13 hodin: Tajní vojáci z Benghází | 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi [75%]

Michael Bay si vypěs­to­val pověst krále explozí v Hollywoodu. Není se moc čemu divit, stačí se podí­vat na jeho dosa­vadní fil­mo­vou kari­éru. Nicméně už jej neu­spo­ko­juje jen ničit gigan­tické roboty na vel­kém plátně a tak si odska­kuje k men­ším fil­mům. No a po filmu, který se točil kolem kul­tu­ristů a ste­re­o­idů při­chází další taková odbočka. Film 13 hodin: Tajní vojáci z Benghází, který vstou­pil včera do kin, vychází z klí­čové vojensko-politické udá­losti, která se ode­hrála před nece­lými čtyřmi lety v Libyi. Jak dopadla tahle patri­o­tis­tická mili­tantní podí­vaná?

V noci z 11. na 12. září 2012 se ode­hrála udá­lost, která pozna­me­nala desítky ame­ric­kých občanů usi­lu­jí­cích o nasto­lení míru v Libyi, která po svrh­nutí Muammara Kaddáfího je dějiš­těm do dneš­ního dne neu­tu­cha­jí­cích vojen­ských akcí, které mají za cíl nasto­lit vládu nad celým úze­mím pro jednu ze sou­pe­ří­cích frakcí. Když je do Benghází povo­lán ame­rický vel­vy­sla­nec Chris Stevens (Matt Letscher), jeho výroky na adresu situ­ace v celé Libyi si vyklá­dají mili­tantní sku­piny po svém a místo jeho dočas­ného pobytu je v pod­ve­čer 11. září 2012 napa­deno sku­pi­nou vojáků, která zde­ci­mo­vala mini­mální ochranku, kte­rou vel­vy­sla­nec měl. Jedinou mož­nost na záchranu pro ohro­žené ame­rické občany je sku­pina žol­dáků, kteří hlí­dají agenty CIA na neda­leké uta­jené základně…

Musím se při­znat, ale v pří­padě tohoto snímku se nebo­jím jej tro­chu nad­hod­no­tit. Popravdě, nejsem úplně fanou­šek těchto moder­ních akč­ních vojen­ských zále­ži­tostí, pře­de­vším díky tomu, že je ten patri­o­tis­mus a nai­vita, se kte­rou jsou zpra­co­vány v kom­bi­naci s čistě vojen­ským feti­šem něco, co mi úplně moc neříká. Samozřejmě, jsou tu výjimky, kte­rou se pro mě stává i tahle novinka holly­wo­od­ského mis­tra explozí. Ten ač totiž všechny výše zmí­něné prvky ve svém filmu má (člo­věk by až čekal v někte­rých scé­nách pře­hna­ného patri­o­tismu licen­co­vání skladby America, Fuck Yeah! z filmu Team America: Světovej poli­cajt), dokáže to všechno pro­dat tak, že to diváka i osloví a zaujme, nemluvě o vta­žení do děje a napí­na­vosti situ­ace, ve které se hlavní hrdi­nové ocitli.
Jistě, film ope­ruje s výraz­nou úrovní zjed­no­du­šení pří­běhu pro vět­ši­no­vého diváka, něja­kými zkrat­kami oproti tomu, co se vlastně v Benghází v ten den stalo, a ona nai­vita a nucený patri­o­tis­mus (roz­stří­lená ame­rická vlajka nesmí chy­bět) místy hodně ruší, přesto ty dvě hodiny a něco v kině ute­čou nesku­tečně svižně a díky vyjí­mečně atmos­fe­ric­kému soun­d­tracku (byť náramně kom­po­zice při­po­míná pár let starý počin sku­piny HEALTH k atmos­fe­ricky podobné hře Max Payne 3) jsou celá akce i klidná místa mezi akč­ními sek­ven­cemi náramně pro­vá­zané a film tak fun­guje víc, než všechno co Bay za posled­ních více jak deset let poslal do kin.
A to je právě to pře­kva­pivé. I přesto, že film 13 hodin: Tajní vojáci z Benghází obsa­huje všechno špatné, za co by mohl spo­lečně s dal­šími filmy být zkri­ti­zo­ván až hrůza, v tomto podání to všechno fun­guje a baví. Navíc na film, který je oproš­těn o jaké­ko­liv hlubší myš­lenky a hraje pře­de­vším na vizu­a­litu, se daří Bayovi a spol krásně vykres­lit ukázku toho, proč je válka nesmy­slná a zby­tečná. Pokud vám tedy nevadí tro­chu myš­len­kově jed­no­dušší vojen­ská akce, která ale vypadá a šlape zatra­ceně dobře, nebojte se dát 13 hodi­nám šanci. Michael Bay po letech nato­čil něco, co má hlavu a patu a při­tom to v jádru fun­guje, zatímco jsou hrdi­nové filmu sku­tečné bytosti a ne jen kari­ka­tury a arche­typy.

Student dvou­o­bo­ro­vého stu­dia Anglická filo­lo­gie / Filmová věda, dlou­ho­letý fanou­šek filmu, hudby a tele­vize. Více o mně na pro­filu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/