Far Cry Primal – Recenze

Herní série Far Cry nás ve video­her­ním světě dopro­vází už pěk­nou řádku let. Nyní vyšel její v pořadí již pátý díl, který se pře­kva­pivě obje­vil zhruba čtr­náct měsíců po vydání  dílu čtvtého. V pátém díle autoři z Ubisoftu dostáli svým sli­bům a lákají nás na dob­ro­druž­nou výpravu do pra­věku, při které se dle jejich slov můžeme těšit na sple­tité nástrahy pří­rody, boje klanů o moc, nebo samotný boj o pře­žití. Otázkou ale zůstává, jak se jim tato vel­ko­lepá výprava povedla? No, a na to se právě teď pojďme spo­lečně v násle­du­jící recenzi podí­vat.

Musím se při­znat, že jsem nový díl Far Cry oče­ká­val s nad­še­ním a vel­kými nadě­jemi, ale záro­veň také se sil­nými oba­vami. Nejvíce jsem se těšil na zasa­zení hry do neo­kou­ka­ného, zají­ma­vého pro­středí pra­věku, nao­pak mé obavy ply­nuly z mož­nosti, že autoři budou pouze recyklo­vat už dříve pou­žité a okou­kané prvky, které jsme viděli v před­cho­zích hrách. Ale pěkně popo­řádku, ve hře se zhos­tíme role Takkara, což je lovec ze kmene Wenja, ten se na začátku hry dozvídá, že on je jakýmsi vyvo­le­ným, právě kvůli svým schop­nos­tem mlu­vit se zví­řaty, díky čemuž si je může následně snáze ocho­čit. Far Cry Primal nás zavádí do pra­věku, respek­tive do období mezo­litu. Jako hráč tady budete obje­vo­vat vše­možná tajem­ství, bojo­vat o holé pře­žití s ostat­ními kmeny, které jsou, světe div se, nepřá­tel­ského cha­rak­teru, lovit celou škálu nej­růz­něj­ších zví­řat, tedy i mamuty, a dělat nepře­ber­nou řadu dal­ších věcí.

1

Bohužel už po pár hodi­nách hraní jsem měl pocit, že Far Cry Primal si na nějaký nový díl pouze hraje. Ano, je zde sice nové pro­středí, zasa­zené do úplně jiné his­to­rické epo­chy, ovšem při postupu hrou jsem nabý­val dojem, jako bych hrál před­chozí díl, pouze místo samo­palu jsem nyní v rukou držel oštěp nebo kyj. Markantní roz­díl oproti čtvr­tému dílu je v gra­fic­kém zpra­co­vání. Upravená gra­fika hře sluší, více se tu hraje s barvami a světly, tvůrci si doslova vyhráli s vymo­de­lo­vá­ním husté vege­tace. Výsledkem jsou pře­krásné sce­né­rie, když se pro­chá­zíte po zasně­že­ných horách, pro­slu­ně­ných lou­kách, nebo zrád­ných baži­nách, dýchne na vás opravdu nevšední atmo­sféra, v někte­rých pasá­žích má člo­věk pocit, jakoby se pro­chá­zel v něja­kém fan­tasy světě. Při svých toul­kách kra­ji­nou hráč navíc ocení vskutku dechbe­roucí ozvu­čení, které onu atmo­sféru ještě více pod­tr­huje. Kochat se okolní kra­ji­nou zde můžete opravdu dlouhé hodiny.

2

Nějaké zásadní novinky zde opravdu neče­kejte, gra­fické zpra­co­vání se sice posu­nulo o krok vpřed, ale to je z novi­nek asi tak vše. Příběh je prak­ticky stejný jako minule, opět je zde plno šílenců, kteří vás chtějí zabít, nechybí feťáci, kteří jsou ten­to­krát vyob­ra­zeni v podobě šamanů, a samo­zřejmě se dočkáte i sexy kněžky, která má vel­kou zálibu v upa­lo­vání lidí. Vítejte tedy ve vybrané spo­leč­nosti, v jaké jsme se ocitli už něko­li­krát v před­chá­ze­jí­cích dílech. Zkrátka kmen hod­ných, inte­lek­tu­álně vyspě­lej­ších lidí, se zde snaží pře­žít v drs­ném pro­stření, sužo­vaná kon­ku­renč­ními tlu­pami zlých, kani­ba­lis­tic­kých nean­dr­tálců. Jejich vůd­cem je Ull, který jakoby z oka vypadl Vaasovi ze tře­tího dílu, vy tak budete muset plnit růz­no­rodé úkoly, abyste v tomto kru­tém světě doká­zali pře­žít. Mise se ovšem po čase začnou opa­ko­vat, a vy tak budete zou­fale čekat, zda se pří­běh už konečně někam posune. A když už to konečně vypadá, že by se tak mohlo stát, tak ne, znovu tu totiž máte úkol, ve kte­rém musíte napří­klad zajmout vůdce cizího kmene, v konečné fázi tedy jen vyvraž­dit nepřá­tel­ský tábor. I další prvky z minu­lého dílu zde zůstali nezmě­něné, autoři na ně nyní jen navá­zali pra­věké reá­lie, takže prak­ticky nic nového pod slun­cem, opět totiž budete dobý­vat nepřá­tel­ské tábory, sbí­rat byliny, nebo jez­dit na slo­nech, par don na mamu­tech. Samozřejmě se také dočkáte i halu­ci­no­gen­ních misí, kvůli vylep­šení výstroje a vaší ves­nice budete lovit zví­řata a sbí­rat nej­růz­nější suro­viny. Tedy vše co již dlou­hou dobu známe, je zde vyob­ra­zeno pouze v novém, pra­vě­kém hávu.

3

Další věcí, která vás na začátku může zaujmout, je fik­tivní jazyk, jímž postavy ve hře komu­ni­kují. Vývojáři si s jeho tvor­bou dali znač­nou práci, kdy prý dokonce stu­do­vali his­to­rické reá­lie, bohu­žel dia­logy působí neu­vě­ři­telně sou­době, kdyby tedy postavy mlu­vili napří­klad něja­kým méně zná­mým asij­ským jazy­kem, výsle­dek by byl v konečné fázi stejný. Zachraňuje to ovšem pove­dená větná skladba, která působí opravu pri­mi­tiv­ním pra­vě­kým dojmem, což následně vykres­luje pove­dená česká loka­li­zace. Nad čím jsem se nao­pak poza­sta­vil, byl zbra­ňový arze­nál. Různé pis­tole, bro­kov­nice a samo­paly zde nahra­zuje luk, oštěp, nebo kyj, tyto zbraně jsou jas­nou vol­bou pro výpravu do divo­činy. To má být ale všechno? Co nějaké gra­náty, kulo­mety, nebo rake­to­mety, kte­rými se v minu­lých dílech nešet­řilo? Takovéto kousky zde opravdu nena­jdete, místo nich tu na vás čeká tele­pa­ticky ovlá­daná sova a spousta dal­ších zástupců zví­řecí říše, jenž si v prů­běhu hry budete moci ocho­čit.

4

Jakožto Vyvolený máte totiž schop­nost snad­ného ocho­čo­vání zví­řec­tva. Telepaticky můžete na dálku ovlá­dat sovu, která vám napří­klad odhalí, kde se skrý­vají nepřá­tel­ští bojov­níci, může na ně úto­čit svým vra­žed­ným nále­tem, v pří­padě nut­nosti vám při­nést zbraně, no a také házet bomby. Ano, nepřá­te­lům může házet na hlavy sku­tečně bomby. Dále si můžete ocho­čit prak­ticky libo­vol­nou šelmu, chcete vlka, tygra, nebo med­věda? Není pro­blém, ocho­čit si ji můžete tak, že na zem hodíte kus masa, no a jakmile se šelma při­blíží a začne žrát vaši návnadu, při­blí­žíte se a stisk­nete akční tla­čítko. Toť vše, máte nového maz­líčka. Ten vás od této chvíle bude bez­mezně poslou­chat, pomůže s lovem, vycítí na blízku nepřá­tele, a bude vašim věr­ným pomoc­ní­kem při obsa­zo­vání táborů, kdy kolem sebe udělá pořádný zma­tek, a zatímco pro­tiv­níci budou mít plné ruce práce s jeho ohrom­nou silou, vás si tolik vší­mat nebu­dou, což vám usnadní jejich likvi­daci. Váš věrný mazel je v pod­statě nesmr­telný, pro­tože když už ho přeci jen někdo zabije, je ve hře spe­ci­ální menu, kde si vašeho zví­ře­cího pomoc­níka vyvo­láte bez sebe­men­ších potíží znovu. To je dle mého názoru velká škoda, odpadá tak budo­vání vztahu s oním zví­ře­tem, a pokud zvíře zemře, vám to v pod­statě vůbec nebude mrzet. V tomto prvku vidím veliké mínus, jeli­kož se z toho mohlo vytě­žit zají­mavé obo­ha­cení her­ního zážitku.

5

Samotný lov se potom od před­cho­zích dílů vůbec nezmě­nil, je zkrátka nutný k vylep­šo­vání výbavy. Co se mi ovšem velmi líbilo, byl fakt, že lov pra­vě­kých zví­řat oště­pem, nebo lukem, není nic jed­no­du­chého. Zvířata jsou velmi rychlá a zrádná, jakmile je tre­fíte napří­klad šípem, začnou pobí­hat kolem vás, klič­ko­vat, mají ten­dence vám utéct a následně zaú­to­čit v momentě, kdy si mys­líte, že jste svou kořist již ztra­tily. Lov je zde sku­tečně oprav­do­vou výzvou, v minu­lých dílech sta­čilo do zví­řete vysy­pat zásob­ník a bylo vyhráno, zde pokud nebu­dete postu­po­vat obe­zřetně, tak opravdu špatně skon­číte. Bohužel co mi při­šlo zcela nesmy­slné a hloupé, bylo, když jsem v zasně­žené oblasti tre­fil zapá­le­ným šípem zvíře, které následně v mžiku vzplálo a začalo kolem sebe zapa­lo­vat trávu, nebo keře. Pochopil bych to v něja­kém slun­ném údolí v lese, ale v hor­ské oblasti, kde leží velká vrstva sněhu, to vypa­dalo opravdu divně.

6

I když nový Far Cry nena­bízí kdoví, jak moc nová­tor­ských prvků, může si ho hráč parádně užít. Především lidé, kteří dopo­sud nehráli před­chozí díly, si Far Cry Primal užijí na maxi­mum, je zde totiž opravdu řada mož­ností, jak ve hře trá­vit čas. Engine hry sice nepa­tří k nej­no­věj­ším, dokáže ale vykouz­lit opravdu krás­nou gra­fiku dopl­ně­nou o množ­ství kva­lit­ních zvuků, ty pak oko­ře­ňují záži­tek z obje­vo­vání nových lokací, nebo vše­li­ja­kých tajem­ství. Výše zmí­něné prehis­to­rické zbraně pak nabí­zejí i spe­ci­ální mož­nosti vyu­žití, kdy můžete napří­klad kyjem neje­nom mlá­tit, ale můžete jím i házet. Tato mož­nost vám koli­krát nabídne opravdu vtipné momenty. To samé platí i o ocho­čo­vání zví­řat, napří­klad s ocho­če­ným tygrem následně můžete vběh­nout do nepřá­tel­ského tábora, a dove­dete si před­sta­vit, jak to asi pak vypadá. Nepřátelé léta­jící vzdu­chem a plno výkřiků stra­chu a bolesti. I když se tu recykluje z před­cho­zích dílů téměř všechno, můžete si hru i tak užít dle libosti. Na reakč­nost se zde opravdu nehraje a co se týče věr­ného his­to­ric­kého zpra­co­vání, o tom bychom mohli také dlou­hou dobu pole­mi­zo­vat. Čekal jsem, že období pra­vě­kého mezo­litu zde bude nějak zají­mavě pojato a vyu­žito, ničeho tako­vého jsem se bohu­žel nedo­čkal. Kolikrát to opravdu vypadá, že vaše postava je o hodně vyspě­lejší než celá civi­li­zace, důka­zem je napří­klad kos­těná kot­vička, díky které může špl­hat po vyso­kých ska­lách, no nevím, ale tohle mi ve hře zkrátka vůbec nese­dělo. Příběh je tu opět hodně slabý, jako tomu ostatně bylo u série Far Cry vždycky, nevý­razný hlavní zápo­rák, stále stejné dobý­vání nepřá­tel­ských táborů, opa­ku­jící se úkoly, absence co-opu a vůbec všech sur­vi­val prvků. A mohl bych pokra­čo­vat ještě dále. I přes to všechno je ovšem Far Cry Primal zají­ma­vou hrou, lidé této série zatím neznalí, se tu dočkají dlou­hých hodin čisté zábavy. Po vydání tohoto dílu by ovšem sérii Far Cry pro­spělo nějaké to nová­tor­ství, pro­tože to, co nám nový díl nabízí, jsme viděli v roz­mezí něko­lika let už moc­krát. Pokud ale hle­dáte hru, zamě­ře­nou na abso­lutní vol­nost, obje­vo­vání zají­ma­vých míst, a spousty dal­ších akti­vit, je Far Cry Primal určený právě vám.

7

Hra Far Cry Primal vyšla na PC, PS4 a Xbox One.

Far Cry Primal znalce série ničím neo­hromí, nováčky nao­pak napro­sto pohltí. Po gra­fické stránce vypadá hra velmi pěkně a prvky známé z minu­lých dílů zde fun­gují na jed­ničku.