Ondřej Neff: Digitální fotografie polopatě

V pod­ve­čer 11. lis­to­padu se v praž­ském ate­li­éru Megapixel usku­teč­nil křest knihy Ondřeje Neffa Digitální foto­gra­fie polo­patě. Knihu pokřtil český por­trétní a repor­tážní foto­graf Antonín Kratochvíl, jež žije v Americe.

Když v roce 2006 vyšla poprvé kniha novi­náře, spi­so­va­tele a foto­grafa Ondřeje Neffa Digitální foto­gra­fie polo­patě, stala se přesně tou náplastí na bolavé místo běž­ného čes­kého uži­va­tele digi­tál­ního foto­a­pa­rátu. Ten už na slušný digi­tál měl sice dosta­tek peněz, ale pokud nebyl tech­nicky zdatný a nero­zu­měl často cizo­ja­zyč­nému návodu, byl v kon­cích a jeho snaha dávala vzni­kat foto­gra­fiím často hor­ším než z oby­čej­ného kom­paktu. Neff si čte­náře zís­kal tím, že odsu­nul tech­nic­kou stránku pro­ble­ma­tiky, jež při­šla mno­hým slo­žitá, a zací­lil na schop­nost vidění, kom­po­zice a motivu. Vyvrátil mýty a omyly a pro­zra­dil svoje fígle a nau­čil spoustu lidí, dívat se kolem sebe přes objek­tiv foto­a­pa­rátu a zachy­tit na foto­gra­fii oka­mžiky, jež nám při­jdou důle­žité. Není divu, že se po Neffově knize, která dostala název Digitální foto­gra­fie polo­patě, doslova zaprášilo a byla vypro­da­ným zbo­žím. A to i poté, co byla tři­krát vzkří­šena v podobě dal­šího vydání. To se ale změ­nilo letos v lis­to­padu, kdy autor před­sta­vil veřej­nosti pokra­čo­vání – z velké části pře­pra­co­vané vydání – svého best­selleru, jež dostal opět, aby se to nepletlo, název Digitální foto­gra­fie polo­patě.

V době, kdy stále více z nás sahá po digi­tál­ním foto­a­pa­rátu, aby byly zachy­ceny důle­žité životní oka­mžiky a toto „udě­lej si sám“ nahra­dilo návštěvy foto­a­te­li­éru, je jasné, že i pokra­čo­vání oblí­bené knihy se opět dočká čte­nář­ského zájmu. Tipy, triky a rady pro začí­na­jící i pokro­čilé foto­grafy jsou shro­máž­děné v líbivé, paper­bac­kové obálce, s jed­no­du­chou, ale zají­ma­vou foto­gra­fií na titulní straně, která se bude na pul­tech knih­ku­pec­tví dobře vyjí­mat. Velice dobře kniha vypadá i při náhod­ném pro­lis­to­vání – barevné foto­gra­fie, jed­no­du­chá, ale oso­bitá gra­fika, pře­hledné čle­nění textu…

Jsem spi­so­va­tel, nikoli foto­graf. Asi proto mám pocho­pení pro lidi, hle­da­jící cestu ve foto­gra­fické džun­gli. Vždyť jsem ji hle­dal taky a teď, když jsem tro­chu zmoudřel, vím, že hle­dání nikdy neskončí. Fotografie, to je cesta, to je tao, a pokud je něčemu duchov­nímu pří­buzná, pak je to nauce zen,“ píše v úvodu knihy Ondřej Neff a při­po­míná: „Fotografovat se nikdo nena­u­čil čte­ním kní­žek. Dá se do toho pro­nik­nout jenom praxí. Proto v každé kapi­tole najdete pokyny pro samo­statná cvi­čení. Jsou jed­no­du­chá, nemu­síte kvůli nim ces­to­vat na Aljašku. Nepotřebujete k nim žád­nou extra tech­niku, dají se usku­teč­nit i mobi­lem. Napoprvé to možná nedo­padne ide­álně. Ale napo­třetí uvi­díte zlep­šení.“ Hned z prv­ního cvi­čení čte­nář pochopí, že autor kromě exkurzu do foto­gra­fo­vání nabídne i špetku humoru: „Cvičení: Otevřete libo­vol­nou kapi­tolu 1 až 10 a vyzkou­šejte si, k čemu vás tam povedu. Když vás to zaujme a bude bavit, pokra­čujte ve čtení. Když vás to otráví, pro­dejte tuto knihu do antikva­ri­átu, nebo ji dejte kama­rá­dovi.“

Kapitol najdete v knize Digitální foto­gra­fie polo­patě deset. Jsou nazvané pro­stě, dle tématu, jemuž jsou věno­vány. Při četbě/studiu dopo­ru­čuji začít od začátku knihy. Autor seznámí čte­náře s hle­dá­ním motivu, výstav­bou obrazu, pra­vi­dlem tře­tin, s hon­bou za mar­kan­tem, pra­vi­dly pro foto­gra­fo­vání lidí nebo akce. Na stránky zařa­dil Neff jak foto­gra­fie pove­dené, tak i ty, jimiž se žádný foto­graf pří­liš nechlubí – foto­gra­fie, jež lze poklá­dat za nezda­řené. Čtenář tak přesně vidí roz­díl mezi kýže­ným výsled­kem a poku­sem.

Při lis­to­vání kni­hou a poté, co si osvo­jíte deset jed­no­du­chých zásad, se vám bude zdát, že foto­gra­fo­vání je hračka. Ale jak tvrdí autor, foto­gra­fie je cesta, neu­stálé hle­dání a zdo­ko­na­lo­vání se. Právě při této cestě bude stra­vi­telně napsaná a v praxi ozkou­šená pub­li­kace skvě­lým prů­vod­cem.

Autor: Ondřej Neff
Žánr: popu­lárně naučná pub­li­kace
Nakladatelství: Computer Press ve spo­leč­nosti Albatros Media a.s.