Rychlí a zběsilí – 55%

Rychlí a zběsilí jsou předělovým patníkem ve vývoji celé série Rychle a zběsile. Po dvou stylizovaných dílech se vrací ke kořenům, k prvnímu dílu s jeho celkovým tónem i hereckým obsazením. To dobře ilustruje už anglický název, identický s názvem prvního dílu jen s vynechanou dvojicí určitých členů the. Jde ovšem o dobrou strategii pro další vývoj série? Čtěte dál a dozvíte si víc.

RR01Ve čtvrtém dílu série se vrací Brian O’Connor (Paul Walker) a Dominic Torreto (Vin Diesel). Na začátku filmu je vidíme v podobných pozicích jako na začátku prvního. Brian je agentem FBI, vyšetřujícím případ související se zapojením ilegálních závodníků do sítě distribuce drog, a Dom se svou partou okrádá ve střední Americe kamiony. Jejich cesty se protnou, když je Torrretova přítelkyně Letty zavražděna a prsty v tom má jeden z členů drogového kartelu, na který má spadeno FBI.

Úvodní akční scéna patří k tomu nejlepšímu, co jsme mohli během série vidět. Do hlavní role akce staví režisér Justin Lin ne zcela povedenou loupež cisteren s benzinem z jedoucího kamionu. Zpracování scény se podobá paralelní scéně z úvodu dílu prvního. Tentokrát má ovšem film k dispozici více peněz a schopnějšího člověka na režisérské židli. Díky tomu těží i přes kopírování prvků z prvního dílu ze stylistické nadřazenosti a jasnějšího směřování.

RR02Na příkladu úvodní akční scény jsem chtěl ukázat, jak snímek zachází se svým dědictvím. Na rozdíl od dvou předchozích dílů, které se půjčovali postavy a kopírovaly stylistické prvky ad absurdum (Rychle a zběsile 2) nebo využívali slavné jméno série k dotvoření diváckého zájmu (Tokijská jízda), Rychlí a zběsilí rychle dělají otočku na ručce a zběsile se vracejí ke schématu původního filmu.

Abych přirovnal způsob práce s odkazy k současným snímkům, sluší se zmínit například Jurský svět, který se v mnohém podobá Rychlým a zběsilým. To, že jde také o čtvrtý díl úspěšné série, následující po dvou odlišných pokračováních, nyní vynechme. Oba filmy ale stejným způsobem pracují s kopírováním (chcete-li, inspirací se) prvního dílu. Ze svých úspěšného předchůdce si půjčují celé motivy i hrubé vývojové vzorce, společně s kterými na diváka házejí přímé odkazy a skryté easter eggy.

U podobných snímků se tak nemůžeme ubránit diskuzi o rozdílech mezi rebooty a remakey. Rychlí a zběsilí jistě znamenají pro celou sérii vjezd na novou startovní čáru. Tu, kterou nakreslil první díl a kterou zručně ignorovali jeho dva následovníci. Čtvrtý díl využívá podobnou šablonu a stejné postavy jako první díl k tomu, aby vytvořil modifikovaný fikční svět, od kterého se pak odpíchne k dalším dobrodružstvím.

RR03Rychlí a zběsilí tak působí v kontextu celé série poněkud generickým dojmem. Jako snímek, který má za úkol lehce překonat období stylizovaných bláznovin a pomoci vstoupit do éry akčního spektáklu. Tuto tendenci filmu stvrzuje i otevřené zakončení, které přímo láká diváky do kin na pátý díl, jež pokračuje tam, kde Rychlí a zběsilí končí. S polootevřeným koncem se loučila i předcházející Tokijská jízda. Ta ale jasně upozorňovala na to, že závěrečná scéna slouží jako místo pro cameo Vina Diesela.

Rychlí a zběsilí jsou filmem určeným hlavně k překlenutí dvou rozdílných období série. Fungují jako popcornová zábava, ve které fanoušci najdou spoustu odkazů na předchozí díly, ale i tak se rychle vytratí z paměti.

Části seriálu: Rychle a zběsile

• Rychle a zběsile 6 – 50%19. února 2016 Rychle a zběsile 6 – 50% Tvůrci šestého dílu Rychle a zběsile si museli nechat udělat průzkum, podle kterého už fanoušci série trpí zvýšenou necitlivostí na akční hrátky předešlých dílů. Jak by bylo jinak možné, že šestka ztrácí soudnost a v závěrečné třetině nám […] Posted in Filmové recenze
  • Rychle a zběsile 5 – 75%15. února 2016 Rychle a zběsile 5 – 75% Rychle a zběsile 5 je všeobecně nejlépe přijatým dílem série. Pro studio navíc znamenal ujištění, že v rukou drží zlatý důl. Pátý díl totiž vydělal celosvětově přes 626 milionů dolarů a odstartoval pro sérii éru nadsazeného akčního […] Posted in Filmové recenze
  • Rychle a zběsile 7 – Vítejte v našem světě: Nové tváře v sérii1. dubna 2015 Rychle a zběsile 7 – Vítejte v našem světě: Nové tváře v sérii Do svých rolí se vrátil celý hvězdný soubor a filmaři opět hledali nové tváře, které by s nimi rezonovaly. V galerii Rychlých zločinců je Owen Shaw nejpůsobivějším soupeřem, s kterým parta dosud měla tu čest. Jediným smrtícím pohybem […] Posted in Speciály
  • Rychle a zběsile 7 – 60 %2. března 2016 Rychle a zběsile 7 – 60 % Sedmý díl série škvaří gumy na cestě, kterou poprvé postavil díl pátý a která je prošpikovaná prasklinami způsobenými dílem šestým. Od předchozího dílu se ovšem tvrdě odráží i zběsilá sedmička, která ale tentokrát vsází na cool postavy, […] Posted in Filmové recenze
  • Rychle a zběsile – 65%12. února 2016 Rychle a zběsile – 65% Nyní už legendární filmová série Rychle a zběsile přinesla světa kinematografie kult uctívání rychlých aut, rozpálených pneumatik a vůně spáleného benzinu. Přestože se ale první Rychle a zběsile tváří jako film primárně o autech, čtyřkolá […] Posted in Filmové recenze
  • Rychle a zběsile 7 – Jedna poslední jízda: Výroba začíná1. dubna 2015 Rychle a zběsile 7 – Jedna poslední jízda: Výroba začíná Když skončilo natáčení Rychle a zběsile 6 a režisér Justin Lin ukončil svou čtyřdílnou cestu touto sérií, začali se producenti Moritz a Diesel spolu se scenáristou Morganem poohlížet po někom, kdo by se postavil za kameru. Potřebovali […] Posted in Speciály
  • Rychle a zběsile: Tokijská jízda – 65%13. února 2016 Rychle a zběsile: Tokijská jízda – 65% Justin Lin přebral sérii Rychle a zběsile po rozpačitém druhém dílu. Ten ukázal, že nemá smysl točit film o autech, pokud v něm nemáte zajímavé postavy a smysluplný příběh, překračující pouhé rychlostní špičkování. Tokijská jízda jde už […] Posted in Filmové recenze
  • Rychle a zběsile 7 (Fast & Furious 7) – Recenze – 70%30. března 2015 Rychle a zběsile 7 (Fast & Furious 7) – Recenze – 70% Dom (Vin Diesel) a Brian (Paul Walker) zabili v Rychle a zběsile 6 zločince Owena Shawa a nyní se budou muset vypořádat s jeho o dost tužším, šílenějším a po pomstě prahnoucím starším bratrem, nekompromisním zabijákem Deckardem (Jason […] Posted in Filmové recenze
  • Rychle a zběsile 7 – Pád z nebe: Šílená auta v Rychle a zběsile 71. dubna 2015 Rychle a zběsile 7 – Pád z nebe: Šílená auta v Rychle a zběsile 7 Ať už rychlá nebo zběsilá – když dojde na auta používaná v sérii Rychle a zběsile, je vzorec jednoduchý. Morgan se domnívá, že „auta jsou jako kovbojští koně nebo samurajské meče. Doplňují naše hrdiny a představují jejich osobnosti. […] Posted in Speciály
  • Rychle a zběsile 7 – Odplata zasahuje domov: Návrat hrdinů1. dubna 2015 Rychle a zběsile 7 – Odplata zasahuje domov: Návrat hrdinů V Rychle a zběsile 7 je gang vržen do nových situací plných početných nepřátel a čelí rostoucím bolestem a přízrakům ze své minulosti. Co se týká další kapitoly Domovy a Brianovy cesty, cílem pro ně byl vždycky návrat domů do Los Angeles […] Posted in Speciály