Teorie tygra nabízí moudra pro oslabené kocourky

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (1 hlasů, průměr: 2,00 z 5)

Teorie01Příběh stárnoucího zvěrolékaře Jana, který si najednou uvědomí, že mu do života mluví jeho žena víc, než si to vlastně přeje, je pro duši i mysl nenáročnou podívanou. Od počátku jsou rozděleny postavy na dobré a špatné, což se projeví hned při prvním konfliktu. Jan se jako správný hrdina snaží prosadit svůj názor při zajištění pohřbu svého tchána, protože babička zkazila dědečkovi celý život a navíc nechce splnit jeho poslední přání. To je zcela zásadní zjištění, které s pořádným chlapem, mezi které se samozřejmě Jan řadí, zacloumá. A začnou se dít věci! Má vlastní představu, jak tchánovi splnit jeho přání, a ještě k tomu dokáže nalézt hluboko v duši ukryté sny. Najednou se totiž cítí jako tygr, kterého žena proměnila na králíka, což je nutné ihned změnit. Je to obdivuhodné prozření vzhledem k jeho věku a životním zkušenostem. A fintu, kterou se snaží z neustálé péče manželky vymanit, to jen tak někdo nevymyslel. Škoda, že plán má své mouchy a zavede hrdinu na hranici životní tragikomedie.   Stejně jako on, mudrují nad svým životem i jeho dva zeťové. Společně si hýčkají svá tajemství a vedou moudré řeči u řeky. Výsledek mudrování je od počátku jasný a všichni jsou na konci příběhu spokojení. Tedy, skoro všichni. A aby toho nebylo málo, změní se i jedna z ženských hrdinek. To dcera Olina prozře stejně rychle, jako její otec Jan. A je to správné a nadějné. Změna může prospět každému bez ohledu na věk.

Teorie02Scénář filmu napsal režisér Radek Bajgar s Mirkou Zlatníkovou, se kterou vytvořili tvůrčí dvojici už při realizaci televizního seriálu Neviditelní. Seriál, kde si zahrál i Jiří Bartoška, běžel v televizi v roce 2014. V Neviditelných došlo k propojením fiktivního světa se světem reálným a jako bonus naznačoval cosi v podobě politické satiry. Mnoho nápadů a myšlenek se kombinovalo s drsným a situačním humorem. S Teorií tygra je to podobné. Jediný nápad hlavnímu hrdinovi sice stačí na celý film, ale myšlenky a moudra trousí hlavní hrdina z rukávu. Herci hrají s plnou vážností, jako by šlo o otázku života a smrti. Ale situace, do kterých se hrdinové příběhu dostávají, jsou spíš komické nebo alespoň úsměvné. Žádné vážné drama se nekoná. A to je vlastně příjemné, protože je možné sledovat sympatické herce a vychutnávat si jejich radost ze společné hry. Film je zábavný svou uvolněnou atmosférou a občas i drobnými vtípky, které je třeba brát s nadhledem.

Teorie03Z hereckých výkonů se mi líbil Jakub Kohák v civilně zahrané roli zetě Pepíka a Pavla Beretová v roli Alenky. Tatiana Vilhelmová si vystřihla nepříjemnou Olgu i její rychlou proměnu v usměvavou manželku. Byla to taková herecká zkratka a víc se asi s touto rolí nedalo udělat.  Sympatická Eliška Balzerová si užívala roli ochranitelské manželky Olgy a podařilo se jí dodat postavě charakteristiku v drobných detailech.  Jiří Bartoška se v roli Jana před kamerou vyhřívá, jako dobře najedený a načesaný kocour. Nebo to měl být slibovaný tygr z názvu filmu? Škoda, že se jeho hrdina neobešel bez cigarety. Tahle charakteristika vrátila postavu do filmů z minulého století, kde se bez cigarety neobešel žádný drsný hrdina.

Osobně se domnívám, že se autorům podařilo natočit oddechový film, který zaujme diváky seniory a díky hereckému obsazení možná osloví i někoho mladšího.

Hodnotím 45 %