Zoran, můj synovec idiot – 70 %

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (1 hlasů, průměr: 5,00 z 5)

Zor3Paolo je mladý muž, který žije sám na venkově. Pracuje v kuchyni v domově pro důchodce, ale se svou prací není moc spokojený. Skoro každý večer pak tráví v taverně u svého přítele Gustina, se kterým vede rozhovory o životě a jako správní Italové jsou tyto hovory ohnivé. Paolo je rozvedený, ale svou bývalku stále miluje a doufá, že se dají opět dohromady. To by mu ale nesměl v cestě stát Stefaniin manžel, který je zároveň Paolovým šéfem. Život pomalu plyne, ale jednoho dne obdrží Paolo dopis. Jeho teta zemřela a on se má vydat do Slovinska, kde žila, a převzít své „dědictví“. Jaké je ale jeho překvapení, když místo movitého majetku zdědí tetina vnuka, šestnáctiletého Zorana. Paolo se má o něj pár dní postarat, než půjde Zoran do ústavu, ale těchto pár dní úplně obrátí život obou mužů.

Film je celovečerním debutem režiséra, herce a scénáristy Mattea Oleotty a byl uveden na filmovém festivalu v Benátkách 2013. Protože je Oleotto vinař, rozhodl se svůj debut natočit ve vinařském prostředí, které dobře zná. Využil svou zkušenost, že na vesnici se nic neutají a všichni jsou také, ať chtějí či nechtějí, součástí života ostatních obyvatel. Postavu Paola si zvolil Olleotto záměrně. Vytvořil totiž muže, který je zpočátku nepříjemný a arogantní, ale svým jednáním ukazuje i své dobré srdce. Také Zoran je svým způsobem outsider, protože není jako ostatní chlapci. Sledovat potom, jak se každý z nich mění, je zajímavé možná i zábavné. Ale ne vše je krásné, jak to na první pohled vypadá.

Do role Paola obsadil režisér italského herce Giuseppeho Battistona, který má na svém kontě přes padesát snímků. Svou roli Itala, který holduje vínu, zahrál výtečně. Skoro jako by to byl jZor2eho vlastní život, ale opravdu vše hrál. Jeho synovce Zorana si zahrál slovinský student herectví Rok Prašnikar. Roli mladíka, který není zcela obyčejný, ale má rysy autistického chování, ztvárnil velmi dobře. Prašnikar je stejný typ jako Vladimír Pucholt, který si zahrál ve snímku Lásky jedné plavovlásky. Uvidíme, kam se umělecká dráha Prašnikara bude ubírat a možná překvapí svým hereckým výkonem v dalších filmech.

Protože se skoro celý děj filmu odehrává v malé italské vesničce, je možné vidět jistou podobnost s filmem Díra u Hanušovic. V obou snímcích hraje minimum osob, hlavními postavami jsou dvě osoby (sestry, strýc a synovec), poklidné tempo děje, minimum zvratů. V obou snímcích se navíc většina postav potkává v hospodě či v taverně, aby zde řešila své problémy. Oleotto dal svému snímku pozitivní konec, protože Paolo se Zoranem vytvoří dvojici, která má budoucnost.

Zor1
Film byl uveden v roce 2013 na MFF v Benátkách a obdržel Cenu týdne kritiků, Cena FEDIC a Cena Fedeora (Zvláštní ocenění). Byl také uveden na Febiofestu v roce 2014 v sekci Soutěž Nová Evropa.

Na začátku filmu jsem si zvykala na jeho pomalejší a méně dramatické tempo, ale s postupujícím dějem mě příběh zaujal. Zpočátku nepříjemný Paolo získával postupně mé sympatie, ale od začátku byl mým favoritem Zoran.
Snímek nepatří mezi běžné komediální či dramatické filmy, zařadila bych ho spíše do tragikomedií. Stopáž 109 min je odpovídající, divák se má stále na co dívat a hlavně stále si může domýšlet či přemýšlet nad danými situacemi. Film je sice mládeži přístupný, ale spadá spíše do kategorie vhodných snímků od 15 let.

Film bude mít sice premiéru až 28.srpna, ale už během léta se promítá v letních kinech. Toto promítání je spojeno s možností ochutnat vybraná italská vína z produkce společnosti Wine Food Market. Snímek se natáčel v kraji Friuli a budou se ochutnávat tři druhy vín z tohoto kraje vždy před začátkem projekce.
Letní kino Hranice na Moravě 21.8. od 21 hodin
Letní kino Širák Hradec Králové 29.8. od 20.30 hodin

• Tři barvy: Červená (Trois Couleurs: Rouge)27. červnaec 2008 Tři barvy: Červená (Trois Couleurs: Rouge) Třetí barva francouzské vlajky vyjadřuje bratrství. Poslední film Krzysztofa Kiéslowského s jeho trilogie Tři barvy je však s tímto tématem spojen jen velmi volně. Podstatu bratrství se mu však přesto podařilo vystihnout, i když občas jen […] Posted in Filmové recenze
  • Copacabana30. května 2003 Copacabana Když člověk zestárne, pořád se může cítit mladý.Dokazuje to tento vydařený brazilský snímek. Záleží to samozřejmě na každém člověku, jaký prožil a jaký právě žije život. V tomhle případě nám čerstvý devadesátník Alberto (Marco Nanini) […] Posted in Filmové recenze
  • Faust31. května 2012 Faust – 70% Pomalým letem se snášíme před brány města jako z tajemné pohádky. Poklidný obraz se však během krátké chvilky změní v drsný pohled na právě probíhající pitvu. To se doktor Faust snaží nalézt v útrobách nebožtíka lidskou duši. Hned první […] Posted in Filmové recenze
  • Země zítřka – 40 %20. května 2015 Země zítřka – 40 % Špatná budoucnost nikoho neděsí! A to je špatné, velice špatné. S tím se musí něco udělat.  Jestli to nezajímá běžné lidi, pak musí nastoupit robotická dívka Athena se svou utkvělou představou zachránit svět s pomocí lidských hrdinů.  […] Posted in Filmové recenze
  • Scooby-Doo: Začátek10. červnaec 2012 Scooby-Doo: Začátek Je tu další recenze a dnes slibovaný Scooby-Doo: Začátek. Bude to taková mini recenze, protože si to už přesně nepamatuji a tak použiju oficiální text distributora a pak napíšu můj názor :) Recenze bez obrázků! OFICIÁLNÍ TEXT […] Posted in Filmové recenze
  • Černý rytíř (Black Knight) – Zábava i ponaučení24. října 2004 Černý rytíř (Black Knight) – Zábava i ponaučení Jamal Walker je mladý černošský týpek, který ze všeho nejvíc dbá na svůj dokonalý vzhled, charisma a dobrou pověst úspěšného mladého muže. Bohužel, co se týče té úspěšnosti, moc se mu to nedaří, protože pracuje jako „uklízečka“ v jednom […] Posted in Filmové recenze
  • Město bohů – recenze3. červnaec 2003 Město bohů – recenze Válka dětských gangů, chladnokrevné zabíjení nebo jak se stát králem dealerů drog? Tvrdá realita…60tá léta, předměstí Ria de Janeira, Město bohů – projekt Brazilské vlády pro odsunutí spodiny společnosti. V okolí vládnou gangy brzy […] Posted in Filmové recenze
  • Hostel – Slováci byli vždycky divní… Ale že až tak – to jsem vážně netušil :)10. března 2006 Hostel – Slováci byli vždycky divní… Ale že až tak – to jsem vážně netušil :) Těžko říci, jestli jsem natolik zvrhlý, anebo jen znázorňuji typický příklad soudobého konzumenta, ale snímky ve stylu „vykuchej, rozmělni a rozmázni“ mě zpravidla uspokojují (a to i navzdory značně mizivé originalitě). Tedy… […] Posted in Filmové recenze
  • Jak vycvičit draka 2 – 70 %10. června 2014 Jak vycvičit draka 2 – 70 % Už žádné psí a kočičí mazlíčci, ale pořádný drak je tím správným přítelem člověka. Alespoň tak to chodí na ostrově Blp u Vikingů. A musím konstatovat, že by se mi občas nějaký ochočený drak docela líbil. Život s draky je dobrodružný i […] Posted in Filmové recenze
  • Krampus: Táhni k čertu – 50 %10. prosince 2015 Krampus: Táhni k čertu – 50 % Nezlob, nebo tě odnese Čert! V předškolním věku může takové upozornění v době před Mikulášem vyvolat pádné obavy. Jenže takový Krampus, ten si může dojít i pro nezvedené školáky nebo jejich rodiče. Kdo si necení pohody, je protivný nebo […] Posted in Filmové recenze