Recenze: Doba ledová 4: Země v pohybu

Tak dou­fám, že už všechno končí, pro­tože Doba Ledová 4 už začíná vařit z vody. První díl, který už šel před mnoha a lety nám uká­zal pří­běh leno­choda, tygra a mamuta, kteří pomocí malé veverky doká­zali při­vést do kin celé rodiny. Jenom díky malé veverce doká­zali z prů­měru se stát kul­tov­ním.

V porov­ná­ních s Madagaskarem, který posled­ním dílem změ­nil styl, tak doba Ledová opa­kuje všechny zápory, které jsou v pokra­čo­vání stan­dard­ním jevem, který je opravdu těžký nena­po­do­bit. U pře­vážné vět­šiny pokra­čo­vání se další díly nepo­daří. Nedaří se pokra­čo­vat v nasta­ve­ném trendu. To se nepo­da­řilo nejen u doby Ledové, ale i u Matrixu a dal­ších sérii, kde po úspěš­ném 1. filmu násle­duje druhý, pří­padně i další díl, který lidi do kin nepři­vádí. Sice by se našli výjimky, ale těch moc není. Výjimky exis­tují. Příkladem poslední doby je Batman a jeho Temný rytíř, potom Indiana Jones, který už pokra­čo­val do 4. dílu. Na všech těchto dílech, které měli úspěšné další částí je a bylo při pre­mi­éře vidět, že pokra­čo­vaní tvo­řili původní tvůrci a stále je to bavilo a že reži­séři, samo­zřejmě i scé­náristé doká­zali svým tvůr­čím pří­stu­pem navá­zat na úspěch.  Dobré pokra­čo­vání není o tom, aby bylo pokra­čo­vání v pre­mi­éře co nejdříve, ale o tom, aby si tvůrci dali čas vychy­tat veš­keré chyby, které by zna­me­nali neú­spěch.  Když ale vez­meme některé filmy, které se natá­čeli najed­nou, tak zase je umění nato­čit úspěš­nou sérii. Opravdu s vel­kou nedů­vě­rou a neče­ka­ným úspě­chem se natá­čel film Pán prs­tenů, který doká­zal, to co žádný film před tím. Během dvou-letého natá­čení nato­čit 3 díly filmu, které byly kaž­dým rokem lepší.

Bohužel, možná i bohu­dík nelze natá­čet ani­mo­vané filmy najed­nou. Každému ani­mač­nímu stu­diu trvá pří­prava do kin kaž­dého filmu více než rok, a tak se pro­stě musí čekat. Po deseti letech tedy při­chází 4 díl Doby ledové, kdy jsou stále hlav­ními posta­vami leno­chod, tygr a mamut. Během něko­lika dílů k nim při­šla mamu­tice a jejich mladá slečna, ale stále je to pří­běh v době ledové, kde se pří­běh nej­dů­le­ži­těj­ších postav spojí. Ve 4 díle tedy znovu sle­du­jeme pří­běh slavné trojky, dopl­něné o krátké epi­zody nej­zná­mější postavy ve filmu. Nejslavnější „Šavloveverka“ má bohu­žel oproti pře­cho­zím dílům málo pro­storu, její cesta za oříš­kem, jejím vysně­ným grá­lem je dost krátká a během filmu se objeví pouze snad ve 3 krát­kých scé­nách, a tak šedivý prů­měr filmu nedo­káže posu­nout do vyš­ších úrovní. V před­cho­zím díle měla svůj pří­běh, kdy potkala svojí vyvo­le­nou, ale v tomto díle opravdu její epi­zoda je krátká. Příběh tygra, mamuta a leno­choda bohu­žel není tak pou­tavý, pro­tože se vůbec o ně nebo­jíme, vždy je jasné, že pomocí leh­kých náznaků v pří­běhu, se dosta­nou, kam chtějí. Nejen pomoc velryby je oče­ká­váná, ale samo­zřej­mostí je i pomoc mnou nazva­ných „syslů“, kteří též pomocí velice k dob­rým činům.

Bohužel celá Doba Ledová 4 je sla­bým odva­rem prv­ního dílů, který byl pře­lo­mový. Oproti prv­ním dílu byl pří­běh velice chabý. Pro pro­dlou­žení filmu je vymyš­leno něko­lik ved­lej­ších odbo­ček, které jsem napro­sto nechá­pal. První odboč­kou je „zami­lo­vaný“ pří­běh o přá­tel­ství dcery mamuta, potom dru­hým je trapný pří­běh pří­jezdu leno­chodí rodiny, která zane­chala leno­chodu Sidovi jeho babičku, která jako neza­jí­mavá postava umož­nila scé­náris­tic­kou klič­kou konečné zachrá­nění. ¨

Poslední odsta­vec snad bude o tom, že se mi vůbec film nelí­bil. Oproti 3 dílu Madagascaru, který tvůrci od píky změ­něn do cool stylu, tak 4. díl Doby ledové je neu­stále horší a horší. Docela by mě potě­šilo, kdyby 5 dílem už nepo­kra­čo­val, ale kdo ví, momen­tálně v Americe je tato ani­mo­vaná kome­die velice úspěšná.

Jiří Borový

Majitel a šéf­re­dak­tor Kritiky.cz