Do posledního dechu – 60 %

Odvaha a pořádná dávka zkušeností nechybí hlavním hrdinům filmu, který připomíná skutečnou událost z roku 1952. Pro někoho to je už doba „pravěku“, ale skuteční hrdinové se rodí v každé době a nemusí své hrdinství dokazovat při nějaké bojové akci. V únoru uvedeného roku došlo nedaleko stanice pobřežní stráže Chathamu ke dvěma tragickým událostem. Dva ropné tankery se na rozbouřeném moři a za sněhové vánice rozlomily a jejich posádky zůstaly na palubách. O záchraně trosek a posádky tankeru SS Pendleton se pokusila čtyřčlenná posádka člunu pobřežní stráže pod velením kapitána Bernieho Webbera. Drsná plavba malého plavidla byla stejně nebezpečná jako plavba trosek tankeru se zbytkem posádky, která důvěřovala v rozhodnost a znalosti jediného člověka. Tím byl zástupce hlavního strojníka, Ray Sybert. Bez něj by námořníci zvolili na první pohled snadný způsob záchrany. Ale pro překonání rozbouřeného moře a nepříznivého počasí si museli všichni sáhnout na samý pokraj svých sil.

DoPoslDechu1Jestliže za svou záchrannou akci v roce 1952 dostali členové pobřežní stráže vyznamenání a stali se příkladem zcela ojedinělé úspěšné akce, pak si zaslouží i filmové zpracování. Autoři scénáře jsou hned tři. Paul Tamasy a Eric Johnson mají za sebou hodně filmových i televizních děl a na akčním dramatu Fighter spolupracovali už se Scottem Silverem. Spolupráce se jim nejspíš zalíbila, a tak se pustili do zachycení dramatického boje člověka s přírodními živly. Natáčení filmu v současné době umožňuje vyspělá technika a počítače. Příběh musel co nejvíce odpovídat skutečnosti, protože někteří aktéři ještě žijí. Přesto se podařilo napsat příběh i s milostnou linkou, do které je lehce zamotán kapitán Bernie Webber. V civilu působí jako nesmělý a uzavřený člověk, ale na moři je rozhodný a odvaha mu rozhodně nechybí. Je to skutečný hrdina všedního dne, který na první pohled žádného filmového hrdinu ničím nepřipomíná. Další skupinu odvážných mužů tvoří posádka člunu pobřežní hlídky a posádka tankeru. Také tady se do popředí dostává Ray Sybert bez ohledu na to, jakou funkci na lodi zastává. Skupina ho začne respektovat, protože je přesvědčí, že je dobré udělat něco rozumného pro svou záchranu, než čekat pasivně na svou smrt. Jeho vedoucí postavení se pak propojí se solidárností a spoluprací všech členů posádky. Vedle lidí, kteří jsou na rozbouřeném moři a bojují o život, jsou další postavy čekající na pobřeží v obavách a nejistotě, protože mají z moře respekt, znají jeho sílu a uvědomují si nebezpečí. Závěrečná scéna v přístavu a následující historické doplnění údajů o osudech hlavních hrdinů je nejlepší tečkou.

DoPoslDechu2Režisér filmu Craig Gillespie se snažil co nejvíce zachovat dobovou atmosféru, a to nejen užitím dobové techniky a věrné kopie vnitřky strojovny ropného tankeru, ale také ve způsobu chování ve vztazích mužů a žen, kteří žili v padesátých letech v městečkách na pobřeží. Drsné podmínky života na západním pobřeží se svým způsobem odrážejí i ve strohosti a málomluvnosti hrdinů příběhu. Hodně scén bylo natáčeno v ateliérech bývalých loděnic Fore River v Quincy, ale díky střihu a neustálému vodnému přívalu jsou natočené scény na tankeru docela věrohodné. Natáčení plavby malého záchranného člunu při překonávání vln dalo tvůrcům filmu pěkně zabrat. Je jasné, že bez triků by se film nemohl natočit. Ale ačkoliv technické provedení nepatří k těm zdařilým, zůstává celkový dojem na únosné míře. Je to film, který má připomenout skutečnou událost a odvahu lidí při vykonávání své profese. To se v tomto případě podařilo. Bez ohledu na herecké výkony, které se drží v průměru, je filmový příběh působivý.

DoPoslDechu3V roli Bernieho Webbera se s plachou tváří představuje Chris Pine. Nevím, zda se snažil přiblížit co nejvíce své skutečné předloze, nebo to byla jeho stylizace. Každopádně by mu pomohlo, kdyby využil větší výrazový rejstřík. To Casey Affleck  působil v roli strojníka Raya Syberta živě a výrazněji. Jako panenka z jiného světa mi přišla Holly Grainger v roli zamilované Miriam. Do drsného pobřežního světa mi nepasovala její neustále načiněná postava s namalovanou pusinkou sešpulenou do srdíčka. Tahle postava sice s příběhem souvisí a naznačuje, jak obtížné bylo postavení manželky člena pobřežní stráže, stejně jako rybáře a námořníka. Holly Grainger však působí po dlouhou dobu jako načiněná slečinka a její proměna v chápající a obdivující manželku zůstala ukrytá hluboko pod nánosem líčidel a rtěnky.

Film je přes určité technické nedokonalosti zajímavou podívanou a připomínkou, že hrdina se neukrývá jen v pohádkách nebo někde ve válečné zóně.