Ave, Caesar! (Hail, Caesar!) – Recenze – 60%

Nová kome­die bra­trů Ethana a Joela Coenových Ave, Caesar! skládá poctu ame­rické kine­ma­to­gra­fii 50. let a záro­veň si z této epo­chy mírně sati­ricky uta­huje. Její těžiště spo­čívá v hem­žení mnoha posta­vi­ček pohy­bu­jí­cích se kolem Hollywoodu, jejichž osudy sesku­puje do pes­tré mozaiky sestá­va­jící pře­vážně z nezá­vaz­ných scé­nek zábav­ného cha­rak­teru a z uká­zek z filmů, které se během toho hem­žení prů­běžně natá­čejí.
Centrální posta­vou je jakýsi mana­žer jed­noho fil­mo­vého stu­dia Eddie (Josh Brolin), jemuž jeho práce poně­kud pře­stává vonět, pro­tože je jí na něho moc. Musí řešit pro­blémy stu­dia, doha­do­vat se s reži­séry, pro­du­centy, herci, kom­par­zisty, s lidmi od tisku i od církve. A aby toho nebylo málo, tak jeho nej­větší hvězdu, cha­rak­ter­ního herce Bairda (George Clooney) právě neznámý únosce unesl přímo z natá­čení nového his­to­ric­kého vel­ko­filmu a poža­duje za něj výkupné.
Ave, Caesar! (Hail, Caesar!) – Recenze
Zdroj fotek: cinemart.cz

Ona zápletka s úno­sem je jakýmsi hlav­ním pří­bě­hem, na nějž se postupně naba­lují další a další ved­lejší posta­vičky, jež s ním na první pohled mají pra­ma­lou spo­ji­tost, a jejichž exis­tence v prů­běhu filmu někdy je ospra­ve­dl­něna a jindy není:
  • Mladý popu­lární wes­ter­nový herec (Alden Ehrenreich), který najed­nou musí z wes­ternu pře­sed­lat do náročné role v křeh­kém dra­matu sofis­ti­ko­va­ného umě­lec­kého reži­séra (Ralph Fiennes), což se k němu bru­tálně nehodí.
  • Slavná herečka řešící adopci svého syna (Scarlett Johansson).
  • Dotěrné bul­vární novinářky-dvojčata (obojí Tilda Swinton).
  • Muzikálový herec a ste­pu­jící taneč­ník (Channing Tatum).
  • V epi­zod­ních mini-roličkách také Frances McDormand, Jonah Hill, Christopher Lambert a další.
Ti všichni s sebou do filmu zaná­šejí nějaký vlastní pří­běh, který se ode­hrává sou­běžně s tím hlav­ním, do něhož pak každý z nich v určité chvíli nějak vstoupí (nebo taky ne). Většinu času se tudíž zaprvé bavíte eska­pá­dami ved­lej­ších postav a zadruhé čekáte, v čem bude spo­čí­vat jejich pří­nos pro onu zápletku s úno­sem a jak to bude pro­po­jeno. Přičemž jsou dvě mož­nosti – že to pro­po­jení bude A) velmi slabé, nebo B) nee­xis­tu­jící.
Z toho také plyne hlavní výtka, a sice že Ave, Caesar! pozůstává z vel­kého množ­ství izo­lo­va­ných scé­nek, jež mají spo­lečné jen to zázemí fil­mo­vého stu­dia, a které samy o sobě jsou v někte­rých pří­pa­dech úžasně vtipné (a místy zas nao­pak pozo­ru­hodně nevtipné a výrazně delší, než by bylo záhodno, viz Bairdovy dementní roz­ho­vory s jeho únosci o děje­pisu a eko­no­mii), ale jejich význam pro všechno ostatní ve filmu je mini­mální a dohro­mady netvoří nic, co by stálo za zmínku. Kdyby se např. úplně vystři­hla ta postava Scarlett Johansson, tak by se vlastně nic nestalo, ako­rát by bratři Coenové při­šli o mož­nost udě­lat pár nará­žek na něco z šede­sát let staré ame­rické kine­ma­to­gra­fie.
Scarlettina postava je na tom dost špatně i proto, že ten její vlastní pří­běh je straš­livě oši­zený. Prakticky se objeví jen ve dvou scé­nách, v nichž je nazna­čeno, o co jí jde, a pak už se znovu neob­jeví a je na ni zapo­me­nuto, jen na konci filmu někdo zmíní: „No, ona je teď vdaná, čímž se její tra­ble vyře­šily!“, a tím to hasne. A není sama, koho se tohle líné řešení týká. I další postavy ve filmu fun­gují čistě proto, že se zjeví na pár vte­řin či minut, udě­lají nebo řek­nou něco více či méně vtip­ného, ale děj nijak neo­vlivní a pro­stě tam jenom tak nějak „jsou“.
Ave, Caesar! (Hail, Caesar!) – Recenze

Vlastně napro­stá vět­šina těch ved­lej­ších postav by se dala zcela vystřih­nout a na hlavní zápletce by se nemu­selo nic měnit. Byla by to sice škoda, pro­tože bychom při­šli o Fiennesovu lekci z logo­pe­die a Ehrenreichovo laso­vání se špage­tou, nicméně z hle­diska něja­kého budo­vání pří­běhu a práce s posta­vami je výsle­dek tristní a poli­to­vá­ní­hodný.
Ave, Caesar! je dobrá zábava, pokud se k ní při­stoupí jako k naho­di­lému sple­tenci všech mož­ných žánrů od muzi­kálu přes wes­terny a komorní dia­lo­gová dra­mata až po vel­ko­roz­počtové bib­lické vel­ko­filmy a zcela se odstraní divácký poža­da­vek na kohe­rentní děj s něja­kou jasně defi­no­va­nou struk­tu­rou, v níž do sebe všechno hezky zapadne. Zároveň jde o film, který by hrozně chtěl být novým Altmanovým Hráčem nebo Truffautovou Americkou nocí, ale zou­fale na to nemá. Sice není špatný a za jedno podí­vání stojí, ale na Coeny je to straš­livě málo a v rámci jejich fil­mo­gra­fie jde spíš o zále­ži­tost, která se zařadí po bok Lupičů paní domácíPo pře­čtení spalte.