Cesta na měsíc – (Voyage dans la Lune) – 75 %

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (1 hlasů, průměr: 5,00 z 5)

Film fil­mo­vého reži­séra hra­ných filmů George Méliése patří k zákla­dům fil­mové his­to­rie. Poprvé se v kinech obje­vuje celá barevná verze zrestau­ro­vané kopie, která byla dopl­něna o zvuky, ruchy i hudbu. Cesta na měsíc se pro­mítá spolu s doku­men­tár­ním fil­mem Neobyčejná cesta.

Z dneš­ního pohledu je pří­běh krát­kého hran­ného filmu Cesta na Měsíc velice jed­no­du­chý. Několik členů vědecké spo­leč­nosti se na jed­nom ze svých vědec­kých setkání roz­hodne letět na Měsíc. Postaví si raketu a nechají se vystře­lit do vesmíru. Na startu se s kos­mic­kými ces­to­va­teli loučí nad­šené dívky při­po­mí­na­jící barové taneč­nice. Vesmírné ces­to­va­tele pozo­ruje usmě­vavý Měsíc a veselé tváře hvěz­di­ček. Po při­stání na Měsíci pozná­vají ces­to­va­telé různé zají­ma­vosti i Měsíčňany s jejich krá­lem. Mise na tajem­nou pla­netu musí být ale po nesho­dách s krá­lem urych­leně ukon­čena a vesmírní ces­to­va­telé úspěšně pře­žijí při­stání na moři spolu s jed­ním z Měsíčňanů. Na Zemi čeká všechny ces­to­va­tele jása­jící dav a nad­šená děv­čata.

Jednou z inspi­rací námětu filmu byla pro Méliése kniha Ze země na Měsíc od Julese Verna. Byl docela odvážný nápad, pro­tože vyža­do­val vytvo­ření iluze měsíční kra­jiny a tech­nické ztvár­nění startu a při­stání rakety. Méliés doká­zal vytvo­řil své­rázné dílko, které má svou poe­tiku a na svou dobu výbor­nou tech­nic­kou úro­veň a ori­gi­nální nápady. Film upoutá svou naivní před­sta­vou o kos­mic­kém letu a okouzlí svým diva­del­ním ztvár­ně­ním. Ve filmu hraje něko­lik herců a mezi nimi je i sám Georges Méliés. Skupina taneč­nic z Méliésova diva­dla si ve filmu zahraje hned něko­li­krát. Nejdříve se loučí na startu rakety, pak spolu s Měsícem jsou usmě­vavé tváře hvěz­di­ček a na konci filmu jásají při návratu z cesty.

Film Cesta na měsíc je spo­jen s pro­jekcí doku­men­tár­ního filmu reži­sérů Sergeho Bromberga a Erika Langa s názvem Neobyčejná cesta. Ve filmu je zachy­cen slo­žitý pro­ces, kte­rým se zrestau­ro­val film Cesta na Měsíc a vytvo­řila se barevná verze s hudeb­ním dopro­vo­dem.

Film nejdříve při­po­mene spo­le­čen­ské změny a tech­nic­kou úro­veň doby, ve které Méliés své filmy vytvá­řel.  Další část je věno­vána Méliésovi a jeho tvorbě filmů. Méliés pro natá­čení filmů posta­vil vlastní ate­liér a pro každý film si vše při­pra­vo­val. Využíval diva­delní kulisy, triky i detailní záběry kame­rou. Každý jeho film měl pří­běh, který se při­pra­vo­val po jed­not­li­vých zábě­rech. Méliés byl auto­rem, diva­del­ním tech­ni­kem, her­cem, malí­řem i kame­ra­ma­nem a reži­sé­rem. Jeho nad­šení pro fil­mo­vání muselo být ohromné. V doku­men­tár­ním filmu je uve­deno i něko­lik dal­ších uká­zek z filmů, které se poda­řilo zacho­vat.

Méliés nato­čil stovky filmů, ale jeho životní osud neodrá­žel jen jeho úspě­chy. Filmy kopí­ro­vala kon­ku­rence a finanční pro­blémy ned­še­ného tvůrce ničily. V roce 1913 natá­čení ukon­čil, na film zane­vřel a po první svě­tové válce musel pro­dat svůj maje­tek. Na 500 nega­tivů spá­lil a začal pro­dá­vat ve stánku na Montparnassu hračky. Až v roce 1929 mu byla uspo­řá­dána bene­fice. V té době se nalezlo jen osm jeho filmů.

Tvůrci doku­mentu Neobyčejná cesta se sna­žili uká­zat, jak je těžké nalézt zbytky prv­ních fil­mo­vých pokusů a jak obtížná práce je s jejich restau­ro­vá­ním. Dokumentární film Neobyčejná cesta je zpra­co­ván s ohle­dem na širo­kou divác­kou veřej­nost a snaží se zachy­tit práci fil­mo­vých tvůrců, jejich nad­šení pro zají­ma­vou práci a obdiv k prů­kop­ní­kům fil­mo­vého prů­myslu. Informace o kom­pli­ko­vané tech­nice restau­ro­vání filmu neod­ra­zují diváka slo­ži­tou tech­nic­kou ter­mi­no­lo­gií a jsou dopl­něny o kon­krétní ukázky z jed­not­li­vých fází postup­ného vytvá­ření nové kopie filmu. Divák se dozví i důvody, jak a proč byla vytvo­řena barevná kopie filmu, i proč byl zvo­len hudební dopro­vod.

Filmy Cesta na Měsíc i Neobyčejná cesta jed­no­značně dopo­ru­čuji.