Jimmy P – Psychoterapie prérijního indiána – 55 %

JP_1Je polovina padesátých let a americký indián Jimmy Picard (Benicio del Toro), který žije u své sestry v indiánské rezervaci ve státě Montana, trpí závratěmi, občasnou slepotou a ztrátou sluchu.  Příčinou by mohlo být zranění hlavy, které se mu stalo během válečných operací ve Francii. Jako válečný invalida se tedy dostává do nemocnice Toppeka, kde se léčí váleční veteráni. Celkem vstřícné prostředí a pozornost lékařů i sester však nepůsobí na Jimmyho dobře. Léčí se zde veteráni se závažnými duševními poruchami, které propukají v zuřivé záchvaty a deprese.  Jimmy podstupuje různé testy, ale lékařům se stále nedaří nalézt příčinu jeho potíží. Přednosta kliniky tedy zavolá svého přítele, francouzského psychoanalytika, antropologa a odborníka na kulturu původních obyvatel Ameriky, Georgese Devereuxe (Mathieu Amalric). Tento svérázný lékař, který se nezabývá jen psychoanalýzou, ale je to také velký obdivovatel a znalec indiánských kmenů, má o nového indiánského pacienta zájem a rozhodne se mu zcela věnovat. Během terapeutických rozhovorů spolu navazují otevřený a přátelský vztah. Ukáže se, že jejich setkání má pro oba dva velký význam.

Film byl inspirován knihou Reality a Dream, kterou v roce 1951 napsal etnolog a psychoanalytik Georges Devereux. Hrdinou knihy je skutečný pacient, Jimmy Picard, který se na klinice Toppeka léčil a Devereux  mu pomohl zbavit se  jeho „bolestí duše“, jak byl zpočátku post-traumatický syndrom nazýván. Osobnost svérázného lékaře a jeho kniha inspirovala francouzského režiséra Arnauda Desplechina k napsání scénáře a následně k natočení filmu, kde dominují dvě výrazné postavy. Indián Jimmy vystupuje jako uzavřená a důvěřivá osoba, která si útržkovitě připomíná svou minulost a společně s lékařem postupně nachází problémové situace. Devereux má nejen neformální názory na léčení pacientů, ale dráždí okolí svou impulzivní povahou a netradičními názory. Přistupuje ke své práci systematicky a velice zodpovědně, píše si neustále poznámky a snaží se hledat souvislosti tam, kde je jiní nehledají.  Práce jej však zcela pohlcuje a to se negativně odráží i v jeho osobním životě.

JP2Scénář je napsán ve dvou rovinách. Základní příběh sleduje Jimmyho a jeho léčení na klinice. Druhá rovina nabízí scény zachycující traumatické situace ze vzpomínek, které Jimmy popisuje při terapeutických sezeních. V základní dějové lince se autoři filmu snažili o co největší autenticitu prostředí, včetně zachycení některých léčebných metod té doby. Film se natáčel v autentických prostorách kliniky Topeka, která byla pro filmaře dočasně zpřístupněna. Nevelký objekt se zahradou, drátěnými ploty i dlouhé chodby a strohé pokoje vzbuzují depresivní náladu natolik, že mnoho scén vyvolávají napětí dřív, než se rozehrají scény s herci. Dialogy Jimmyho a jeho lékaře se postupně z depresivního prostředí oddalují, baví se spolu v příjemném prostředí pracovny nebo v parku. Jejich setkání jsou neformální a otevřená. Devereux dokáže poslouchat a umí vzbudit důvěru u svého pacienta. Postava Jimmyho působí jako těžkopádný a opatrně se vyjadřující „medvídek“. Velká postava kontrastuje s minimálním emočním zaujetím. Zdlouhavě působí i pomalá formulace vět a málomluvnost. Je těžké hodnotit, zda postava Jimmyho skutečně reprezentuje povahu indiánů, kteří se začlenili do běžného života a zúčastnili se války. Umím si však představit, že pro kontrastní vyznění lékaře a jeho pacienta se hodila varianta dvou odlišných slovních i emočních projevů, které herci drželi během celého příběhu.

Scény zachycující vzpomínky z minulosti jsou natočeny místy rozostřeně, barevně odlišené a často nedokončené, jako by střípky obrazů, které místy ani nenavazují. Tyto části jsou pro posun děje sice důležité, ale jejich technické zpracování a celkové vyznění působí naivně a nedůvěryhodně. Tak trochu jako ze starého filmu.

JP3Režisér Arnaud Desplechin si vybral zajímavé téma, které připomíná výraznou postavu světové psychiatrie a období, kdy se formovaly názory na léčení psychických obtíží. Pro ztvárnění hlavních postav se podařilo získat kontrastní dvojici, ve které výrazně dominuje Mathieu Amalric. Ten svého doktora obdařit výrazným charakteristickým projevem i drobnými neurotickými pohyby, které působí lidsky věrohodně. Škoda, že Benicio del Toro nedokázal na výrazného partnera vhodně reagovat a zůstal příliš uvězněný ve slupce postavy.

Jako lehkou připomínku a hold indiánům jsem vnímala úvodní hudbu s indiánským motivem. Autorem je zkušený a známý Howard Shore (Pán prstenů, Hobit, Letec, atd.). Spolu se záběry na krásnou krajinu vše připomíná romantiku indiánských příběhu, ale skutečné příběhy lidí už nejsou tak romantické.

Doporučuji film především pro jeho snahu zachovat autenticitu prostředí a zachycení zajímavé postavy výrazné lékařské osobnosti. Technické zpracování však řadí film do průměru.