Recenze: Doba ledová 4: Země v pohybu

Tak doufám, že už všechno končí, protože Doba Ledová 4 už začíná vařit z vody. První díl, který už šel před mnoha a lety nám ukázal příběh lenochoda, tygra a mamuta, kteří pomocí malé veverky dokázali přivést do kin celé rodiny. Jenom díky malé veverce dokázali z průměru se stát kultovním.

V porovnáních s Madagaskarem, který posledním dílem změnil styl, tak doba Ledová opakuje všechny zápory, které jsou v pokračování standardním jevem, který je opravdu těžký nenapodobit. U převážné většiny pokračování se další díly nepodaří. Nedaří se pokračovat v nastaveném trendu. To se nepodařilo nejen u doby Ledové, ale i u Matrixu a dalších sérii, kde po úspěšném 1. filmu následuje druhý, případně i další díl, který lidi do kin nepřivádí. Sice by se našli výjimky, ale těch moc není. Výjimky existují. Příkladem poslední doby je Batman a jeho Temný rytíř, potom Indiana Jones, který už pokračoval do 4. dílu. Na všech těchto dílech, které měli úspěšné další částí je a bylo při premiéře vidět, že pokračovaní tvořili původní tvůrci a stále je to bavilo a že režiséři, samozřejmě i scénáristé dokázali svým tvůrčím přístupem navázat na úspěch.  Dobré pokračování není o tom, aby bylo pokračování v premiéře co nejdříve, ale o tom, aby si tvůrci dali čas vychytat veškeré chyby, které by znamenali neúspěch.  Když ale vezmeme některé filmy, které se natáčeli najednou, tak zase je umění natočit úspěšnou sérii. Opravdu s velkou nedůvěrou a nečekaným úspěchem se natáčel film Pán prstenů, který dokázal, to co žádný film před tím. Během dvou-letého natáčení natočit 3 díly filmu, které byly každým rokem lepší.

Bohužel, možná i bohudík nelze natáčet animované filmy najednou. Každému animačnímu studiu trvá příprava do kin každého filmu více než rok, a tak se prostě musí čekat. Po deseti letech tedy přichází 4 díl Doby ledové, kdy jsou stále hlavními postavami lenochod, tygr a mamut. Během několika dílů k nim přišla mamutice a jejich mladá slečna, ale stále je to příběh v době ledové, kde se příběh nejdůležitějších postav spojí. Ve 4 díle tedy znovu sledujeme příběh slavné trojky, doplněné o krátké epizody nejznámější postavy ve filmu. Nejslavnější „Šavloveverka“ má bohužel oproti přechozím dílům málo prostoru, její cesta za oříškem, jejím vysněným grálem je dost krátká a během filmu se objeví pouze snad ve 3 krátkých scénách, a tak šedivý průměr filmu nedokáže posunout do vyšších úrovní. V předchozím díle měla svůj příběh, kdy potkala svojí vyvolenou, ale v tomto díle opravdu její epizoda je krátká. Příběh tygra, mamuta a lenochoda bohužel není tak poutavý, protože se vůbec o ně nebojíme, vždy je jasné, že pomocí lehkých náznaků v příběhu, se dostanou, kam chtějí. Nejen pomoc velryby je očekáváná, ale samozřejmostí je i pomoc mnou nazvaných „syslů“, kteří též pomocí velice k dobrým činům.

Bohužel celá Doba Ledová 4 je slabým odvarem prvního dílů, který byl přelomový. Oproti prvním dílu byl příběh velice chabý. Pro prodloužení filmu je vymyšleno několik vedlejších odboček, které jsem naprosto nechápal. První odbočkou je „zamilovaný“ příběh o přátelství dcery mamuta, potom druhým je trapný příběh příjezdu lenochodí rodiny, která zanechala lenochodu Sidovi jeho babičku, která jako nezajímavá postava umožnila scénáristickou kličkou konečné zachránění. ¨

Poslední odstavec snad bude o tom, že se mi vůbec film nelíbil. Oproti 3 dílu Madagascaru, který tvůrci od píky změněn do cool stylu, tak 4. díl Doby ledové je neustále horší a horší. Docela by mě potěšilo, kdyby 5 dílem už nepokračoval, ale kdo ví, momentálně v Americe je tato animovaná komedie velice úspěšná.

Jiří Borový

Majitel a šéfredaktor Kritiky.cz