John Wick – 50 %

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (3 hlasů, průměr: 3,67 z 5)

Smutné probuzení do prázdného bytu Johna Wicka nenaplňuje žádnou radostí. Všechno mu připomíná milovanou ženu, která náhle umírá. John propadá smutku a chmurnou náladu v rozlehlém domě naruší až návštěva zásilkové služby. Z tajemného balíčku se vybatolí roztomilé štěňátko. Je to  pozdrav ze záhrobí od milované ženy. Roztomilé tlapky, čumáček i ta malá hnědá hromádka na trávníku tak nějak zahřeje u srdce. Vypadá to, že Johna čeká poklidný život. Ale zdání klame. Malé partičce chuligánů se zalíbí Johnovo auto a „prostě“ si o něj řeknou. Řeknou si o něj slovně i drsným násilím. To, že John dostane nakládačku, je sice k naštvání, ale partička drzounů si dovolí šáhnout na malé štěně. Tak tohle se nedělá a pomsta bude krutá. U Johna prostě platí „ jsem klidnej, ale když mi někdo sáhne na pejska, tak se neznám“.  Kdyby jen partička zlodějů věděla, kdo vlastně John Wick je, tak by si dala určitě větší pozor a nesahala by ani na auto ani na pejska. Ale stalo se a John to parádně rozjede. Rozmlátí betonovou desku a dostane se ke svým oblíbeným zbraním. Jestli oplakával smrt své milované ženy, pak smrt svých nepřátel se ho ani netkne. Reflexy nájemného vraha a zabijáka jsou v plné pohotovosti a nikdo nemá šanci uniknout. Vůdce chuligánské partičky je sice synem ruského mafiána Vigga Tarasova, ale svému osudu nemá šanci uniknout. Může utíkat, může se schovávat, může mít početnou ochranku, ale to asi tak všechno. Viggo Tarasov sice má jisté plány, jak nazlobeného Johna zlikvidovat, ale není vůbec snadné se proti takovému stroji na smrt prosadit. A jak se ukáže, podsvětí na Johna taky nezapomnělo.

wickScénář filmu napsal Derek Kolstad, který si už vyzkoušel akční potenciál svých scénářů na filmech Zásilka nebo Hra pro jednoho. Tentokrát je příběh zarámován slušným a klidným životem, který by si chtěl užívat nelítostný zabiják. Vlastní touha žít spořádaný život je ale náhle narušena a hlavní hrdina v sobě nachází schované schopnosti. Tedy zápletka je celkem triviální, ale umožňuje vyniknout akčním scénám i pohled na mafiánské praktiky. Scénář má kromě hlavní postavy ještě několik padouchů a zabijáků, kteří mají vlastní zájmy a cíle. Setkání členů ruské mafie i nájemných zabijáků provází přestřelky i bojové scény, ale vždy končí hromadou mrtvol.

Režisér Chad Stahelski si se scénářem poradil celkem snadno. Využil charisma několika populárních herců, kteří dali svým postavám patřičnou tajemnost, neústupnost a krvelačnost. Je jedno, kdo na čí straně bojuje. Všichni mají ve svých tvářích lehkou naštvanost a maximálně věrně zobrazují zajetou šablonu padouchů. Stejně tak probíhají přestřelky a souboje. Profesionálně nasnímané a v tempu stříhané scény působí chvilkami jako zfilmovaný komiks. Tomu odpovídá i nasvícení a zpomalení detailních záběrů. Svým způsobem působí film stylově jednotně a děj je snadno předvídatelný. Nároky na diváka jsou skutečně velice mírné. Je nutné jen sledovat hlavního hrdinu a jeho cestu ke správnému konci příběhu. Když zapomeneme, že John Wick při cestě zabije několik desítek lidí, pak je optimistické vykročení po cestě za doprovodu nového čtvernohého kamaráda pohádkovým koncem.

HWick2erecké obsazení filmu hodně pomohlo. Nejen Keanu Reeves v roli Johna Wicka, ale i Michael Nygvist v roli  Vigga Tarasova a  Willem Dafoe v roli Marcuse, se snaží dát jednoduchým textům a scénám alespoň trochu věrohodného herectví a nádech lehké nadsázky. Scény v domě u Vigga  jsou si však nudně podobné a vypadá to, že režisér má problém natočit normální dialog. Určitě jistější je v akčních scénách, které vstupují do děje jako prapodivná „živá voda“. Zábavně působí i podzemní klub, kde se podsvětí baví za cenu respektování zajetých pravidel, které ale hlavní hrdina musí z pochopitelných důvodů porušit.  Zabíjení je snadný způsob, jakým se hlavní hrdina posouvá ke své touze žít „normální klidný život“.  A k tomu nabízí Kean Reeves neustále stejný ztrápený a současně naštvaný výraz ve tváři. Krvavé šrámy, které získá při první bitce s chuligány, nosí na své tváři až do konce filmu. A že to není žádné ořezávátko, dokáže si ošetřit sám i bodnou ránu.

Film nabízí 101 minut nenáročné filmové podívané, které kromě několika známých herců nenabízí nic nového nebo zajímavého. Technicky je film natočen v běžném průměru a s minimem digitálních efektů. Akční scény jsou plné kaskadérských kousků a zajímavé záběry navozují napětí, které se zvolna vytratí spolu s nadějí, že příběh bude mít nějakou kloudnou myšlenku nebo pointu.