Rychle a zběsile – 65%

Nyní už legendární filmová série Rychle a zběsile přinesla světa kinematografie kult uctívání rychlých aut, rozpálených pneumatik a vůně spáleného benzinu. Přestože se ale první Rychle a zběsile tváří jako film primárně o autech, čtyřkolá vozidla tu fungují pouze jako prostředek k eskalaci vyprávění a poměřování penisů jednotlivých postav. Hlavně jde o příběh o vztahu dvou bláznů do aut a budování vzájemného respektu mezi dvěma členy komunity. Ten se filmu daří zobrazovat někdy dobře, někdy s pořádnou dávkou kýče.

RR01Hlavní linka vede diváka skrz vyšetřování Briana O‘Connora (Paul Walker), policisty v přestrojení. Jeho úkolem je infiltrovat skupinu automobilových nadšenců a ilegálních závodníků a zjistit, kdo stojí za opakujícími se loupežemi cenného zboží z jedoucích kamionů. Mezi něj a jeho práci se ovšem připlete rozvíjející se přátelství s vůdcem skupiny Dominicem Torretem (Vin Diesel) a mlilostný románek s Torretovou sestrou Miou (Jordana Brewster). Když se do toho připlete gang asijských zlodějíčků, začne se situace přiostřovat, až do poněkud otupělého konce, který působí uspěchaně a vyznívá částečně do ztracena.

Motivace jednotlivých postav film předkládá bez ladu a skladu a čeká, že se s nimi divák jen tak ztotožní Když se film vrtá v psychologii plochých postav (plochých, s výjimkou Marie Rodriguez), působí jeho snaha  o charakterovou pitvu kýčovitě, až směšně. Jednoduchý příběh vyžaduje jednoduché motivace postav a ty jsou tu hrubě načrtnuty celkem dobře. Právě v ostřejších rysech však ztrácejí svou přesvědčovací sílu.

Velký palec nahoru zaslouží ale pohyblivost kamery. Ve filmu s názvem Rychle a zběsile se moc statických záběrů čekat nedá, ale kameraman zde využívá pohyblivost kamery parádně. Bez větších zmatků se přesouvá prostorem k poskytnutí vyprávěcích informací a poskytnutím trochy toho uměleckého zážitku, který film vytahuje z hlubin průměrnosti.

RR02Nejumělečtějšími záběry jsou ty zrychlené. Stylizace úplně prvního závodu do soutěže jednotlivých automobilových světů Paula Walkera a Vina Diesela využívá rozmazání barev a časově skvěle použitého zoomu k vytvoření pocitu vyšší rychlosti a naléhavosti. Zrychlení času se ovšem nedotýká jen závodní části snímku. Přechody mezi dnem a nocí jsou zobrazeny pomocí hladkého přechodu mezi denním světlem a temnotou noci. I to dodává Rychle a zběsile na intenzitě.

Ty nejdůležitější záběry filmu, když se jezdí v autech, mají ovšem někdy problémy s věrohodným zobrazením rychlosti. Jak jsem již popsal v minulém odstavci, jeden ze závodů používá k navození vyšší rychlosti specifické stylistické postupy. Ostatní zobrazení rychlých jízd ale využívá konvenčnější styl snímání ruční kamerou, rychlých střihů ke zkreslení skutečné rychlosti natáčených vozidelí. Někdy ovšem tyto postupy tolik nefungují a na obrazovce je vidět, že auta, co sledujeme, opravdu takovou rychlostí nejedou.

RR03Film jako celek působí jako něco, co do nového tisíciletí přitáhla v zubech kočka z devadesátek. Chlapáci, umazaní od motorového oleje, se potkávají s rajdami z předních stran pánských magazínů druhé cenové úrovně. Hlučná auta překřikují dialogy postav a vzdávají hold jednoduché devadesátkové akci například ve stylu Nebezpečné rychlosti Série ryvhle a zběsile vyšlápla s prvním dílem, když ne s grácií, tak aspoň s drsňáckým výrazem a příslibem dalších dobrodružství hlavního hrdiny.

Části seriálu: Rychle a zběsile

• Rychle a zběsile 7 – Vítejte v našem světě: Nové tváře v sérii1. dubna 2015 Rychle a zběsile 7 – Vítejte v našem světě: Nové tváře v sérii Do svých rolí se vrátil celý hvězdný soubor a filmaři opět hledali nové tváře, které by s nimi rezonovaly. V galerii Rychlých zločinců je Owen Shaw nejpůsobivějším soupeřem, s kterým parta dosud měla tu čest. Jediným smrtícím pohybem […] Posted in Speciály
  • Rychle a zběsile 7 – 60 %2. března 2016 Rychle a zběsile 7 – 60 % Sedmý díl série škvaří gumy na cestě, kterou poprvé postavil díl pátý a která je prošpikovaná prasklinami způsobenými dílem šestým. Od předchozího dílu se ovšem tvrdě odráží i zběsilá sedmička, která ale tentokrát vsází na cool postavy, […] Posted in Filmové recenze
  • Rychle a zběsile 5 – 75%15. února 2016 Rychle a zběsile 5 – 75% Rychle a zběsile 5 je všeobecně nejlépe přijatým dílem série. Pro studio navíc znamenal ujištění, že v rukou drží zlatý důl. Pátý díl totiž vydělal celosvětově přes 626 milionů dolarů a odstartoval pro sérii éru nadsazeného akčního […] Posted in Filmové recenze
  • Rychle a zběsile 7 (Fast & Furious 7) – Recenze – 70%30. března 2015 Rychle a zběsile 7 (Fast & Furious 7) – Recenze – 70% Dom (Vin Diesel) a Brian (Paul Walker) zabili v Rychle a zběsile 6 zločince Owena Shawa a nyní se budou muset vypořádat s jeho o dost tužším, šílenějším a po pomstě prahnoucím starším bratrem, nekompromisním zabijákem Deckardem (Jason […] Posted in Filmové recenze
  • Rychle a zběsile 7 – Jedna poslední jízda: Výroba začíná1. dubna 2015 Rychle a zběsile 7 – Jedna poslední jízda: Výroba začíná Když skončilo natáčení Rychle a zběsile 6 a režisér Justin Lin ukončil svou čtyřdílnou cestu touto sérií, začali se producenti Moritz a Diesel spolu se scenáristou Morganem poohlížet po někom, kdo by se postavil za kameru. Potřebovali […] Posted in Speciály
  • Rychle a zběsile 7 – Pocta našemu bratrovi: Oslava Paula Walkera1. dubna 2015 Rychle a zběsile 7 – Pocta našemu bratrovi: Oslava Paula Walkera Během produkce Rychle a zběsile 7 zasáhla v listopadu 2013 tragédie a naše rodina ztratila milovaného otce, syna a bratra a svět ztratil skvělého přítele a kolegu – talentovaného a lidumilného: Paula Walkera. Ti, kteří měli to štěstí, že […] Posted in Speciály
  • Rychle a zběsile 7 – Pomsta zasahuje domov: Kaskadérské kousky ve filmu1. dubna 2015 Rychle a zběsile 7 – Pomsta zasahuje domov: Kaskadérské kousky ve filmu Počínaje impozantním zápasem mezi Domem a Hobbsem v Rychle a zběsile 5, souboje muž proti muži se staly součástí každé kapitoly. Mezi několik nezapomenutelných zápasů patří Hanův a Romanův souboj proti Jahovi, kterého hraje indonéský […] Posted in Speciály
  • Rychle a zběsile 7 – Pád z nebe: Šílená auta v Rychle a zběsile 71. dubna 2015 Rychle a zběsile 7 – Pád z nebe: Šílená auta v Rychle a zběsile 7 Ať už rychlá nebo zběsilá – když dojde na auta používaná v sérii Rychle a zběsile, je vzorec jednoduchý. Morgan se domnívá, že „auta jsou jako kovbojští koně nebo samurajské meče. Doplňují naše hrdiny a představují jejich osobnosti. […] Posted in Speciály
  • Rychle a zběsile 6 – 50%19. února 2016 Rychle a zběsile 6 – 50% Tvůrci šestého dílu Rychle a zběsile si museli nechat udělat průzkum, podle kterého už fanoušci série trpí zvýšenou necitlivostí na akční hrátky předešlých dílů. Jak by bylo jinak možné, že šestka ztrácí soudnost a v závěrečné třetině nám […] Posted in Filmové recenze
  • Rychle a zběsile 7 – Nemám přátele. Mám rodinu.1. dubna 2015 Rychle a zběsile 7 – Nemám přátele. Mám rodinu. Tato čtyři slova ilustrují samotnou podstatu ságy Rychle a zběsile, a to díky věrnému týmu filmových postav a partě herců, filmařů a filmového štábu, ze kterých se během sedmi dílů taková rodina v podstatě stala. Na počátku před 15 lety […] Posted in Speciály