Rychlí a zběsilí – 55%

Rychlí a zběsilí jsou předělovým patníkem ve vývoji celé série Rychle a zběsile. Po dvou stylizovaných dílech se vrací ke kořenům, k prvnímu dílu s jeho celkovým tónem i hereckým obsazením. To dobře ilustruje už anglický název, identický s názvem prvního dílu jen s vynechanou dvojicí určitých členů the. Jde ovšem o dobrou strategii pro další vývoj série? Čtěte dál a dozvíte si víc.

RR01Ve čtvrtém dílu série se vrací Brian O’Connor (Paul Walker) a Dominic Torreto (Vin Diesel). Na začátku filmu je vidíme v podobných pozicích jako na začátku prvního. Brian je agentem FBI, vyšetřujícím případ související se zapojením ilegálních závodníků do sítě distribuce drog, a Dom se svou partou okrádá ve střední Americe kamiony. Jejich cesty se protnou, když je Torrretova přítelkyně Letty zavražděna a prsty v tom má jeden z členů drogového kartelu, na který má spadeno FBI.

Úvodní akční scéna patří k tomu nejlepšímu, co jsme mohli během série vidět. Do hlavní role akce staví režisér Justin Lin ne zcela povedenou loupež cisteren s benzinem z jedoucího kamionu. Zpracování scény se podobá paralelní scéně z úvodu dílu prvního. Tentokrát má ovšem film k dispozici více peněz a schopnějšího člověka na režisérské židli. Díky tomu těží i přes kopírování prvků z prvního dílu ze stylistické nadřazenosti a jasnějšího směřování.

RR02Na příkladu úvodní akční scény jsem chtěl ukázat, jak snímek zachází se svým dědictvím. Na rozdíl od dvou předchozích dílů, které se půjčovali postavy a kopírovaly stylistické prvky ad absurdum (Rychle a zběsile 2) nebo využívali slavné jméno série k dotvoření diváckého zájmu (Tokijská jízda), Rychlí a zběsilí rychle dělají otočku na ručce a zběsile se vracejí ke schématu původního filmu.

Abych přirovnal způsob práce s odkazy k současným snímkům, sluší se zmínit například Jurský svět, který se v mnohém podobá Rychlým a zběsilým. To, že jde také o čtvrtý díl úspěšné série, následující po dvou odlišných pokračováních, nyní vynechme. Oba filmy ale stejným způsobem pracují s kopírováním (chcete-li, inspirací se) prvního dílu. Ze svých úspěšného předchůdce si půjčují celé motivy i hrubé vývojové vzorce, společně s kterými na diváka házejí přímé odkazy a skryté easter eggy.

U podobných snímků se tak nemůžeme ubránit diskuzi o rozdílech mezi rebooty a remakey. Rychlí a zběsilí jistě znamenají pro celou sérii vjezd na novou startovní čáru. Tu, kterou nakreslil první díl a kterou zručně ignorovali jeho dva následovníci. Čtvrtý díl využívá podobnou šablonu a stejné postavy jako první díl k tomu, aby vytvořil modifikovaný fikční svět, od kterého se pak odpíchne k dalším dobrodružstvím.

RR03Rychlí a zběsilí tak působí v kontextu celé série poněkud generickým dojmem. Jako snímek, který má za úkol lehce překonat období stylizovaných bláznovin a pomoci vstoupit do éry akčního spektáklu. Tuto tendenci filmu stvrzuje i otevřené zakončení, které přímo láká diváky do kin na pátý díl, jež pokračuje tam, kde Rychlí a zběsilí končí. S polootevřeným koncem se loučila i předcházející Tokijská jízda. Ta ale jasně upozorňovala na to, že závěrečná scéna slouží jako místo pro cameo Vina Diesela.

Rychlí a zběsilí jsou filmem určeným hlavně k překlenutí dvou rozdílných období série. Fungují jako popcornová zábava, ve které fanoušci najdou spoustu odkazů na předchozí díly, ale i tak se rychle vytratí z paměti.

Části seriálu: Rychle a zběsile