Muž na laně ve 3D budí závrať

Filmy „na základě skutečné události“ patří k svébytnému žánru. Nejde o to, zdali se jedná o film historický, válečný nebo kriminální. Inspirace skutečnými událostmi příběh vždy lépe prodává divákům.

V mých očích žánr utvářel film „Zázraky se dějí“, natočený v roce 1974, který si pamatuji ještě z dětství. Chronologický přehled událostí jediné přeživší pasažérky letu do amazonské džungle. „Sedm let v Tibetu“ a „Schindlerův seznam“ přidaly k historickým událostem umělecký přesah, čímž se staly značně sugestivními. V poslední době vše umocnil zvláštní, dokumentárně laděný, styl zpracování, ve kterém realita přesně odráží historické skutečnosti zaznamenané ve filmových dokumentech. Za tento styl získal před dvěma lety Oscara Affleckův film „Argo“.

Když se řekne Robert Zemeckis, dříve narození si vybaví kultovní sci-fi sérii „Návrat do budoucnosti“, mladší diváci třeba „Let“ nebo „Trosečníka“ s výborným Tomem Hanksem v hlavní roli. Do filmové historie se tento skvělý režisér navěky zapsal filmem „Forrest Gump“.

Ve svém nejnovějším filmu „Muž na laně“ („The Walk“) čerpá to nejlepší z žánru i ze své dlouholeté práce.  Phillippe Petit (Joseph Gordon-Levitt) vypráví z vyhlídky na Soše Svobody příběh smělého artistického činu, který provedl v roce 1974, když přešel ve stodesátém patře po laně mezi jižní a severní věží tehdy ještě ne zcela dostavěného Světového obchodního centra (WTC).

Při návratu do mládí provazochodce a žongléra Petita propojuje režisér předtočené historické záběry Paříže s nově natočenou „minulostí“, vyprávěnou z pohledu provazochodce. Příběh se pozvolna rozbíhá a poměrně velký prostor je věnován popisu jeho přátel a vztahu s učitelem, jímž je slavný provazochodec Papa Rudy (Ben Kingsley).

Jakmile se příběh přenese do New Yorku, jeho tempo se zvyšuje a napětí roste úměrně s přípravou akce a peripetiemi v průběhu jejího provedení. Samotný přechod mezi oběma věžemi po ocelovém laně je malebnou ódou na odvahu, krásu z nepoznaného a útokem na pud sebezáchovy diváků. Vzpomínky Petita se zde mísí s realitou, stejně jako s idealistickým zkreslením, kterému podléhají pod tíhou času všechny příběhy.

3D zpracování je v tomto filmu skutečnou lahůdkou. Pohledy do výšky i nebezpečných hlubin působí závrať, přestože divák ví, že sedí bezpečně v kině.  Lví podíl má na tom kameraman Dariusz Wolski, který má za sebou vynikající rok (minule jsem psal o jeho podílu na „Marťanovi“). Hudbu složil Zemeckisův tradiční spolupracovník Alan Silvestri.

Filmu lze vyčíst pouze zdlouhavý začátek a fakt, že je v české distribuci uváděn pod stejným názvem, jako sedm let starý dokument („Man on Wire“) o Petitově smělém činu.Gordon-Levitt podává oscarový výkon. Robert Zemeckis natočil nádherný film, který je poctou všem odvážlivcům a tichou vzpomínkou na WTC, jehož oba mrakodrapy byly zbořeny 11. září 2001 zfanatizovanými Araby.

Moje hodnocení: 85%

• Muž na laně – 7/102. března 2016 Muž na laně – 7/10 Filmový režisér Robert Zemeckis má na svém kontě celou řadu úspěšných snímků, mezi které patří například Forrest Gump, Návrat do budoucnosti, nebo Let s Danzelem Washingonem v hlavní roli. Na konci roku 2015 se tento režisér vrátil se […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • X-Men: Budoucí minulost – Rogue Cut16. května 2016 X-Men: Budoucí minulost – Rogue Cut Když jsem před dvěma roky šel na projekci „prozatím“ posledních x-menů, tak jsem ten film pochválil. V kině to byl úspěch. Na Blu-ray, které vyšlo skoro půl roku po premiéře v kinech, taky. Ale jediné, co fanouškům chybělo, bylo objevení […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Let (Flight) – 70 %9. února 2013 Let (Flight) – 70 % Tak se nám Robert Zemeckis vrátil. Po delší době si vzal pod svá křídla film, který není animovaný. Zrežíroval hraný film.  Jak říkají synopse od distributora: „Kapitán Whip Whitaker je velezkušený pilot, kterému sebeprudší […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Recenze: Iron Man 3 (85 %)23. ledna 2014 Recenze: Iron Man 3 (85 %) Návrat ve třetím dílu Iron Mana se podařil. Změna režiséra jde filmu k duhu. Druhý nejlepší snímek Marvel Studios po Avengers.Je tomu už pět let, kdy nakladatelství Marvel udělalo první velkofilm. V hlavní roli byl znovu objeven Robert […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • IRON MAN 3 – natáčení oficiálně zahájeno4. června 2012 IRON MAN 3 – natáčení oficiálně zahájeno Společnost Marvel Studios v době fenomenálního úspěchu filmu Avengers v kinech po celém světě oznámila začátek natáčení třetího filmu Iron Man. Pod režijním vedením Shanea Blacka začal početný štáb pracovat ve Wilmingtonu v Severní […] Posted in Filmové novinky
  • Iron Man 3 – ZAJÍMAVOSTI O FILMU2. dubna 2013 Iron Man 3 – ZAJÍMAVOSTI O FILMU - Snímek Iron Man 3 společnosti Marvel je natočen na motivy comicsu Stana Leeho, Dona Hecka, Larryho Liebera a Jacka Kirbyho. Iron Man se poprvé objevil ve 39. čísle série Tales of Suspense v březnu 1963. Ve filmu se společně objevují […] Posted in Speciály
  • Hra na hraně | Runner Runner [50%]3. ledna 2014 Hra na hraně | Runner Runner [50%] Hazard není zas tak častým tématem kriminálních filmů. Několik kousků ale vždy za rok do kin přeci jen přijde. Většinou však tyto snímky končí jen jako solidní avšak lehce průměrné výplňovky, které místo riginality či nadšení nabízejí […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Láska na kari – 55 %30. srpna 2014 Láska na kari – 55 % Šikovný indický kuchař Hassan Haji umí sice uvařit skvěle indická jídla, ale ve Francii musí začít od nuly. Na cestě k poznání francouzských specialit mu pomáhají staré kuchařské knihy a podporu nachází i v mladé kuchařce Marguaritě, […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Škatuláci – 50 %16. října 2014 Škatuláci – 50 % Je jedno městečko, spíše hrad s podhradím. Jménem Sýrečkov. Nevíme, kdo tam vládne, ale místní šlechta se honosí bílými klobouky. Místní policie zase vlastní klobouky červené. Zvláštností je ale to, že podzemí tohoto městečka osídlují […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Kniha džunglí – 75 %28. dubna 2016 Kniha džunglí – 75 % Když se malý chlapec Mauglí snaží uniknout před černým panterem, vypadá jeho běh jako zoufalý pokus o záchranu života, ale ve skutečnosti  je to jen jedna z mnoha výchovných lekcí, které musí absolvovat. Mauglí je sice členem vlčí smečky, […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)