Interstellar – Nolanova devátá symfonie

Na kinematografii je krásné, že nás ještě stále dokáže překvapovat. I když podle upoutávek čekáte něco jako „Vesmírnou odyseu“ kříženou s „Gravigací“, “Vetřelcem” a většinou katastrofických filmů o záchraně světa, nejnovější film „Interstellar“ nakonec překvapí ve všech ohledech, přestože nijak neskrývá poctu dříve natočeným sci-fi filmům.

Na každý filmový počin Christophera Nolana se čeká jako na zázrak. Může za to ojedinělý, spektakulární styl, s jakým tento anglický gentleman dokáže režírovat své filmy, stejně jako zvláštní scénáře, které si píše buď sám („Počátek“), případně se svým mladším bratrem Jonathanem („Memento“). Žádný z jeho filmů nezklamal, za oba zmíněné filmy byl nominován na Oscara za scénář a batmanovská trilogie si získala takovou přízeň diváků, že je dnes Christopher Nolan režisérem s největším počtem filmů v nejlepší stovce dle serveru imdb.com, kde jich má rovných šest.

Interstellar je Nolanovým devátým celovečerním filmem a jedná se o mistrovské dílo. V rámci hereckého obsazení neponechal nic náhodě a tak bývalého pilota Coopera, který se vydá zachraňovat lidstvo, těžce zkoušené prachovými bouřemi a všudypřítomnou rostlinnou snětí, hraje Matthew McConaghey, držitel Oscara za film „Klub poslední naděje“. Jeho partnerku na cestě k jiným galaxiím doktorku Brandovou hraje Anne Hathaway, rovněž držitelka Oscara („Bídníci“), která si spolupráci s Nolanem vyzkoušela ve filmu „Temný rytíř povstal“. Není časté, aby se ve sci-fi sáze objevovali herci zvučných jmen, je to ovšem výrazným kladem především první poloviny filmu, kdy se Nolan nadechuje k dlouhému a velkému finále.

Podobně, jako ve filmu „Počátek“ pak ve druhé polovině filmu nejen postupně zvyšuje tempo děje. Zároveň odhaluje pravý důvod své sci-fi ságy, kterým je zcela pozemské zjištění, že pokud si lidstvo bude chtít pomoci, musí se spolehnout na vlastní schopnosti a ty nejpevnější vztahy na světě. Cooperovu dceru Murph hraje Jessica Chastain („30 minut po půlnoci“), otce doktorky Brandové, profesora Branda, ztělesnil Michael Caine, který hrál ve většině filmů Christophera Nolana.

Na svého dobrého známého se Nolan spolehnul i v případě autora filmové hudby. Hans Zimmer tentokrát údajně nevěděl, k jakému filmu skládá hudbu a tak složil symfonickou hudbu, ze které chvílemi mrazí a chvílemi hladí. Divil bych se, kdyby nebyl Hans Zimmer za svůj opus nominován na Oscara.

Uveřejnit o filmu více informací by bylo podvodem na divákovi. Na film bylo před uvedením uvaleno značné informační embargo a důvodem je zcela jiné, překvapivé vyznění, než, jaké vyplývá z důmyslně uváděných upoutávek, či kusých informací, které se dostaly na veřejnost. Z mého pohledu se jedná zatím o nejlepší film tohoto roku. Velkolepý, krásný, důmyslně vystavěný, skvěle zahraný a velmi překvapivý. Značné ambice, které si Christopher Nolan předsevzal, byly z mého pohledu naplněny a předpokládám, že každý, kdo má rád své děti, Nolanovy filmy a jejich osobitý styl, bude odměněn zajímavou podívanou a stejně jako v případě filmu „Počátek“ bude ještě hodně dlouho přemýšlet.

Moje hodnocení: 95%

Autorův blog

• Interstellar (2014)2. prosince 2014 Interstellar (2014) Interstellar jsem viděl už před několika dny, tak si troufám tvrdit, že mi v hlavě dostatečně "zkontemploval". Tož, vzhůru do toho... Mám rád sci-fi filmy, myslím tím skutečné sci-fi filmy, mezi něž neřadím třeba ani takové Hvězdné […] Posted in Filmové recenze
  • Interstellar- 85 % (40 % za příběh)5. dubna 2015 Interstellar- 85 % (40 % za příběh) Když jsem tak sledoval listopadové filmy v kinech, tak mi neuniklo, že Christopher Nolan natočil sci-fi film o ničení lidstva. Bohužel v té době jsem film v kinech nestihl a tak jsem se na promítání filmu dostal až dnešní […] Posted in Filmové recenze
  • Interstellar na Blu-ray6. dubna 2015 Interstellar na Blu-ray Včera jsem recenzoval film. Dnes si čtete recenzi na Blu-ray. Je to pochvalné hodnocení. Kdyby byly veškeré filmy na digitálních nosičích v takové kvalitě, tak by se určitě prodávalo více filmů a prodejci a distributoři by byli […] Posted in Blu-ray
  • Do posledního dechu – 60 %29. ledna 2016 Do posledního dechu – 60 % Odvaha a pořádná dávka zkušeností nechybí hlavním hrdinům filmu, který připomíná skutečnou událost z roku 1952. Pro někoho to je už doba „pravěku“, ale skuteční hrdinové se rodí v každé době a nemusí své hrdinství dokazovat při nějaké […] Posted in Filmové recenze
  • Marťan (The Martian) – Recenze – 80%1. října 2015 Marťan (The Martian) – Recenze – 80% Po Marsu se prochází první lidská posádka astronautů a sbírá data a vzorky. Jejich misi však naruší písečná bouře, která je donutí planetu po pár dnech předčasně opustit. Navíc musejí nechat za sebou tělo astronauta Marka, kterého […] Posted in Filmové recenze
  • Marťan (The Martian)23. února 2016 Marťan (The Martian) Tak na domácí nosiče jde znovu další film od slavného režiséra. Ridley Scott a jeho Marťan. Recenzi filmu už máme, a tak napíšu něco k Blu-ray. Mně se film líbil, samozřejmě z něho vyčnívala knižní předloha, ale o to byl film zábavnější […] Posted in Blu-ray
  • Temný rytíř – Multiplexová událost léta? Dejme tomu :)14. srpna 2008 Temný rytíř – Multiplexová událost léta? Dejme tomu :) Je to už dávno (čtyři roky?), co mě poprvé napadla vize komiksového filmu, který by ve své podstatě nebyl komiksový. Zůstal by jen hrdina bojující proti zlu (zároveň však stále pouhý člověk - zranitelný jako kdokoli jiný). Vše zbylé by se […] Posted in Filmové recenze
  • Nikdy není pozdě (Ricki and the Flash) – 50 %25. srpna 2015 Nikdy není pozdě (Ricki and the Flash) – 50 % Scénáristka Diablo Cody se nechala inspirovat skutečnou postavou své tchyně Terry, která v babičkovském věku vystupuje v rockové skupině a každý víkend koncertuje v baru. Ovlivněna touto svéráznou blízkou osobou napsala Diablo Cody krátký […] Posted in Filmové recenze
  • Stážista – 55 %11. října 2015 Stážista – 55 % Důchodce Ben Whittaker se v důchodu trochu nudí, a tak se rozhodne zúčastnit konkurzu na stážisty ve firmě, která se zabývá internetových obchodem. Firma je plná mladých lidí, kteří to s počítačem umí a velí jim neúnavná a do práce […] Posted in Filmové recenze
  • Shrek’s Thrilling Tales – 60 %7. září 2012 Shrek’s Thrilling Tales – 60 %   Další krátkometrážní film z produkce studia DreamWorks Animation SKG tentokrát o napínavých příbězích Shreka a jeho přátel. Jedná se o soubor tří animovaných povídek s prasátky, zombii mrkvemi a duchy. Něco podobného jako Shrek […] Posted in Filmové recenze