Teorie tygra nabízí moudra pro oslabené kocourky

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (1 hlasů, průměr: 2,00 z 5)

Teorie01

Příběh stár­nou­cího zvě­ro­lé­kaře Jana, který si najed­nou uvě­domí, že mu do života mluví jeho žena víc, než si to vlastně přeje, je pro duši i mysl nená­roč­nou podí­va­nou. Od počátku jsou roz­dě­leny postavy na dobré a špatné, což se pro­jeví hned při prv­ním kon­fliktu. Jan se jako správný hrdina snaží pro­sa­dit svůj názor při zajiš­tění pohřbu svého tchána, pro­tože babička zka­zila dědeč­kovi celý život a navíc nechce spl­nit jeho poslední přání. To je zcela zásadní zjiš­tění, které s pořád­ným chla­pem, mezi které se samo­zřejmě Jan řadí, zacloumá. A začnou se dít věci! Má vlastní před­stavu, jak tchá­novi spl­nit jeho přání, a ještě k tomu dokáže nalézt hlu­boko v duši ukryté sny. Najednou se totiž cítí jako tygr, kte­rého žena pro­mě­nila na krá­líka, což je nutné ihned změ­nit. Je to obdi­vu­hodné pro­zření vzhle­dem k jeho věku a život­ním zku­še­nos­tem. A fintu, kte­rou se snaží z neu­stálé péče man­želky vyma­nit, to jen tak někdo nevy­mys­lel. Škoda, že plán má své mou­chy a zavede hrdinu na hra­nici životní tragi­ko­me­die.   Stejně jako on, mudrují nad svým živo­tem i jeho dva zeťové. Společně si hýč­kají svá tajem­ství a vedou moudré řeči u řeky. Výsledek mudro­vání je od počátku jasný a všichni jsou na konci pří­běhu spo­ko­jení. Tedy, skoro všichni. A aby toho nebylo málo, změní se i jedna z žen­ských hrdi­nek. To dcera Olina pro­zře stejně rychle, jako její otec Jan. A je to správné a nadějné. Změna může pro­spět kaž­dému bez ohledu na věk.

Teorie02

Scénář filmu napsal reži­sér Radek Bajgar s Mirkou Zlatníkovou, se kte­rou vytvo­řili tvůrčí dvo­jici už při rea­li­zaci tele­viz­ního seri­álu Neviditelní. Seriál, kde si zahrál i Jiří Bartoška, běžel v tele­vizi v roce 2014. V Neviditelných došlo k pro­po­je­ním fik­tiv­ního světa se svě­tem reál­ným a jako bonus nazna­čo­val cosi v podobě poli­tické satiry. Mnoho nápadů a myš­le­nek se kom­bi­no­valo s drs­ným a situ­ač­ním humo­rem. S Teorií tygra je to podobné. Jediný nápad hlav­nímu hrdi­novi sice stačí na celý film, ale myš­lenky a moudra trousí hlavní hrdina z rukávu. Herci hrají s plnou váž­ností, jako by šlo o otázku života a smrti. Ale situ­ace, do kte­rých se hrdi­nové pří­běhu dostá­vají, jsou spíš komické nebo ale­spoň úsměvné. Žádné vážné drama se nekoná. A to je vlastně pří­jemné, pro­tože je možné sle­do­vat sym­pa­tické herce a vychut­ná­vat si jejich radost ze spo­lečné hry. Film je zábavný svou uvol­ně­nou atmo­sfé­rou a občas i drob­nými vtípky, které je třeba brát s nad­hle­dem.

Teorie03

Z herec­kých výkonů se mi líbil Jakub Kohák v civilně zahrané roli zetě Pepíka a Pavla Beretová v roli Alenky. Tatiana Vilhelmová si vystři­hla nepří­jem­nou Olgu i její rych­lou pro­měnu v usmě­va­vou man­želku. Byla to taková herecká zkratka a víc se asi s touto rolí nedalo udě­lat.  Sympatická Eliška Balzerová si uží­vala roli ochra­ni­tel­ské man­želky Olgy a poda­řilo se jí dodat postavě cha­rak­te­ris­tiku v drob­ných detai­lech.  Jiří Bartoška se v roli Jana před kame­rou vyhřívá, jako dobře naje­dený a nače­saný kocour. Nebo to měl být sli­bo­vaný tygr z názvu filmu? Škoda, že se jeho hrdina neo­be­šel bez ciga­rety. Tahle cha­rak­te­ris­tika vrá­tila postavu do filmů z minu­lého sto­letí, kde se bez ciga­rety neo­be­šel žádný drsný hrdina.

Osobně se domní­vám, že se auto­rům poda­řilo nato­čit odde­chový film, který zaujme diváky seni­ory a díky herec­kému obsa­zení možná osloví i někoho mlad­šího.

Hodnotím 45 %