Počátek

Pamatujete si, jak jste si u Mementa říkali „Páni, to je ale chytrý film! To mě nenapadlo!“ a od Dokonalého triku jste se nemohli odtrhnout, přičemž závěr ve vás vyvolal stejné „ahaa!“ jako Memento? Pamatujete si, jak jste nikdy nepovažovali filmy o komiksových hrdinech za hodné vaší pozornosti, ale jen do té doby, než jste se nechali přemluvit ke zhlédnutí Batman začíná a následně odpočítávali dny do premiéry Temného rytíře, který ve vás vyvolal pocit, že jste byly právě svědky něčeho jedinečného? Nebo snad patříte mezi to mizivé procento pozemšťanů, které se s jeho výsostí Nolanem ještě nesetkalo? Pokud za a) tak tuto recenzi ani nemusíte číst, protože premiéru Počátku jste patrně měli v diáři už nějakou tu chvíli. Avšak patříte-li do té druhé skupiny, okamžitě se běžte kát do kina – a připravte se na pořádnou jízdu a hlavně také na to, že u tohoto filmu si váš mozek rozhodně neodpočine. A je to zatraceně fajn pocit, že takové filmy stále ještě existují!

A o čem, že Počátek vlastně je? Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) je nejlepším ve svém oboru – je zlodějem, který se dokáže vloupat do vašeho snu a přinutit vaše podvědomí, aby mu prozradilo i ta největší tajemství, která víte jen vy a za normálního stavu, byste je nikdy nevyzradily. Cobb takto získává velmi důležité a často nebezpečné informace. Toto umění z něj však kromě jedničky ve svém oboru, učinilo také uprchlíka před zákonem, který přišel o vše, na čem mu kdy záleželo a jediným po čem nyní touží, je vrátit se domů ke svým dvěma dětem – Philipě a Jamesovi. Proto se rozhodne přijmout nabídku bohatého podnikatele Saita (Ken Watanabe), který mu za splnění neobvyklého úkolu přislíbí možnost návratu domů. Tentokrát však nejde pouze o vykrádání něčí mysli, ale naopak o vnuknutí myšlenky („vnuknutí“ je mimochodem správný překlad originálního názvu Inception). Dotyčný se má probudit a jednat podle toho, co mu bylo ve snu vnuknuto. Co konkrétně bude potřeba komu vnuknout vám nebudu prozrazovat, protože byste pak přišli o dávku radosti z toho správného odhalování děje kousek po kousíčku. Dodám snad už jen, že k této práci bude Cobb potřebovat tým těch nejlepších, včetně nového „architekta“ snu, kterým se stane mladá studentka Ariadne (Ellen Page). Před tím, než je vše připraveno k akci, jsou nám však postupně vysvětlovány principy vládnoucí ve snech – Ariadne se postupně učí budovat svůj snový svět. Postupně také proniká Cobbových snů a snaží se pochopit, co je příčinou toho, že on už není schopný být architektem snů, a proč ho pronásleduje představa jeho ženy Mal (Marion Cotillard). Převážná většina filmu se tak odehrává ve snech – a v případě zadaného úkolu „vnuknutí“ se jedná dokonce o sen o třech strukturách… A tady bych se snad už měla zastavit, abych neprozradila příliš mnoho – případně vás příliš nezmátla a neodradila. Zmateni sice budete tak či tak, ale stojí ta za to! Pokud budete pozorně sledovat vše, co se před vámi děje, bude vám vše postupně docházet a vy budete prahnout po nových a nových informacích, které odhalí další hádanky. Obzvláště linie zahrnující Cobba a Mal je objasňována po tak malých útržcích informací, že vždy, když si budete myslet, že už máte jasno, přijde něco dalšího. A když konečně zjistíte celou historii, budete ohromeni. Ach, ano, vězte, že vás tenhle hlavolam bude zatraceně bavit! Nejen kvůli skvělému scénáři, ale také díky skvělému hereckému obsazení. Leonardo DiCaprio opět dokazuje, že patří k nejtalentovanějším hercům své generace a dívat se na něj člověka prostě baví. Jeho utrpení ze ztráty domova se zračí v každém jeho pohledu, díky čemuž vám ho bude nesmírně líto a budete mu fandit, až do samého konce. Ellen Page předvádí náramně citlivý výkon a její snaha porozumět všemu, co se kolem ní děje a především pak, co se děje s Cobbem, z ní dělá nejvěrohodnější postavu celého filmu. Stejně kvalitní je však i zbylé herecké obsazení – Cillian Murphy tentokrát nehraje žádného podivína, což mu náramně sluší, a dokazuje tak svou univerzálnost a výkonu Marion Cotillard v roli Cobbovy ženy Mal rovněž není co vytknout.

Film je dokonalý rovněž po vizuální stránce – v částech odehrávajících se ve snech se tu setkáváme s převrácenou perspektivou, budovy se hroutí jako by byly z karet… a to vše v 2D. Ano, je krásné vidět, že ne všichni jsou posedlí 3D formátem a ještě krásnější je vidět, že 3D opravdu NENÍ potřeba k dosažení dech beroucího vizuálního zážitku. Opět o důvod víc obdivovat Nolana a děkovat za jeho tvrdohlavost (snad uspěje i v případě třetího Batmana) dělat, co nejvíce toho jde „postaru“. Ani scénáři nelze nic vytknout, je vidět, že Nolan se tímto nápadem zabýval spoustu let. Kdyby tak existovalo víc takových režisérů a scénáristů v jedné osobě, kteří disponují takovou fantazií. Tentokrát to navíc dokázal i bez svého bratra Jonathana. Klobouk dolů!

Dokonce i hudební doprovod Hanse Zimmera je tentokrát nadmíru originální a až někde uslyšíte hudbu z Počátku, určitě si ji s ničím jiným nespletete. Což je dobře! Okamžitě na vás dýchne onen nádech tajemna a určité velkoleposti – nebo monumentálnosti? Ani jedno z těch slov není správné… budete to muset zkrátka zažít na vlastní kůži a vymyslet si vlastní přívlastek 🙂

Počátek je mistrovský kousek, který Nolana definitivně korunoval na krále. Není pochyb o tom, že se jedná o nejchytřejšího režiséra současnosti…a kdo ví, jestli ne vůbec celých filmových dějin. A nám nezbývá než se těšit na další nadílku, kterou by měl být třetí (a poslední) Batman. Ale mezitím si ještě párkrát zajdu do kina na Počátek!