Jak vycvičit draka 2 – 70 %

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (3 hlasů, průměr: 4,67 z 5)

2Už žádné psí a kočičí mazlíčci, ale pořádný drak je tím správným přítelem člověka. Alespoň tak to chodí na ostrově Blp u Vikingů. A musím konstatovat, že by se mi občas nějaký ochočený drak docela líbil. Život s draky je dobrodružný i bezpečný zároveň. To ví dobře Škyťák i jeho kamarádi. Vikingové jdou ve své oblibě draků tak daleko, že malé dráčky hýčkají v dračích školkách a pro starší draky mají spaciální služby včetně masáží. Prostě draci a Vikingové k sobě patří a žijí spolu v radosti a pohodě. Jenže nic netrvá věčně. Na jednom z průzkumných letů mladíka Škyťáka narazí na lovce draků. Škyťák létá na drakovi s poetickým jménem Bezzubkou a oba si velice dobře rozumí. Je to sehraná dvojice, která se dobře zná, a v létání nemají konkurenci. Jenže lovci draků, kteří slouží tajemnému Dragovi, potřebují chytit draka bez ohledu na to, komu patří. Škyťák sice není žádný ostřílený bojovník, ale odvaha i bojovné srdce jsou mu vlastní. Srdce bojovného Vikinga má po otci, náčelníku Kliďasovi, odvahu a lásku k drakům má po své matce Valce. S tou se setkává v zemi draků, kde si žiji v pohodě, dokud se neobjeví zlý Dragov a jeho alfadrak. Je jasné, že s Dragovem nebude snadná řeč. Škyťák si však umí poradit v každé situaci, má dobré kamarády, obětavé rodiče a draky prostě miluje.

4Animovaný dobrodružný film určené pro rodiny s dětmi navazuje na úspěšný film Jak vycvičit draka z roku 2010. Tehdy vsadil Dean DeBlois  na jednoduchý příběh, kdy se chlapec Škyťák seznámý s drakem Bezzubkou a jejich vzájemné přátelství najde kladnou odezvu mezi národem Vikingů. I tentokrát si Dean DeBlois napsal scénář a film režíroval. Po diváckém úspěchu se rozhodl natočit pokračování s názvem Jak vycvičit draka 2. Příběh začíná po několika letech opět na ostrově Blp, kde si Vikingové rádi zalétají na dracích. Hlavní hrdina Škyťák je sice o něco starší, ale stále působí jako velké dítě, které svou pozici ve světě dospělých teprve hledá. Soužití Vikingů s draky je pohodové až nadmíru. Problémy proto přichází z okolního světa. Postava Dragova ztělesňuje obecné zlo, které je nebezpečné svou neústupností pro draky i pro lidi. Motiv využití alfadraka pro ovládnutí draků může ukazovat na možnost zneužití ovládání myšlenek. Jen skutečný cit a láska může takovému tlaku odolat. Dále se v příběhu objevuje několik variant citových vazeb, které jsou pro děti srozumitelné. Je tu setkání rodičů Škyťáka, kteří se mají stále rádi i po letech odloučení. Valka, matka Škyťáka, dokonale rozumí drakům, má je ráda jako součást přírody a právě tato vazba na draky ji propojuje se synem. Ačkoliv právě tento vztah, vzájemné setkání a dialogy matky se synem mi připadají příliš účelové, myslím, že dětský divák nebude nad náhlým objevením matky nijak mudrovat.  V pohádce je možné všechno. A film splňuje to, co má správná pohádka mít. Je tu hrdina, který má věrného pohádkového kamaráda draka i lidské kamarády. Obraz rodičů se vybarvuje postupně do rolí milujících ochránců a národ Vikingů uzná Škyťáka jako svého vůdce. Draci jsou citlivé bytosti stejně jako lidi. Ukáže se, že se hodní draci a možná i lidé mohou nechat ovládnout zlým člověkem. Konec pohádky vše špatné napraví. Zlo je potrestáno a lidé i draci se snaží žít v souladu a v pohodě dál.

3Film je srozumitelný dětem mladšího školního a občas se objevují i repliky směrované k dospělému divákovi. Těchto poznámek však není mnoho a v celku skoro zapadnou. Zásadní kvalita filmu je v jeho výtvarném zpracování a animaci. Všechny postavy jsou vytvořeny a stylizovány jako pohádkové bytostí, pečlivě jsou zpracovány detaily oblečení i drobné změny výrazu postav, což umožňuje vyjadřovat emoce lidem i jejich drakům.

Šikovně je ve filmu využitá hudba, kterou složil John Powell (Shrek, Doba ledová 2,3,4, Jak vycvičit draka, Pán a Paní Shmithovi). Záběry z létání dostávají dynamiku a nechybí ani zamilovaná písnička plná emocí.

Film je velice dobře zpracován a dětem přinese zábavu, napětí i trochu ponaučení. Ani pro doprovázející rodiče nebude film ztrátou času. Kromě příběhu mohou posoudit kvalitu animace i množství realizovaných nápadů a neobvyklých pohledů na situaci. Film přichází do kin český dabovaný.