13 hodin: Tajní vojáci z Benghází | 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi [75%]

Michael Bay si vypěstoval pověst krále explozí v Hollywoodu. Není se moc čemu divit, stačí se podívat na jeho dosavadní filmovou kariéru. Nicméně už jej neuspokojuje jen ničit gigantické roboty na velkém plátně a tak si odskakuje k menším filmům. No a po filmu, který se točil kolem kulturistů a stereoidů přichází další taková odbočka. Film 13 hodin: Tajní vojáci z Benghází, který vstoupil včera do kin, vychází z klíčové vojensko-politické události, která se odehrála před necelými čtyřmi lety v Libyi. Jak dopadla tahle patriotistická militantní podívaná?

V noci z 11. na 12. září 2012 se odehrála událost, která poznamenala desítky amerických občanů usilujících o nastolení míru v Libyi, která po svrhnutí Muammara Kaddáfího je dějištěm do dnešního dne neutuchajících vojenských akcí, které mají za cíl nastolit vládu nad celým územím pro jednu ze soupeřících frakcí. Když je do Benghází povolán americký velvyslanec Chris Stevens (Matt Letscher), jeho výroky na adresu situace v celé Libyi si vykládají militantní skupiny po svém a místo jeho dočasného pobytu je v podvečer 11. září 2012 napadeno skupinou vojáků, která zdecimovala minimální ochranku, kterou velvyslanec měl. Jedinou možnost na záchranu pro ohrožené americké občany je skupina žoldáků, kteří hlídají agenty CIA na nedaleké utajené základně…

Musím se přiznat, ale v případě tohoto snímku se nebojím jej trochu nadhodnotit. Popravdě, nejsem úplně fanoušek těchto moderních akčních vojenských záležitostí, především díky tomu, že je ten patriotismus a naivita, se kterou jsou zpracovány v kombinaci s čistě vojenským fetišem něco, co mi úplně moc neříká. Samozřejmě, jsou tu výjimky, kterou se pro mě stává i tahle novinka hollywoodského mistra explozí. Ten ač totiž všechny výše zmíněné prvky ve svém filmu má (člověk by až čekal v některých scénách přehnaného patriotismu licencování skladby America, Fuck Yeah! z filmu Team America: Světovej policajt), dokáže to všechno prodat tak, že to diváka i osloví a zaujme, nemluvě o vtažení do děje a napínavosti situace, ve které se hlavní hrdinové ocitli.
Jistě, film operuje s výraznou úrovní zjednodušení příběhu pro většinového diváka, nějakými zkratkami oproti tomu, co se vlastně v Benghází v ten den stalo, a ona naivita a nucený patriotismus (rozstřílená americká vlajka nesmí chybět) místy hodně ruší, přesto ty dvě hodiny a něco v kině utečou neskutečně svižně a díky vyjímečně atmosferickému soundtracku (byť náramně kompozice připomíná pár let starý počin skupiny HEALTH k atmosfericky podobné hře Max Payne 3) jsou celá akce i klidná místa mezi akčními sekvencemi náramně provázané a film tak funguje víc, než všechno co Bay za posledních více jak deset let poslal do kin.
A to je právě to překvapivé. I přesto, že film 13 hodin: Tajní vojáci z Benghází obsahuje všechno špatné, za co by mohl společně s dalšími filmy být zkritizován až hrůza, v tomto podání to všechno funguje a baví. Navíc na film, který je oproštěn o jakékoliv hlubší myšlenky a hraje především na vizualitu, se daří Bayovi a spol krásně vykreslit ukázku toho, proč je válka nesmyslná a zbytečná. Pokud vám tedy nevadí trochu myšlenkově jednodušší vojenská akce, která ale vypadá a šlape zatraceně dobře, nebojte se dát 13 hodinám šanci. Michael Bay po letech natočil něco, co má hlavu a patu a přitom to v jádru funguje, zatímco jsou hrdinové filmu skutečné bytosti a ne jen karikatury a archetypy.

• Rozchod Nadera a Simin (Jodaeiye Nader az Simin)6. prosince 2012 Rozchod Nadera a Simin (Jodaeiye Nader az Simin) Íránský film Rozchod.... Asghara Farhadiho byl oceněn Oscarem (pochopitelně za nejlepší cizojazyčný snímek) a stal se takovým příjemným zjevením nedávné doby. Proč? Dobrá otázka... Na íránské filmy mám velké štěstí, všechny, které jsem […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Lincoln [60%]17. července 2015 Lincoln [60%] Nejslavnější americký prezident se vrací na plátna kin. Poté co se na nich chvíli ohřál  během minulého roku v poněkud rozvernější verzi, přichází originál v plnotučné podobě od člověka na slovo vzatého. Jak tedy dopadla dlouho očekávaná […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Transformers: Zánik – 50 %26. června 2014 Transformers: Zánik – 50 % Kdysi jsem byl malý, hrál jsem si s jedním Transformerem. Uměl jsem ho rozkládat a skládat znova do autíčka. Byl jsem malý, bavilo mne to. Ale je tomu už skoro dvacet pět let. Teď si hraji s jinými dospělými věcmi. Možná moje děti si zas […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • 6. října 2003 Mizerové 2 Tak Michael Bay je zpátky, po mnoha filmech pro Americké publikum s mnoha patosem, s několika naprostými bláboly, ale i s jedním kvalitním filmem se nám znovu vrátil ke všemu, co ho proslavilo. Tedy ve filmovém průmyslu ho proslavil film […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Ona – 65 %  27. dubna 2014 Ona – 65 % Kdo si myslí, že romantická láska má místo jen na písečné pláži s nezbytným drinkem a v kruhu okouzlujících mladých lidí, ten bude filmem Ona překvapen. Hlavní hrdina tohoto filmu, nesmělý a podivínský Theodor, pracuje ve firmě na dopisy […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • 300: Vzestup říše – SEX a KREV nedělá dobrý film8. března 2014 300: Vzestup říše – SEX a KREV nedělá dobrý film Druhý díl  300 šel tento týden do kin. Po dlouhém čekání, kdy už v roce 2006 natočil Zack Snyder svůj první velkofilm. V roce 2012 se natáčel díl druhý a přes rok trvalo, než se udělaly veškeré technologické a trikové změny, když se […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Let (Flight) – 70 %9. února 2013 Let (Flight) – 70 % Tak se nám Robert Zemeckis vrátil. Po delší době si vzal pod svá křídla film, který není animovaný. Zrežíroval hraný film.  Jak říkají synopse od distributora: „Kapitán Whip Whitaker je velezkušený pilot, kterému sebeprudší […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Dárek (The Gift) – 60 %18. srpna 2015 Dárek (The Gift) – 60 % Manželé Simon a Robyn se rozhodli, že se odstěhují z velkoměsta. Rozhodnou se pro dům, který je nedaleko místa, kde Simon prožil své dětství a dospívání. Nový dům je potřeba zařídit, čehož se ujme Robyn. Při uklízení se seznámí se […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Hra na hraně | Runner Runner [50%]3. ledna 2014 Hra na hraně | Runner Runner [50%] Hazard není zas tak častým tématem kriminálních filmů. Několik kousků ale vždy za rok do kin přeci jen přijde. Většinou však tyto snímky končí jen jako solidní avšak lehce průměrné výplňovky, které místo riginality či nadšení nabízejí […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Recenze: Iron Man 3 (85 %)23. ledna 2014 Recenze: Iron Man 3 (85 %) Návrat ve třetím dílu Iron Mana se podařil. Změna režiséra jde filmu k duhu. Druhý nejlepší snímek Marvel Studios po Avengers.Je tomu už pět let, kdy nakladatelství Marvel udělalo první velkofilm. V hlavní roli byl znovu objeven Robert […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)