Do posledního dechu – 60 %

Odvaha a pořádná dávka zku­še­ností nechybí hlav­ním hrdi­nům filmu, který při­po­míná sku­teč­nou udá­lost z roku 1952. Pro někoho to je už doba „pra­věku“, ale sku­teční hrdi­nové se rodí v každé době a nemusí své hrdin­ství doka­zo­vat při nějaké bojové akci. V únoru uve­de­ného roku došlo neda­leko sta­nice pobřežní stráže Chathamu ke dvěma tra­gic­kým udá­los­tem. Dva ropné tan­kery se na roz­bou­ře­ném moři a za sně­hové vánice roz­lo­mily a jejich posádky zůstaly na palu­bách. O záchraně tro­sek a posádky tan­keru SS Pendleton se poku­sila čtyř­členná posádka člunu pobřežní stráže pod vele­ním kapi­tána Bernieho Webbera. Drsná plavba malého pla­vi­dla byla stejně nebez­pečná jako plavba tro­sek tan­keru se zbyt­kem posádky, která důvě­řo­vala v roz­hod­nost a zna­losti jedi­ného člo­věka. Tím byl zástupce hlav­ního stroj­níka, Ray Sybert. Bez něj by námoř­níci zvo­lili na první pohled snadný způ­sob záchrany. Ale pro pře­ko­nání roz­bou­ře­ného moře a nepří­z­ni­vého počasí si museli všichni sáh­nout na samý pokraj svých sil.

DoPoslDechu1

Jestliže za svou záchran­nou akci v roce 1952 dostali čle­nové pobřežní stráže vyzna­me­nání a stali se pří­kla­dem zcela oje­di­nělé úspěšné akce, pak si zaslouží i fil­mové zpra­co­vání. Autoři scé­náře jsou hned tři. Paul Tamasy a Eric Johnson mají za sebou hodně fil­mo­vých i tele­viz­ních děl a na akč­ním dra­matu Fighter spo­lu­pra­co­vali už se Scottem Silverem. Spolupráce se jim nej­spíš zalí­bila, a tak se pus­tili do zachy­cení dra­ma­tic­kého boje člo­věka s pří­rod­ními živly. Natáčení filmu v sou­časné době umož­ňuje vyspělá tech­nika a počí­tače. Příběh musel co nej­více odpo­ví­dat sku­teč­nosti, pro­tože někteří aktéři ještě žijí. Přesto se poda­řilo napsat pří­běh i s milost­nou lin­kou, do které je lehce zamo­tán kapi­tán Bernie Webber. V civilu působí jako nesmělý a uza­vřený člo­věk, ale na moři je roz­hodný a odvaha mu roz­hodně nechybí. Je to sku­tečný hrdina všed­ního dne, který na první pohled žád­ného fil­mo­vého hrdinu ničím nepři­po­míná. Další sku­pinu odváž­ných mužů tvoří posádka člunu pobřežní hlídky a posádka tan­keru. Také tady se do popředí dostává Ray Sybert bez ohledu na to, jakou funkci na lodi zastává. Skupina ho začne respek­to­vat, pro­tože je pře­svědčí, že je dobré udě­lat něco rozum­ného pro svou záchranu, než čekat pasivně na svou smrt. Jeho vedoucí posta­vení se pak pro­pojí se soli­dár­ností a spo­lu­prací všech členů posádky. Vedle lidí, kteří jsou na roz­bou­ře­ném moři a bojují o život, jsou další postavy čeka­jící na pobřeží v oba­vách a nejis­totě, pro­tože mají z moře respekt, znají jeho sílu a uvě­do­mují si nebez­pečí. Závěrečná scéna v pří­stavu a násle­du­jící his­to­rické dopl­nění údajů o osu­dech hlav­ních hrdinů je nej­lepší teč­kou.

DoPoslDechu2

Režisér filmu Craig Gillespie se sna­žil co nej­více zacho­vat dobo­vou atmo­sféru, a to nejen uži­tím dobové tech­niky a věrné kopie vnitřky stro­jovny rop­ného tan­keru, ale také ve způ­sobu cho­vání ve vzta­zích mužů a žen, kteří žili v pade­sá­tých letech v měs­teč­kách na pobřeží. Drsné pod­mínky života na západ­ním pobřeží se svým způ­so­bem odrá­žejí i ve stro­hosti a málo­mluv­nosti hrdinů pří­běhu. Hodně scén bylo natá­čeno v ate­li­é­rech býva­lých lodě­nic Fore River v Quincy, ale díky střihu a neu­stá­lému vod­nému pří­valu jsou nato­čené scény na tan­keru docela věro­hodné. Natáčení plavby malého záchran­ného člunu při pře­ko­ná­vání vln dalo tvůr­cům filmu pěkně zabrat. Je jasné, že bez triků by se film nemohl nato­čit. Ale ačko­liv tech­nické pro­ve­dení nepa­tří k těm zda­ři­lým, zůstává cel­kový dojem na únosné míře. Je to film, který má při­po­me­nout sku­teč­nou udá­lost a odvahu lidí při vyko­ná­vání své pro­fese. To se v tomto pří­padě poda­řilo. Bez ohledu na herecké výkony, které se drží v prů­měru, je fil­mový pří­běh půso­bivý.

DoPoslDechu3

V roli Bernieho Webbera se s pla­chou tváří před­sta­vuje Chris Pine. Nevím, zda se sna­žil při­blí­žit co nej­více své sku­tečné před­loze, nebo to byla jeho sty­li­zace. Každopádně by mu pomohlo, kdyby vyu­žil větší výra­zový rejstřík. To Casey Affleck  půso­bil v roli stroj­níka Raya Syberta živě a výraz­něji. Jako panenka z jiného světa mi při­šla Holly Grainger v roli zami­lo­vané Miriam. Do drs­ného pobřež­ního světa mi nepa­so­vala její neu­stále nači­něná postava s nama­lo­va­nou pusin­kou sešpu­le­nou do srdíčka. Tahle postava sice s pří­bě­hem sou­visí a nazna­čuje, jak obtížné bylo posta­vení man­želky člena pobřežní stráže, stejně jako rybáře a námoř­níka. Holly Grainger však působí po dlou­hou dobu jako nači­něná sle­činka a její pro­měna v chá­pa­jící a obdi­vu­jící man­želku zůstala ukrytá hlu­boko pod náno­sem líči­del a rtěnky.

Film je přes určité tech­nické nedo­ko­na­losti zají­ma­vou podí­va­nou a při­po­mín­kou, že hrdina se neu­krývá jen v pohád­kách nebo někde ve válečné zóně.