Labyrint: Útěk (The Maze Runner) 2014

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (1 hlasů, průměr: 1,00 z 5)

Kdepak, tento Labyrint nemá nic společného s tým slavným „osmdesátkovým“ filmem, kde se zpívá, hopsá a hraje tam s různými „muppety“ David Bowie. Do tohoto labyrintu má Bowie vstup zakázán, zato se tu dostatečně prohánějí „young adults“, tedy hezky po našem – mládežníci.
A je jich tu požehnaně.
Na Labyrint jsem četl překvapivě docela příznivé recenze a jelikož jsem zrovna v tu chvíli prahnul po shlédnutí nějakého dobréhé „sájnc fikšn“, vypravil jsem se naň do biografu… První co člověka při sledování filmu napadne, jsou patrně jiné filmy, které se tak či onak zabývají podobným tématem. Asi jsem nebyl první, kterému na mysli vyvstaly nedávné Hladové hry, trochu to na mě dýchlo i atmosférou populárního seriálu Lost a lehounce i geniální kanadskou Kostkou. Skutečně, Labyrint (jedná se o první film z minimálně 4 dílné série) v sobě tak nějak obsahuje vše výše zmíněné, což samozřejmě nemusíme brat jako negativum.
LabirintVelkým plusem je pro mě množství neokoukaných herců, kromě Patricie Clarkson a Brodie-Sangstera jsem ani nikoho jiného neznal. Zejména oni „young adults“ hrají v rámci možností celkem slušně a bezprostředně (zejména Thomas Brodie-Sangster, kterého asi budete znát z televizní adaptace „Game of Thrones“), takže pro diváka není problém se vžít do jejich kůže. Celý film ale nestojí ani tak na hereckých výkonech a dobré režii (mimochodem, ta také ujde, i když režisér Wes Ball je na poli celovečerňáků nováček), ale zejména na odhalování záhad. Bohužel, čím víc se blížíme k jakémusi finálnímu odhalení neodhalení (nezapomínejme, že to asi bude mít četná pokračování!), tak stále více vycházejí na povrch slabiny zápletky, scénáře a tedy asi i knižní předlohy (kterou jsem nečetl, ale jsem toho názoru, že film by měl fungovat i bez znalosti knihy). To je někdy docela iritující, postavy pronášejí vatové věty, neustále se něčemu diví, občas se chovají nelogicky, ba přímo vyloženě dementně…
Naštěstí se na to díky výše zmíněným kladům dá docela i koukat a nenudit se. Člověk sice má takový zvláštní dojem, že tohle už kdysi kdesi nějak podobně udělané viděl, ale vyložená hrůza to není. Pro mě osobně to bylo o něco stravitelnější než Twilight. Samozřejmě, postavy pronášejí podivně věty a jsou náležitě „vystajlované“ (asi aby na ně děvčata spočinula roztouženým pohledem), ale na to si holt už při sledování podobných děl musímě nějak zvyknout.
Něco k ději: ztratíte paměť a pak jakousi klecí vyjedete nahoru, kde se nachází prima palouček, který je ale ze všech stran obklopen obrovitánskou zdí. Na paloučku jsou nějací další kluci, někteří z nich tam žijí už 3 roky. Nikdo si nic nepamatuje, jen po čase jsou sto vzpomenout si na své jméno, neví co tam mají dělat, kdo byli předtím, apod. V jedné ze stěn je východ z paloučku, problém je ale v tom, že vede skrz děsivý a obří labyrint, ve kterém ještě ke všemu sídlí „rmutové“, což jsou nějaké potvory, které ale nikdo nikdy neviděl (přesto se jich všichni bojí a občas někoho „uštknou“). Každý měsíc chodí výtahem jídlo a nějaký nováček – všechno to jsou kluci (ne, není tam žádná homosexuální scéna, i když filmu by asi jen těžko mohlo ublížit..). Občas někdo umře, rychlí hoši prozkoumávají a mapují labyrint, ostatní spolu obdělávají půdu (ani zde není náznak homosexuality) a starají se o obydlí.
Vzpomněl jsem si v té chvíli na Marleyho – No woman no cry… 🙂

• Labyrint: Zkoušky ohněm27. září 2015 Labyrint: Zkoušky ohněm Jednou už musel Thomas a jeho kamarádi bojovat v labyrintu o holý život a tento boj byl v prvním díle úspěšný. Po zdolání vražedného labyrintu si mysleli, že mají vše za sebou, ale hluboce se pletli, neboť se dostali pouze do druhé fáze. […] Posted in Filmové recenze
  • Revenant: Zmrtvýchvstání – DiCapriův životní výkon8. ledna 2016 Revenant: Zmrtvýchvstání – DiCapriův životní výkon Kdo natočí v současnosti film, při kterém štáb mrzne v teplotách -40 °C, neobsadí jedinou významnější ženskou roli, prosadí chronologické natáčení navyšující rozpočet o miliony dolarů a přinutí jednoho z nejžádanějších herců současnosti, […] Posted in Filmové recenze
  • REVENANT Zmrtvýchvstání – JAK PŘEŽÍT ZMRTVÝCHVSTÁNÍ5. ledna 2016 REVENANT Zmrtvýchvstání – JAK PŘEŽÍT ZMRTVÝCHVSTÁNÍ Během natáčení v exteriérech v Kanadě a v Argentině - ve sněhu, větru a často ve vysoké nadmořské výšce, herci a filmový štáb čelili stejnému nebezpečí a podmínkám jako lidé žijící v tomto regionu v Jižní Dakotě v roce 1823. To byl záměr. […] Posted in Speciály
  • REVENANT Zmrtvýchvstání – Kde špatné znamená dobré: filmová výprava5. ledna 2016 REVENANT Zmrtvýchvstání – Kde špatné znamená dobré: filmová výprava Aby zachytil svět tak, jak vypadal v roce 1823, Iñárritu spolupracoval s filmovým výtvarníkem Jackem Fiskem. Fiskovi nejsou výpravné filmy cizí. Pracoval na snímku Až na krev Paula Thomase Andersona a na Stromu života Terence Malicka, ale […] Posted in Speciály
  • REVENANT Zmrtvýchvstání – ZEMĚ INDIÁNŮ ARIKARA5. ledna 2016 REVENANT Zmrtvýchvstání – ZEMĚ INDIÁNŮ ARIKARA Hned v úvodu filmu REVENANT musí expedice kapitána Henryho čelit útoku domorodých indiánů, kteří se usadili podél břehů řeky Missouri. Jedná se o kmen Arikara – přezdívaný lovci jednoduše – Ree, jejichž útok na Rocky Mountain Fur Trading […] Posted in Speciály
  • REVENANT Zmrtvýchvstání – 85 %16. ledna 2016 REVENANT Zmrtvýchvstání – 85 % Velmi zajímavou a napínavou kapitolou v dějinách amerického západu je první polovina 19. století, kdy se drsní muži živili lovem kožešinové zvěře ve Skalistých horách a zažívali neuvěřitelná dobrodružství. Nebyla to snadná práce a smrt […] Posted in Filmové recenze
  • REVENANT Zmrtvýchvstání – PRAPŮVODNÍ A AUTENTICKÉ:  KOSTÝMY5. ledna 2016 REVENANT Zmrtvýchvstání – PRAPŮVODNÍ A AUTENTICKÉ: KOSTÝMY Muži z hor a jejich podoba se stali americkou ikonou, ale pro REVENANT chtěla kostýmní výtvarnice Jacqueline Westová (Argo, Podivuhodný případ Benjamina Buttona) zajít za hranice klišé. Westová poznamenává, že s legendou o Glassovi […] Posted in Speciály
  • REVENANT Zmrtvýchvstání – MALOVÁNÍ REVENANTU5. ledna 2016 REVENANT Zmrtvýchvstání – MALOVÁNÍ REVENANTU Po dokončení Birdmana režisér Alejandro G. Iñárritu uplatnil svou vášeň pro dokonalou filmařinu v novém světě snímku REVENANT. Spolu se svým dlouholetým kameramanem Emmanuelem “Chivem” Lubezkim, udělal několik klíčových rozhodnutí, která […] Posted in Speciály
  • REVENANT Zmrtvýchvstání – LEGENDA O HUGHU GLASSOVI5. ledna 2016 REVENANT Zmrtvýchvstání – LEGENDA O HUGHU GLASSOVI Již po dvě století patří příběh Hugha Glasse k těm nejúžasnějším příběhům o lidech, kteří dokázali překonat všechny limity lidského těla a mysli. Narodil se v roce 1773 ve Philadelphii. O jeho raném životě se ví málo. Obecně se věří, že […] Posted in Speciály
  • REVENANT Zmrtvýchvstání – HERCI VE VEDLEJŠÍCH ROLÍCH5. ledna 2016 REVENANT Zmrtvýchvstání – HERCI VE VEDLEJŠÍCH ROLÍCH Domhnall Gleeson jako kapitán Henry Domhnall Gleeson, rychle stoupající irská herecká hvězda, který se v letošním roce objevil ve snímku Brooklyn, přijal roli kapitána Andrewa Henryho, skutečné historické postavy. Henry byl jedním ze […] Posted in Speciály