Jimmy P – Psychoterapie prérijního indiána – 55 %

JP_1

Je polo­vina pade­sá­tých let a ame­rický indián Jimmy Picard (Benicio del Toro), který žije u své sestry v indi­án­ské rezer­vaci ve státě Montana, trpí závra­těmi, občas­nou sle­po­tou a ztrá­tou slu­chu.  Příčinou by mohlo být zra­nění hlavy, které se mu stalo během váleč­ných ope­rací ve Francii. Jako válečný inva­lida se tedy dostává do nemoc­nice Toppeka, kde se léčí váleční vete­ráni. Celkem vstřícné pro­středí a pozor­nost lékařů i sester však nepů­sobí na Jimmyho dobře. Léčí se zde vete­ráni se závaž­nými dušev­ními poru­chami, které pro­pu­kají v zuřivé záchvaty a deprese.  Jimmy pod­stu­puje různé testy, ale léka­řům se stále nedaří nalézt pří­činu jeho potíží. Přednosta kli­niky tedy zavolá svého pří­tele, fran­couz­ského psy­cho­a­na­ly­tika, antro­po­loga a odbor­níka na kul­turu původ­ních oby­va­tel Ameriky, Georgese Devereuxe (Mathieu Amalric). Tento své­rázný lékař, který se neza­bývá jen psy­cho­a­na­lý­zou, ale je to také velký obdi­vo­va­tel a zna­lec indi­án­ských kmenů, má o nového indi­án­ského paci­enta zájem a roz­hodne se mu zcela věno­vat. Během tera­pe­u­tic­kých roz­ho­vorů spolu nava­zují ote­vřený a přá­tel­ský vztah. Ukáže se, že jejich setkání má pro oba dva velký význam.

Film byl inspi­ro­ván kni­hou Reality a Dream, kte­rou v roce 1951 napsal etno­log a psy­cho­a­na­ly­tik Georges Devereux. Hrdinou knihy je sku­tečný paci­ent, Jimmy Picard, který se na kli­nice Toppeka léčil a Devereux  mu pomohl zba­vit se  jeho „bolestí duše“, jak byl zpo­čátku post-traumatický syn­drom nazý­ván. Osobnost své­ráz­ného lékaře a jeho kniha inspi­ro­vala fran­couz­ského reži­séra Arnauda Desplechina k napsání scé­náře a následně k nato­čení filmu, kde domi­nují dvě výrazné postavy. Indián Jimmy vystu­puje jako uza­vřená a důvě­řivá osoba, která si útrž­ko­vitě při­po­míná svou minu­lost a spo­lečně s léka­řem postupně nachází pro­blé­mové situ­ace. Devereux má nejen nefor­mální názory na léčení paci­entů, ale dráždí okolí svou impul­zivní pova­hou a netra­dič­ními názory. Přistupuje ke své práci sys­te­ma­ticky a velice zod­po­vědně, píše si neu­stále poznámky a snaží se hle­dat sou­vis­losti tam, kde je jiní nehle­dají.  Práce jej však zcela pohl­cuje a to se nega­tivně odráží i v jeho osob­ním životě.

JP2

Scénář je napsán ve dvou rovi­nách. Základní pří­běh sle­duje Jimmyho a jeho léčení na kli­nice. Druhá rovina nabízí scény zachy­cu­jící trau­ma­tické situ­ace ze vzpo­mí­nek, které Jimmy popi­suje při tera­pe­u­tic­kých seze­ních. V základní dějové lince se autoři filmu sna­žili o co nej­větší auten­ti­citu pro­středí, včetně zachy­cení někte­rých léčeb­ných metod té doby. Film se natá­čel v auten­tic­kých pro­sto­rách kli­niky Topeka, která byla pro fil­maře dočasně zpří­stup­něna. Nevelký objekt se zahra­dou, drá­tě­nými ploty i dlouhé chodby a strohé pokoje vzbu­zují depre­sivní náladu nato­lik, že mnoho scén vyvo­lá­vají napětí dřív, než se roze­hrají scény s herci. Dialogy Jimmyho a jeho lékaře se postupně z depre­siv­ního pro­středí odda­lují, baví se spolu v pří­jem­ném pro­středí pra­covny nebo v parku. Jejich setkání jsou nefor­mální a ote­vřená. Devereux dokáže poslou­chat a umí vzbu­dit důvěru u svého paci­enta. Postava Jimmyho působí jako těž­ko­pádný a opa­trně se vyja­dřu­jící „med­ví­dek“. Velká postava kon­tras­tuje s mini­mál­ním emoč­ním zau­je­tím. Zdlouhavě působí i pomalá for­mu­lace vět a málo­mluv­nost. Je těžké hod­no­tit, zda postava Jimmyho sku­tečně repre­zen­tuje povahu indi­ánů, kteří se začle­nili do běž­ného života a zúčast­nili se války. Umím si však před­sta­vit, že pro kon­trastní vyznění lékaře a jeho paci­enta se hodila vari­anta dvou odliš­ných slov­ních i emoč­ních pro­jevů, které herci drželi během celého pří­běhu.

Scény zachy­cu­jící vzpo­mínky z minu­losti jsou nato­čeny místy rozostřeně, barevně odli­šené a často nedo­kon­čené, jako by střípky obrazů, které místy ani nena­va­zují. Tyto části jsou pro posun děje sice důle­žité, ale jejich tech­nické zpra­co­vání a cel­kové vyznění působí naivně a nedů­vě­ry­hodně. Tak tro­chu jako ze starého filmu.

JP3

Režisér Arnaud Desplechin si vybral zají­mavé téma, které při­po­míná výraz­nou postavu svě­tové psy­chi­atrie a období, kdy se for­mo­valy názory na léčení psy­chic­kých obtíží. Pro ztvár­nění hlav­ních postav se poda­řilo zís­kat kon­trastní dvo­jici, ve které výrazně domi­nuje Mathieu Amalric. Ten svého dok­tora obda­řit výraz­ným cha­rak­te­ris­tic­kým pro­je­vem i drob­nými neu­ro­tic­kými pohyby, které působí lid­sky věro­hodně. Škoda, že Benicio del Toro nedo­ká­zal na výraz­ného part­nera vhodně rea­go­vat a zůstal pří­liš uvěz­něný ve slupce postavy.

Jako leh­kou při­po­mínku a hold indi­á­nům jsem vní­mala úvodní hudbu s indi­án­ským moti­vem. Autorem je zku­šený a známý Howard Shore (Pán prs­tenů, Hobit, Letec, atd.). Spolu se záběry na krás­nou kra­jinu vše při­po­míná roman­tiku indi­án­ských pří­běhu, ale sku­tečné pří­běhy lidí už nej­sou tak roman­tické.

Doporučuji film pře­de­vším pro jeho snahu zacho­vat auten­ti­citu pro­středí a zachy­cení zají­mavé postavy výrazné lékař­ské osob­nosti. Technické zpra­co­vání však řadí film do prů­měru.