Padesát odstínů černé (Fifty Shades of Black) – Recenze – 10%

Parodie na Padesát odstínů šedi v režii tvůrce dvo­jice filmů Pár nenor­mál­ních akti­vit (prv­nímu dílu jsem kdysi dal 0%) je zalo­žená na tom, že oba hlavní hrdi­nové jsou čer­noši a mili­o­náře Christiana Greye Blacka v ní ztvár­nil Marlon Wayans, který se pro­sla­vil rolí totál­ního zhu­lence v sérii Scary Movie.

Zásadními před­po­klady pro to, abyste si film doká­zali ale­spoň na mini­mální úrovni užít, je vidět film Padesát odstínů šedi (zna­lost knihy nestačí, tvůrci totiž kopí­rují podobu kon­krét­ních scén z filmu, z čehož má vyplý­vat humor) a umět dobře ang­licky (české titulky samy o sobě vtipné nej­sou). Vedlejší před­po­klad je být čer­noch, vyznat se v ame­ric­kých reá­li­ích a čer­noš­ské kul­tuře a mít IQ na úrovni tvůrců tohoto filmu, nebo nižší.

Padesát odstínů černé je o tro­šičku lepší než Pár nenor­mál­ních akti­vit, pro­tože na roz­díl od nich ale­spoň obsa­hují vtipy (resp. pokusy o ně). Jinak jde ale o film velice, velice, velice špatný. Nikoli nepo­da­řený, neb fil­maři měli na jeho nato­čení neza­ne­dba­telný roz­po­čet a dost prav­dě­po­dobně nato­čili přesně to, co chtěli, a o to je výsle­dek žalost­nější. Vtipný je totiž mini­málně a spíš jen na sebe vrší různé hloupé vul­ga­rity (často rasis­tické i sexis­tické) a pri­mi­tivní situ­ační gagy.

Film nemá děj, pro­tože pozůstává z náhodně vybra­ných citací z děje něčeho jiného, které jsou bez zna­losti ori­gi­nálu abso­lutně nesro­zu­mi­telné, a v žád­ném ohledu se v něm nedá vysle­do­vat něco jako vývoj postav, herecké výkony nebo kon­zis­tence čeho­koli. Film jako takový nedrží pohro­madě jakou­koli vnitřní logi­kou a jeho jed­not­livé scény na sebe prak­ticky nena­va­zují. V polo­vině např. hlavní hrdina zjistí, že plá­cat hlavní hrdinku přes zadek je k ničemu, pro­tože přes hýž­ďové implan­táty nic necítí (ani když ji pře­táhne přes tuto par­tii lopa­tou). V závěru nicméně hrdinka sténá bolestí, když je vyplá­cena řeme­nem.

Pochopitelně nechybí expli­citní záběry na zdu­řelá chlu­patá var­lata, penisy růz­ných délek, spodky od hoven a sex s důchod­kyní. Ještě nako­nec můžu být rád, že nedo­šlo i na různé scénky s těles­nými teku­ti­nami, pře­hnaně zarost­lými dám­skými roz­kroky a podobně, pro­tože jsem je upřímně ve vší hrůze čekal. Na dru­hou stranu jsem opravdu neče­kal, že paro­diePadesáti odstínů šedi bude v kon­krét­ních scé­nách paro­do­vat i filmy Whiplash, Bez kalhot12 let v řetě­zech (a nic dal­šího).

Jako nej­lepší vtip jsem si napsal scénu, kdy je hlavní hrdinka spou­taná řetězy a Christian ztratí klíč od zámku, takže si postupně zavolá domů zámeč­níka, pro­fe­si­o­nál­ního lupiče, ilu­zi­o­nistu a svá­řeče. Za vtip rela­tivně slušný se dá pova­žo­vat to, že Christian má různé bičo­vací pomůcky pojme­no­vané podle filmů, v nichž jsou bičo­váni čer­noši (Glory, Nespoutaný Django…) a v jednu chvíli hrdinku mučí před­čí­tá­ním z knihy Padesát odstínů šedi. Zbytek je však poměrně tristní, v lep­ším pří­padě neu­ráž­livý, v hor­ším pří­padě nechutný a samo­ú­čelný. Místy mi bylo vylo­ženě stydno, a to mám čer­no­černý a poli­ticky neko­rektní humor rád.

Samozřejmě pokud vám stačí málo a smě­jete se i kdejaké stu­pidní hova­dině, tak možná budete spo­ko­jeni, o tom žádná. Ale třeba i první Scary Movie je oproti tomuhle mno­ho­ná­sobně lepší, a to vůbec nemlu­vím o věcech jako Připoutejte se, pro­sím! nebo Žhavé výstřely. Padesát odstínů černé je spíš na úrovni Děsného dojáku nebo Epic Movie a jediné, co se na nich dá brát jako pozi­ti­vum, je ten fakt, že mají naštěstí jen 88 minut.