Zoolander No. 2 [20%]

Kultovní komedie Zoolander se po letech diskuzí konečně dočkala pokračování, patnáct let po prvním díle. To vstoupilo tento čtvrtek do kin a módní ikona Derek Zoolaner se v něm snaží navázat přesně tam, kde před mnoha lety skončil. Jenže doba se mění a mění se i nezaměnitelný tupec a jeho parta kamarádů. Dokázala navázat tato nová komedie, která ve čtvrtek vstoupila do českých a slovenských kin, přesně tam, kde skončila jednička nebo se jedná o zoufalou snahu vymámit z diváků peníze na základě značky, která už je dávno z módy?

Derek Zoolander (Ben Stiller) už dávno není tou superhvězdou v oblasti módy, jakou byl před lety. Patnáct let po událostech prvního dílu, žije tento bývalý model v ústraní v Severním New Jersey, neboť díky svým činům přišel jak o svého syna, tak o svojí manželku Matildu (Christine Taylor) , kterou usmrtila vrchní část budovy, kterou navrhl. Všem nadějím však ještě není konec. Derekovi se totiž naskýtá možnost získat svého syna po letech zpět ve formě návratu na módní mola pro nejnovější kolekci návrháře Dona Atariho (Kyle Mooney). Má to ale háček…

Je neuvěřitelně těžké psát o druhém Zoolanderovi. Možná proto, tento článek čekal na publikaci hned několik dní. Osobně patřím mezi fanoušky prvního dílu, neboť podobně uhozenou a přitom stále zábavnou a nápaditou komedii by člověk pohledal jen těžko. I na toto pokračování jsem se velice těšil už dlouhých pár let, kdy se spekulovalo, jestli tedy bude nebo ne. A teď, když je výsledný produkt za mnou, mám jen velice smíšené pocity. Zoolander No. 2 je totiž kolosální průser.

Je to až paradoxní, když se podíváte, že vše důležité a potřebné ve filmu je. Nicméně to co všemu tomu podráží nohy je způsob, jak s jednotlivými prvky tvůrci zachází. Ben Stiller sice stále dokáže předvést onoho odpáleného modela s inteligencí ptačího zobu, nicméně některé jeho momenty jsou tak násilně prodlužovány, až z toho bolí oči. O ostatních ani nemluvě. Jistě, čekat, že se budou chovat jako padesátníci by bylo asi naivní, nicméně některé z momentů v tomto filmu by nezvládl prodat ani původní Derek, natož jeho o dekádu a půl starší varianta. Hlavní ovšem je, že snímek tentokrát hlavně padá na scénáři, který nejen že operuje s příliš mnoha postavami, které ale zároveň nedostávají téměř žádný prostor, nezvládá odvyprávět základní prvky příběhu a co především, nedrží úplně pohromadě. Jistě, první díl na tom v tomhle ohledu byl podobně, nicméně ony skeče v rámci filmu fungovaly a celý film měl hlavu a patu. Zde to naproti tomu vypadá, jako by někomu došly peníze a snažil se za každou cenou vytřískat to ztracené kouzlo, které tam kdysi bylo. A když se to nepovedlo, začal násilně recyklovat alespoň ty části, kde to trochu šlo.

Ve výsledku tak vznikl tento film, který veškeré své dobré momenty tak moc násilně protěžuje několikrát za snímek, že zničí i zárodky dobrých vtipů, na úkor nucenosti, lacinosti a i na poměry série šílené přepálenosti. Nevyužitá hlavní záporná postava v podání Kirsten Wiig, podivně polovičatý návrat návrháře Mugatu v podání Willa Ferrella a spousta cameo rolí, to vše nefunguje úplně tak jak by mělo.  Naopak, místy vás to donutí přemýšlet nad tím, proč vlastně poprvé vše fungovalo a nyní nefunguje zhola nic. Když se k tomu navíc přidá hromada za čáru nekorektních postav, jakou je třeba role Benedicta Cumberbatche (Ne, že bych zrovna já byl politicky korektní, nicméně tohle přišlo moc i mě, tak si to přeberte), díky které tohoto herce nechci v následujících měsících vidět v ničem. Zkrátka ona parodie, humorné podtexty a naivní nadsázka, se kterou operoval první díl a zamíchal ji do nápaditého a odpočinkového filmu, je tady přetvořen ve smrtelnou křeč ze snahy pobavit diváka za každou cenu.

Bohužel ani tentokrát nezachrání film jeho vizuální zpracování. Dovolil bych si dokonce tvrdit, že z režijního portfolia Bena Stillera se jedná o jednoznačně nejslabší režii. Ony základní chyby ve výpravě se zkrátka nepromíjí, když se opakují několikrát během filmu. Film zkrátka nedrží pohromadě, tříští se na jednotlivé pokusy o humor, které často končí tragicky. A ty tři nebo čtyři vyloženě dobré vtípky v celém filmu to nezachrání.

Zoolander No. 2 je bohužel špatný film. Osobně se jej dokonce nebojím označit za své největší zklamání v kině a svůj nejhorší zážitek z kino projekce ve svém životě (jako člověk který absolvoval i klenoty typu Sídliskový sen to už o něčem vypovídá). Tohle je onen případ filmu, kdy je to tak špatné, že už to ani není vtipné. Ben Stiller přivedl do kin mrzké pokračování kultovní komedie, které dělá špatně všechno to, díky čemu byla jednička a stále je tou fajn oddechovou komedií, která baví. Násilně poskládáno do hromady, nucené a s minimem prvků, které by ospravedlnily existenci tohoto nevydařeného pokusu. Pokud máte první díl alespoň trochu rádi, tomuto klenotu se vyhněte.