Nespoutaný Django – 80 %

Nový film Quentina Tarantina přibližuje svérázným způsobem život na jihu Spojených států před vypuknutím občanské války. Černoch Django (Jamie Foxx) se postupně mění z kurážného, ale nijak důvtipného otroka, v chlapíka se srdcem pravého westernového hrdiny. Pro lásku je schopen udělat přesně tolik, kolik toho od správného hrdiny lze na divokém západu očekávat. Je odvážný, jezdí na koni, střeleckou mušku má přesnou a pod drsnou šlupkou schovává srdce plné lásky. Na cestě za milovanou manželkou Broomhildou (Kerry Washington) mu výrazně pomáhá jeho přítel s bílou pletí, bývalý zubař a dál jen lovec lidí doktor King Schultz (Christoph Waltz). Doktor Schultz zvládne střílet stejně tak rychle jak výřečná jsou jeho drsná ústa. Je skvělý střelec, kamarád, a přestože provozuje drsný způsob obživy, má svou čest a notnou dávku odvahy. Je to ten nejlepší člověk, kterého mohl Django na své cestě za láskou potkat. Společně se jim podaří „ulovit“ několik hledaných zločinců a přežijí nebezpečné situace. Schultz také pomůže Djangovi vyhledat v archivech informace o prodeji otroků na farmu, které vládne nelítostný otrokář Calvin Candie (Leonardo DiCaprio).  Broomhilda slouží právě na této na farmě s plantážemi „Candyland“, kde vládne ostrý režim a jakákoliv neposlušnost otroků je tvrdě trestána. Calvin Candie je zastáncem pravidla, že jeho otroci mu patří a může si s nimi dělat cokoliv. Dobrým pomocníkem a rádcem je mu starý černošský správce Stephen (Samuel L. Jackson). Na „Candyland“se Django s doktorem Schultzem vydávají s plánem zachránit Broomhildu. Ale je to právě hnusný a podlý Stephan, kdo jejich plány odhalí. Všechno směřuje k tragickému konci, ale musí přeci nastat nějaký zázrak. Zázrak má jméno Quentin Tarantino, který v důvěřivě naivní roli strážce umožní opětovnému útěku Djanga a vše končí tak, jak má být. Láska zvítězí a zlo je potrestáno.

Režisér a scénárista Quentin Tarantino připravil pro diváky 165 filmových minut plných napětí, lásky, půvabných záběrů americké pustiny a drsných scén střeleckých a jiných masakrů. Příběh z doby otrokářství a drsných vztahů farmářů k jejich otrokům se vtipně prolíná se samotářským světem pistolníků, jak je máme v paměti z italských spaghetti westernů. A nechybí ani vtipné hlášky a vypointování scén. Prostě Tarantino se tentokrát skvěle trefil a nabízí divákům drsnou podívanou z divokého jihu Spojených států. Pravdivost a současně zdravý nadhled nad jednotlivými situacemi rozehrávají hlavní herecké hvězdy filmu. Jamie Foxx ve své roli Djanga působí zpočátku jen jako černoch jedoucí na koni a v závěrečných scénách naskakuje na koně bez sedla. Ve výrazu tváře se však tolik nemění a zůstává stále tajemná bez emocí. Christoph Waltz v roli Schultze je hovorný a je také nositelem většiny vtipných poznámek. Oba herci spolu vytváří zdánlivě nesourodou, ale sehranou dvojici, které divák uvěří a fandí jí. Přestože se ve filmu vyskytuje mnoho zlých padouchů a trapičů otroků, v popředí všech špatných jsou dvě lidské kreatury. Calvin Candie v podání Leonarda DiCapria a Stephan ztvárněný Samuelem L. Jacksonem. Obě postavy jsou propracované do drobných detailů obličeje a jsou ve své podstatě až nechutně reálné. Herecký koncert vyvažuje Tarantino přestřelkami s barevným gejzírem krve a zpomaleným pohybem střelců i jejich obětí. V těchto chvílích se divák vrací zpět do westernu a s napětím čeká na konec filmu.

Celistvost filmového zážitku pomáhá dokreslit jednak hudební skladby Ennia Morriconeho i country a rap. Film je, až na dlouhý rozhovor u večeře na farmě v Candylandu a zápasnickou scénu, vyvážený. Myslím, že si Quentin Tarantino dal s přípravou i samotným zpracováním filmu velkou práci. Jako dobrý nápad oceňuji scény s výběrem oblečení pro Djanga. Naopak přehnané mi přijde využití záběrů do rozstřílených těl při přestřelkách. Z filmu kape příliš „testosteronu drsně chlapského“ světa. A když už se bude Nespoutaný Django srovnávat s filmem Tenkrát na západě, pak připomínám výraznou postavu Jill v podání Claudie Cardinale. Tady jediná výrazná ženská postava je v jinak mužském filmu tou pravou třešničkou na dortu. V tomto směru má film Quentina Tarantina také malé mínus