerová, bri­lantní mladá vyšet­řo­va­telka, která svým talen­tem předčí mno­ho­ná­sobně zku­še­nější kolegy, platí za svůj dar vyso­kou cenu: napro­sto osa­mělá se roky nemůže vyrov­nat se ztrá­tou své sestry, která jí byla v životě nej­bliž­ším člo­vě­kem. Vnitřní démoni jí sží­rají nato­lik, že se roz­hodne je rázně utnout: chystá se spáchat sebe­vraždu, jejíž ter­mín odsune jen kvůli prosbě o pomoc svému nej­lep­šímu, a vlastně jedi­nému, pří­teli: Holgeru Munchovi. Postarší obtloustlý roz­ve­dený detek­tiv, kte­rému v životě činí potě­šení už jen vnučka a mate­ma­tické hádanky, je pově­řen pří­pa­dem ritu­álně zavraž­dě­ných malých hol­či­ček, který otřásá celým Norskem, a jeli­kož pří­pad musí vyře­šit v pod­statě oka­mžitě, neboť počet obětí stále při­bývá, obrací se na Miu se žádostí o pomoc. Tito dva detek­ti­vové, kteří postrá­dají smysl a náplň v osob­ním životě, se tak s veš­ke­rým úsi­lím vrhají do roz­plé­tání na první pohled nepo­cho­pi­tel­ných činů.

Román, který pro­líná rovinu pát­rání po vra­hovi s až filo­zo­fic­kou son­dou do nitra hlav­ních postav, je uchva­cu­jící až do té doby, dokud neod­halí vraha a jeho pohnutky, které ho k těmto ohav­ným činům vedly. Ačkoliv je patrná snaha autora o vyjá­d­ření těž­kého vra­hova osudu, aby ve čte­náři pod­ní­til jakousi lítost k této postavě, a v rámci mož­ností její činy „obhá­jil“, přesto všechno je toto vysvět­lení poně­kud neu­vě­ři­telné. Z celého rozuz­lení vyvstává pouze dojem hry o nej­větší pře­kva­pení, něco na způ­sob „vrah bude ten, kte­rého nejmíň budeš oče­ká­vat“, což je věru pointa vět­šiny detek­ti­vek, avšak je to možná ta tenká hra­nice, která dělí brak od kva­litní lite­ra­tury: hra­nice uvě­ři­tel­nosti. V tomto pří­padě je ale závěr možná až pří­liš pře­ta­žený za vlasy, až pří­liš je zde patrná snaha šoko­vat.

V lese visí anděl je roz­hodně solidní dílo v rámci svého žánru, a tak jako všechno má své silné i slabé stránky. Psychologie postav je bri­lantní, snaha obsáh­nout růz­no­rodá témata a pře­kva­pit, už méně. Jako odde­chové čtení ovšem poslouží velmi dobře:

Hodnocení: 50%

• Autor:Samuel Bjork
  • Žánr:svě­tová belet­rie, thriller, detek­tivka