Milan Mikuláštík: Manažerská psychologie

Povýšili vás nebo jste úspěšným řídícím pracovníkem firmy delší dobu, ale chcete na sobě stále pracovat? Nebo jste manažerem, ale zdá se vám, že se motáte v kruhu, byť máte ke své práci ty nejlepší předpoklady? Právě vám by mohla dobře posloužit Manažerská psychologie, třetí přepracované vydání vádeméka pro manažery a podnikatele z různých oborů. Knihu ocení rovněž studenti vysokých škol a personalisté.

Autor Doc. PhDr. Milan Mikulaštík, CSc. není ve světě manažerské psychologie, tvořivosti, inovace a interpersonální komunikace v řízení žádným nováčkem, jeho knihy Jak být úspěšnou manažerkou, Komunikační dovednosti v praxi nebo Tvořivost a inovace v práci manažera patří k nejucelenějším a nejvyčerpávajícím „manažerským příručkám“ v českém jazyce.

Více než třísetstránková publikace Manažerská psychologie, vycházející v Gradě, má strukturu učebnice.  Předpokladem pro její studium je alespoň základní znalost problematiky a zaujetí pro obor. Kniha umožňuje naprosto samostatnou formu studia – nově nabyté znalosti si čtenář lehce ověří na konci každé kapitoly, kde nalezne shrnutí, otázky k textu a příklady z praxe.

Znalosti psychologie u řídících pracovníků firem byly v předrevoluční době podceňovány. S otevřením hranic a expanzí zahraničních firem a s rozvojem obchodu jsou ve firmách přejímány manažerské metody západu. Stejně jako v českém prostředí v posledním desetiletí zdomácnělo slovo „manažer“, nikdo už nepochybuje, že velký (podle Mikuláštíka největší) podíl na úspěchu řídícího pracovníka mají právě znalosti psychologie a jejich uvádění v praxi. „Samozřejmě nestačí nashromáždit pouze nějakou sumu informací a znalostí. Nutné je umět aplikovat a chtít je používat. To vyžaduje mnohdy dost zásadní změnu ve vlastní osobnosti. Jedině tak je reálná naděje, že dojde k vytvoření návyků, které působí pozitivně na chování manažera a na jeho vztahy ke spolupracovníkům. Velmi brzy pak pozná změnu v chování lidí vůči sobě samému,“ uvádí Milan Mikuláštík. Právě jeho kniha dává to zásadní – základ informací a znalostí a návod, jak je převést do praxe.

Manažerská psychologie je rozdělena do čtrnácti kapitol. Jejich první část je věnována hlavně osobnosti řídícího pracovníka, jeho motivaci a tvořivosti. Hned v úvodu pomůže čtenářům, pro něž je kniha prvním odborným setkáním s problematikou, v orientaci kapitola nazvaná Základní pojmy psychologie managementu. Kromě přehledu psychologických oborů a současných psychologických směrů zde autor uvádí i tipy na další studium odborné literatury. Nejrozsáhlejší, druhá kapitola, je věnována self-managementu – tedy sebepoznání, sebepojetí a seberozvoji. Aby mohl manažer úspěšně řídit kolektiv pracovníků, musí „umět řídit sebe“, svoje pocity, zvládat stresové situace, koncentrovat pozornost, organizovat svou práci, ale též přizpůsobit své práci životní rytmus – životosprávu a najít vyváženost mezi časem, věnovaným práci, odpočinku a osobnímu životu. Autor se nevyhýbá ani tématům jako je workoholismus nebo burn-out efekt (syndrom vyhoření), který může postihnout i zkušené a v oboru dlouhodobě pracující řídící pracovníky. Inspirující je kapitola o tvořivosti a inovaci a tipy, jak svoji tvořivost rozvíjet.  Druhá část knihy je věnována samotné práci manažera ve firmě – teoriím a metodám řízení, rozhodování, organizaci a organizačním strukturám, komunikaci (jak s nadřízenými, tak podřízenými) a firemnímu poradenství. Velkým přínosem pro pochopení chování podřízených může být pro manažery kapitola nazvaná Pracovní činnost, zabývající se vztahem výkonu, tempa, únavy nebo biorytmů v pracovním procesu. Čtenář nalezne v knize i odpověď na otázku, jak úspěšně vytvořit pracovní tým nebo jak si vybudovat pozici skupinou uznávaného vůdce.

V závěru knihy naleznete seznam použité literatury (jak českých tak zahraničních autorů) a rejstřík, který vám usnadní orientaci v odborné publikaci.

Knize lze vytknout snad jen několik drobných korektorských přešlapů (čárky) a dále chybějící text na čtyřech stránkách (způsobeno zřejmě chybou tiskárny, kdy byly místo textu vytištěny prázdné stránky), jinak jde skutečně o kvalitní odborný text.

Manažerská psychologie

Autor: Doc. PhDr. Milan Mikulaštík, CSc.

Žánr: odborná publikace, učebnice