Líbáš jako ďábel – 65 %

Tato věta padne ke konci filmu a není to v situ­aci nijak pří­jemné pro jed­noho z hlav­ních hrdinů nového filmu reži­sérky a scé­náristky Marie Poledňákové. Film je pokra­čo­vá­ním divácky úspěšné kome­die Líbáš jako Bůh, kte­rou uvedla spo­leč­nost FALCON a.s. Přivede osud Heleny, ženy v nej­lep­ších letech se zku­še­nostmi z jed­noho man­žel­ství a jejích blíz­kých, do kin novou vlnu diváků? Ve filmu se dále roze­hrává vztah Heleny (Kamila Magálová), jejího milence Františka (Oldřich Kaiser), býva­lého man­žela Karla (Jiří Bartoška) a ener­gické Bohuny (Eva Holubová), exman­želky Františka.
Přibližme si pří­běh tex­tem dis­tri­bu­tora: Helenin bývalý man­žel, úspěšný spi­so­va­tel, Karel se sice konečně odstě­ho­val ze spo­lečné domác­nosti a může žít naplno svůj život svůd­níka, ale začíná zjiš­ťo­vat, že mu cosi chybí. Na Františkovu exman­želku Bohunu, ener­gic­kou dámu, zvyklou vše řídit, pak situ­ace dopadá ještě tíži­věji. Oba hle­dají cesty, jak Františka a Helenu znovu zís­kat pro sebe. František s Helenou zvolí z nastalé situ­ace jediné rozumné výcho­disko – roz­hod­nou se být chvíli sami a daleko, a tak vyrá­žejí na roman­tic­kou exo­tic­kou dovo­le­nou do Maroka. Ale i zde je dostih­nou nejen potíže, ale i jejich bývalí part­neři, kteří ve Františkových a Heleniných ces­tov­ních lapá­li­ích, k nimž patří ztra­cená zava­za­dla, ukra­dené doklady a řada dal­ších pro­blémů, vidí pří­le­ži­tost, jak se vrá­tit do jejich života. Pro náš pár teprve teď nastává oprav­dová zkouška jejich vztahu.
Jedním z pro­po­ju­jí­cích čin­ností ve filmu jsou tele­fo­nické hovory. František se na čas odstě­ho­val k Heleně, ale je ve stá­lém tele­fo­nic­kém spo­jení se svou býva­lou ženou Bohunou. Telefonování má vůbec ve filmu velký pro­stor a je jen málo scén, kde nezvoní tele­fon nebo někdo nemluví do mobilu. Hrdinové se nemo­hou o ničem roz­hod­nout, aniž by něco neře­šili s někým po tele­fonu. Helena volá své sestře Kristýně (Nela Boudová) a řeší s ní její nové zná­mosti. V nouzi nepo­hrdne ani svým býva­lým man­že­lem, který je evi­dentně potě­šen. Taky ener­gická Bohuna si užívá volání na všechny strany a volat umí i únosci v Maroku. Bez tele­fonu by film byl polo­viční. No dejme tomu, že chceme být moderní a všem uká­žeme, jak nám tele­fo­no­vání napl­ňuje život. Pravda je, že tele­fo­nické hovory ve filmu nej­sou jen pod­ně­tem k další akci, ale občas jen nata­hují čas.
Nový pří­běh, který se sou­běžně roz­víjí, je sezná­mení Kristýny a jejího nápad­níka Láďi (Jiří Langmajer). V pod­statě je celý tento vztah jen kostr­batě pro­po­jo­ván s vyu­ži­tím laci­ných vtípků a „humor­ných“ scé­nek. Stejně tak prázdná a zby­tečná je postava Moniky (Tereza Kostková), která je obdi­vo­va­tel­kou spi­so­va­tele Karla. Nepřinesla do pří­běhu nic a jedi­nou radost pro herečku asi byla mož­nost oblék­nou výrazné šaty.
Naopak jinou novou posta­vou, která se ve filmu obje­vuje na krát­kou chvíli, je psy­chi­atr (Petr Nárožný) s nabíd­kou báječ­ných dopo­ru­čení pro nešťast­nou Bohunu. Jeho raci­o­nální a dobře míněné rady dosta­nou v podání Evy Holubové pat­řičný komický roz­měr. Škoda jen, že se postava psy­chi­atra v pří­běhu dál nero­ze­hrála. Tak zůstala veš­kerá akční ini­ci­a­tiva na Evě Holubové, která uká­zala opět svůj smysl pro situ­ační komiku a neza­vá­hala ani při akč­ních scé­nách s únosci.
Z herec­kých výkonů hod­no­tím za výbor­nou Oldřicha Kaisera, který musel vyba­lan­co­vat svou postavu ve scé­nách komic­kých a akč­ních, ale také pře­svěd­čit o svém neo­do­la­tel­ném šarmu. Bez akč­ního zapo­jení to platí i pro Jiřího Bartošku. Marie Poledňáková napsala hlav­ním muž­ským hrdi­nům postavy takřka na tělo.
Ve filmu je také mnoho akč­ních scén a honi­ček, které mají pod­trh­nout lehce bláz­ni­vou atmo­sféru dovo­lené plné nedo­ro­zu­mění v exo­tic­kém pro­středí Maroka. Tady je na divá­kovi, zda mu budou situ­ace při­pa­dat směšné nebo spíš trapné. Jinak se poda­řilo tvůr­cům pře­nést na fil­mové plátno krásně roman­tické záběry západu slunce na pláži, tajemné uličky Marrákeše i ruch na náměstí Djemaa El Fna.
Film je odleh­čen hud­bou Petra Maláska, který napsal hudbu i k filmu Líbáš jako Bůh. Hudební dopro­vod není žádná bomba, a tak si divák vychutná písně v podání Oldřicha Kaisera a spol. Je vidět, že Marie Poledňáková vsa­dila na osvěd­čený tým spo­lu­pra­cov­níků a pat­řil do něj i stři­hač Adam Dvořák, který dal filmu nádech akční gro­tesky. Naopak kamera pra­co­vala nově pod vede­ním zku­še­ného Vladimíra Smutného a bylo to dobře. Záběry na noční tajem­nou Prahu se poda­řilo sla­dit s klid­nými záběry s roman­tic­kou atmo­sféru scén toče­ných v Maroku.
Přenesení děje do Maroka byl správný tah. O co je scé­nář slabší, o to víc se může divák podí­vat na neznámé exte­ri­éry a inte­ri­éry. Film Líbáš jako ďábel má ambice zaujmout nená­roč­nou zába­vou s dob­rými herci. V sou­časné době, kdy v našich kinech není uvá­děna dobrá hraná fil­mová kome­die, by mohl tento film zaujmout obdi­vo­va­tele účin­ku­jí­cích herců a reži­sérky Marie Poledňákové.