Das Boot (Ponorka), 1981

Německý rež­sér Wolfgang Petersen má na svém kon­tě řadu úspěš­ných fil­mů (Můj nepří­tel, Trója, Nekonečný pří­běh), nicmé­ně byl to prá­vě sní­mek Ponorka (Das Boot), kte­rým se trva­le zapsal do his­to­rie kine­ma­to­gra­fie.

Druhá svě­to­vá vál­ka byla nej­straš­něj­ším kon­flik­tem lid­ské his­to­rie. Vedla se na mno­ha fron­tách a mno­ha způ­soby, jed­ním z nich bylo i pro­stře­dí moří a oce­á­nů, kde odváž­ní lidé, snad plni vlas­te­nec­kých ide­á­lů s poblouz­ně­nou nacis­tic­kou pro­pa­gan­dis­tic­kou před­sta­vou, půso­bi­li pod vele­ním obá­va­ných „moř­ských vlků“ na ponor­kách. Ponorky byly pro Německo stra­te­gic­ky důle­ži­tou zbra­ní už během prv­ní svě­to­vé vál­ky, ale sku­teč­ným hege­mo­nem moří se sta­ly až při vál­ce dru­hé.
Hned v úvo­du je divák sezná­men s tím, že ze 40 000 mužů slou­ží­cí v Německu u ponor­ko­vé­ho námoř­nic­tva se jich 30 000 už domů nikdy nevrá­ti­lo. Skutečně, pra­co­vat v podob­né „kovo­vé rakvi“ bylo nesmír­ně rizi­ko­vé.

Německý film Ponorka nabí­zí pohled na život posád­ky jed­no­ho tako­vé­ho pla­vi­dla. Petersen nás nej­pr­ve nechá sezná­mit s hlav­ní­mi pro­ta­go­nis­ty pomo­cí jed­no­ho šíle­né­ho večír­ku, kdy vět­ši­na z oně­ch mužů je hlad­ce oho­le­na a snad ješ­tě stá­le dych­ti­vě odhod­lá­na slou­žit na moři své vlas­ti. Velkou devi­zou fil­mu jsou ale zejmé­na scé­ny násle­du­jí­cí, kdy se poda­ři­lo na divá­ky pře­nést klaus­tro­fob­ní pocit námoř­ní­ka v ponor­ce, stra­ch z kaž­dé­ho zvu­ku, z nesmír­né hloub­ky a z obrov­ské masy vody, kte­rá je všu­de kolem, takřka na dosah, jen za něko­li­ka kovo­vý­mi plá­ty…

Ponorka obsa­hu­je něko­lik scén, kte­ré jsou vel­mi sil­né zejmé­na ve své auten­ti­ci­tě a bez­pro­střed­nos­ti. Je to váleč­ný film, po jehož shléd­nu­tí urči­tě divák na vál­ku mít nála­du nebu­de. Umírání tu je poma­lé, bolest­né, bez jaké­ho­ko­liv pate­tic­ké­ho hrdin­ství, což je věc, kte­rou si ve váleč­ných fil­mech dost pova­žu­ji.

Navzdory své­mu rela­tiv­ní­mu stá­ří je to ve svém sub­žánru dosud stá­le nepře­ko­na­ný film a pod­le mě jím něja­kou dobu ješ­tě zůsta­ne, porov­ná­vat jej tře­ba s tako­vým ame­ric­kých U-571 je dost nemíst­né. Petersonova Ponorka může být mož­ná pro něko­ho dost obtíž­ně stra­vi­tel­ná, chy­bí tam kla­sic­ké atri­bu­ty někte­rých vel­ko­fil­mů s váleč­nou záplet­kou (vel­ká lás­ka na poza­dí, apod.), rov­něž dél­ka takřka 3 a půl hodi­ny (reži­sér­ská ver­ze) může odra­dit. Byla by to ale chy­ba, pro­to­že pod­le mě je tak­to inves­to­va­ný čas časem dobře strá­ve­ným.

• Nekonečný příběh na Blu-ray21. května 2015 Nekonečný příběh na Blu-ray Nekonečný příběh je moje srdeční záležitost. Tolik fantazie, tolik nedigitálních triků mnoho filmů nemá. Na začátku 80. let režisér Wolfgang Petersen byl v Německu velmi známý a tento filmový snímek byl jeho velkým úspěchem nejen za […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Nejhledanější muž na Blu-ray18. dubna 2015 Nejhledanější muž na Blu-ray Tak v krátkosti recenzuji Blu-ray filmu jednoho z posledních filmů Philipa Seymoura Hoffmana. Nejhledanější muž. Tento film prolétl kiny strašně rychle a ani pro digitální nosiče není kousek reklamy. Tak hodně málo lidí o tomto filmu bude […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Trója – Aneb velké zklamání…15. května 2004 Trója – Aneb velké zklamání… Aby bylo mezi námi od počátku jasno: Trója NENÍ historický film. Á, vidím, že mi nevěříte. Dobrá, řeknu to tedy ještě jednou: Trója NENÍ historický film. A do třetice: Trója NENÍ historický film. Už je to lepší? Historický film by […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Jak to vidím já: Šifra mistra Leonarda (Da Vinci code)10. června 2006 Jak to vidím já: Šifra mistra Leonarda (Da Vinci code) Tak a je to tady. Nejočekávanější film letošního roku se dostal na plátna kin a zaplnil tak sály spoustou lidí. Zajímá Vás co kolem něj vyvolává takový rozruch? O čem je, kolik stál, jak si vede v kinech a proč se při promítání v Cannes […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Nejhledanější muž (40%)17. dubna 2015 Nejhledanější muž (40%) Špionážní drama o sledování záhadného muže dělí diváky na dva znesvářené tábory. Do kterého se zařadíte vy? Kontroverzní je přídomek, který tomuto snímku můžeme s čistým srdcem dát. Film s dějem nikam nespěchá, v mnoha pasážích působí, […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Hitman: Agent 47 – ŽENA, KTERÁ HLEDÁ ODPOVĚDI A TAJEMNÝ MUŽ26. srpna 2015 Hitman: Agent 47 – ŽENA, KTERÁ HLEDÁ ODPOVĚDI A TAJEMNÝ MUŽ Katia v podání Hannah Ware se nachází v samém srdci Hitmana: Agenta 47. Když potkáme Katiu, je ztracená a snaží se najít někoho, koho si sotva pamatuje, ale kdo může být klíčem k neuvěřitelnému tajemství jejího dětství a rodiny. Hannah […] Posted in Speciály
  • Hitman: Agent 47 – VÁŠ ČAS SE NAPLNIL26. srpna 2015 Hitman: Agent 47 – VÁŠ ČAS SE NAPLNIL Ve snímku Hitman: Agent 47 se potkává ikonický anti-hrdina se silnou a překvapivou ženskou hrdinkou a zdánlivě nezastavitelným antagonistou v napínavém příběhu, který se odehrává v několika světadílech. Vliv titulní postavy a její […] Posted in Speciály
  • Hitman: Agent 4726. srpna 2015 Hitman: Agent 47 Hitman: Agent 47 se soustředí na elitního nájemného vraha, který byl pomocí genetiky stvořen jako dokonalý stroj na zabíjení. Je známý pouze podle dvou posledních čísel čárového kódu vytetovaném na zadní straně̌ jeho krku. Agent 47 je […] Posted in Speciály
  • Hitman: Agent 47 – U KORMIDLA26. srpna 2015 Hitman: Agent 47 – U KORMIDLA Friend, Quinto, Ware a ostatní herci a filmový štáb rozhodně pojali důvěru v režiséra Alexandra Bacha. Quinto o něm říká: “Má skutečnou vizi a rozumí emocionální linii příběhu, stejně jako neuvěřitelným vizuálním efektům a akci.” Friend […] Posted in Speciály
  • Šifra mistra Leonarda (POP ART Steelbook)28. února 2016 Šifra mistra Leonarda (POP ART Steelbook) Co pak si pustit večer na domácí televizi? Tak třeba film, který je podle knihy. Šifra mistra Leonarda má nové vydání, pěkně plechové a hodící se do sbírky. Toto nové vydání přináší rozšířenou verzi filmu, který mnohé země proklínaly a […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)

Sledujte také Kritiky.cz na
Facebook nebo na Twitteru.
Kritiky.cz