Kluk na kole – 65%

Bratři Jean-Pierre a Luck Nardennovi natá­čejí spo­lečně filmy podle vlast­ních scé­nářů, ve vlastní pro­dukci a bez hudeb­ního dopro­vodu. Mají velké zku­še­nosti s natá­če­ním doku­men­tár­ních filmů, a to se odráží i v jejich fil­mech hra­ných. Ve filmu Kluk na kole je hlav­ním hrdi­nou dva­nác­ti­letý chla­pec Cyril, který se musí vypo­řá­dat s kru­tou životní zku­še­ností. Jeho otec ho pone­chal v dět­ském domově a nemá o něj zájem. Cyril cho­vání otce nechápe a snaží se k němu dostat zpět.
Začátek filmu zachy­cuje jeden z Cyrilových nepo­ve­de­ných útěků, kdy je nási­lím donu­cen se vrá­tit zpět do dět­ského domova. Myšlenka zmi­zet z dět­ského domova za kaž­dou cenu nutí Cyrila útěky opa­ko­vat. Je ve svém hle­dání urputný, nebojí se nových situ­ací a dokáže se o sebe posta­rat. Při jed­nom z útěků se seznámí s kadeř­nicí Samanthou, která mu s hle­dá­ním otce chce pomá­hat a nabídne mož­nost spo­leč­ného trá­vení víkendů mimo dět­ský domov. Společně strá­vené chvíle jsou stří­davě plné klidu i nedo­ro­zu­mění. Mezi Cyrilem a Samanthou se vytváří kama­rád­ský vztah bez zby­teč­ných cito­vých scén a slov. Samantha sežene Cyrilovi jeho ztra­cené kolo a také mu pomůže najít otce. Je si však vědoma, že jejich setkání nemusí dopad­nout dobře. Setkání otce se synem sku­tečně pro­běhne a pro Cyrila je to šok. Ukáže se, že Samantha dokáže být pro Cyrila opo­rou ve správné chvíli. Snaží se, aby se Cyril doká­zal se svou kru­tou životní situ­ací vypo­řá­dat. Nepodplácí a nepře­svěd­čuje ho. Chce, aby Cyril při­šel ke svému poznání vlastní zku­še­ností a sou­časně se o něj bojí. Ví , jak je důvě­řivý a touží po přá­tel­ství. Obává se také náh­lých návalů emocí, které Cyril nedo­káže sám dobře zvlá­dat. Její obava je opráv­něná a pro­blémy sku­tečně nasta­nou. Při jedné z prů­zkum­ných cest na kole se totiž Cyril setkává se sku­pin­kou gangu mla­distvých, jehož vůdce si získá Cyrilovu důvěru. Samanthu i Cyrila čeká opět tvrdá životní zkouška….
Film Kluk na kole je půso­bivý svou bez­pro­střed­ností a civil­ním poje­tím. Zachycuje úsek života dítěte, které se snaží vypo­řá­dat s kru­tou sku­teč­ností a sou­časně hledá své místo ve spo­leč­nosti lidí. Autoři scé­náře filmu byli ve své pří­pravě i následně při rea­li­zaci per­fektně při­pra­vení. Film je hraný a sou­časně působí auten­ticky a prav­divě. Kamera snímá situ­ace doku­men­tár­ním sty­lem, ale obraz je vyvá­žený a nepů­sobí trhaně. Samotný pří­běh nemo­ra­li­zuje, ani neod­su­zuje hrdiny. Chování Cyrila je vzhle­dem k jeho věku cel­kem pocho­pi­telné a pro diváka cel­kem před­ví­da­telné. O to víc pře­kva­puje Samantha se svým pří­mo­ča­rým jed­ná­ním a skry­tou minu­lostí. Zdůvodnění jejího jed­nání v pří­běhu nena­jdeme, ale cítíme, že dokáže Cyrila chá­pat a dokáže mu pomoci. Nicméně pří­běh pone­chá­vají autoři filmu s ote­vře­ným kon­cem. Stejně jako náhle zastih­neme Cyrila na cestě z dět­ského domova, tak ho opouš­tíme na cestě za Samanthou.
Postavu Cyrila si zahrál Thomas Doret, kte­rého autoři vybrali při cas­tingu. Podařilo se jim vybrat zají­ma­vou osob­nost s vel­kou ener­gií pro akční scény při útěku a pro­je­vech vzteku. Současně však Thomas Doret působí svou zvláštní uza­vře­ností v emoč­ních scé­nách s otcem nebo se Samanthou. Roli Samanthy hraje Cécil de France velice civilně s cit­li­vým dáv­ko­vá­ním obav a bez­rad­nosti v situ­aci, kdy má o Cyrila strach. Proto postava Samanthy nepů­sobí jako pře­hnaně sta­rost­livá a peču­jící matka.
Film je zají­mavý svým námě­tem, zpra­co­vá­ním i civil­ními herec­kými výkony. Dokáže diváka zaujmout a sou­časně nevnu­cuje prvo­plá­nově mora­li­zo­vání. Absence objas­nění minu­losti Samanthy a velice úsporné dia­logy však staví pří­běh na hra­nici věro­hod­nosti.