Rychle a zběsile: Tokijská jízda – 65%

Justin Lin přebral sérii Rychle a zběsile po rozpačitém druhém dílu. Ten ukázal, že nemá smysl točit film o autech, pokud v něm nemáte zajímavé postavy a smysluplný příběh, překračující pouhé rychlostní špičkování. Tokijská jízda jde už svou základní premisou proti vyšisovaným a okopírovaným nápadům druhého dílu a při tom zvyšuje úroveň “coolovitosti” do nových výšin. Jak kvalitně se to ale Tokijské jízdě daří? A jde opravdu o návrat ke kvalitě prvního dílu?

RR01To, že je Tokijská jízda krokem novým směrem, demonstruje již změna hlavního hrdiny. Místo Briana O’Connora (Paul Walker) z prvních dvou dílů se pozornost přesunuje na Seana Buswella (Lucas Black). Snímek tak většinově ignoruje svět budovaný prvními jeho předchůdci, a to jak příběhově, tak geograficky. Přesun do japonské metropole nepředstavuje jediný závan čerstvého vzduchu.

Sean Buswell je blázen do aut a když se zrovna neochomýtá kolem středoškolského kampusu, tak se v dvoustopých vozidlech vrtá nebo závodí. Kvůli svému koníčku se ovšem dostává do potíží a se svou matkou se stěhuje z města do města. Po třetím porušení zákona a zdemolování svého auta ho ohrožuje vidina života za mřížemi a tak mu nezbývá nic jiného než se uklidit k otci do Tokia. Sean sice utíká před zákonem, ale před svým starým koníčkem neuteče. Záhy se totiž dostane mezi komunitu místních závodníků.

Tokijská jízda zprvu působí jako klasická teenage komedie. Hlavní hrdina závodí o srdce místní krásky a špičkuje se svými soky. Po hrdinově přestěhování do Tokia a objevení místních závodů se ovšem žánr začne převracet do zábavné akční jízdy, kde hlavní roli nehraje středoškolská láska, ale vývoj hlavního hrdiny a skvěle natočené závodní pasáže.

To, v čem v minulém díle zklamal Singleton, zde Justin Lin napravuje parádně. Místo bezduchého a neinspirativního příběhu jako z kopíráku nám servíruje hrdinovu odyseu z konce závodního řetězce na jeho vrchol. Zkoušky, kterým během ní čelí, zocelují jeho pocit zodpovědnosti a určují vztahy s otcovskými postavami. Tokijská jízda je tak kromě filmu o smycích v cool autech hlavně filmem o dospívání a zoufalém hledání otcovských vzorů.

RR02Příjemnou změnou je i větší rozvrstvení příběhu. Film se už nevěnuje pouze a jen hlavním kladným postavám, ale nechává nahlédnout i do soukromého života padoucha. Ten nabízí zajímavou paralelu s motivacemi hlavního hrdiny. Oba životní protivníci mají problém s absencí otcovských postav a potřebou dokázat, že jsou lepší než si o nich ostatní myslí.

V recenzi jsem už několikát použil slovo cool. Nenacházím lepší název k popsání pocitu, který se tvůrci rozhodují navodit během smykovacích a honičkových scén. Cirkusově vytuněná auta z minulého díla nahrazují profesionálně upravené závodní bestie. Motiv sprintů vystřídal motiv smykového závodění. Závod se už nevyhrává tvrdším sešlápnutím plynu jako v prvním dílu, ale pečlivým vedením vozidel ve smycích.

Přes celý film se tak vznáší opar lehkovážnosti. To sice pomáhá k lepší stravitelnosti prostředí smykovacích závodů a jejich kultury, mnohdy se však tato kvalita snáší i na původně vážně zamyšlené scény, které pak ztrácejí na emocionálním a příběhovém dopadu. Perfektně však do ní zapadají opět šablonovité postavy a prkenné dialogy, již tradiční pro celou sérii.

RR03I když tak snímek pracuje se zajímavými motivy a tématy, nedokáže je prosazovat s plnou intenzitou. Zavděčování se mladšímu publiku poté degraduje funkčnost vážných scén. Přes to však Tokijská jízda dokáže být napínavá při dvou “rozhodujících” honičkách, jež končí s pro děj naprosto zásadními událostmi. Tyto pasáže jsou vyztuženým šasi úspěchu filmu, bez které by nabořil do své prvotní odvázanosti.

Tokijská jízda je filmem kombinujícím to nejlepší z obou předchozích dílů. Do své samostatné existence si přináší vlastní nedostatky. S Tokijskou jízdou končí éra nadšeného túrování motorů a série se bude pod taktovkou Justina Lina ubírat poněkud jiným směrem. Jako poslednímu zamávání rozjařenosti a osobité stylizaci série se vyplatí Tokijské jízdě věnovat trochu času a pochopení pro její osobitý obal.

Části seriálu: Rychle a zběsile