Vesnice (The Village)

VesniceM. Night Shyamalan přichází s dalším mysteriózním snímkem, jenž nás zavádí do klidné vesnice poblíž lesa. Všechno ale není tak poklidné, jak se zdá.

Rozebírat děj, aniž by se prozradila zápletka, je velmi složité. Proto se omezím na pouhé nastínění příběhu. Režisér a scénárista v jedné osobě nám ve svém díle představuje společenství lidí obývajících vesnici na úrovni počátku 20. století. Ta je umístěna v hloubi lesa, daleko od „civilizace“. Její obyvatelé, až na několik starších, nikdy neopustili toto místo, protože tam venku, za jasně vyznačenou hranicí a na dohled strážních věží, se ve stínech pohybují Oni.

Podivná stvoření, o kterých se mluví šeptem, aby nebyla znovu přivolána. Kreatury, o kterých se téměř nic neví, i ti nejodvážnější se zmiňují o setkáních s bázní v hlase a přiznávají, že měli jen tolik odvahy, aby se zmohli na několik rychlých pohledů z dálky, než dosáhli bezpečí úkrytu. Kdysi se starší s bytostmi dohodli. Byly vymezeny hranice, za které vesničané nesměli a Oni je rovněž překračovali jen v případě, kdy se některý z lidí provinil proti dohodě.

A.BrodyNaštěstí jsou vesničané soběstační. Žijí si poklidné životy jen občasně narušované poplachem kvůli nebezpečně blízko se potulujícím lesním sousedům, kteří jednou za čas vykonávají „inspekční“ cesty do osady. V takových případech se všichni schovávají v domácích úkrytech a čekají, až návštěvníci odejdou. Jednou je ale vyvolený místní slepé dívky ošklivě pobodán zdejším bláznem a zároveň tajným ctitelem mladé ženy. Lékař raněnému nedává šanci na přežití. Ne bez léků, které jsou k dostání ve městě. Jenomže taková cesta znamená porušení dohody s lesními pány a vystavení ostatních nebezpečí. Během vášnivých diskusí ale vychází na povrch, že odmítavý postoj starších k cestě mimo území vesnice nepramení z pouhého strachu před neurčitým zlem za hranicemi.

Night Shyamalan se zapsal do filmové historie snímky Šestý smyslZnamení, což je důvodem, proč je a bude každý z jeho následujících filmů podroben důkladnému zkoumání a kritice. Diváci od režiséra očekávají překonání možná už nepřekonatelného, chtějí další Šesté smysly a nechtějí se spokojit s ničím menším. Patříte-li k této skupině, vězte, že vaše očekávání nebudou naplněna. Přestože film zachovává velmi podobnou konstrukci –  pozvolný úvod, gradující děj a následné překvapivé odhalení, které diváka přiměje k přehodnocení všeho viděného, nejde o stejné tempo vyprávění, ani látku, ze které by šel vytvořit „nový/neokoukaný“ příběh. Film je vlastně o standardních tématech: lásce, strachu a zbabělosti. To ovšem neznamená, že je snímek ztrátou času!

SlavnostMohu-li ale přece jenom dílu cosi vytýkat, musím přiznat, že zamrzí nedostatek příležitostí pro kvalitní herce, kteří se projektu zúčastnili, avšak téměř nedostávali šanci uplatnit svoje nesporné nadání. Rovněž na lesku nepřidá poněkud zdlouhavý úvod. A do třetice všeho zlého – vysvětlení na konci, které sice obrátí všechno naruby, ale zároveň nevyznívá přesvědčivě.

I přes trojici výtek (snaživí jistě najdou víc záporů) pokládám film za dílo, které byste měli vidět a nechat na sebe působit. Je zajímavé, jak rozporuplné reakce dokázal snímek vyvolávat, a pokud jste ho ještě neviděli, zamyslete se, zda by nestálo za to sjednat nápravu. Dovolte mi ale jedno doporučení – nečekejte další mezník ve filmové tvorbě a nenuťte, byť jen v myšlenkách, režiséra být otrokem vlastních úspěchů!

• Název: Vesnice (The Village)
  • Žánr: Thriller / Horor
  • Délka: 108 minut
  • Rok: 2004
  • Země: USA
  • Režie: M. Night Shyamalan
  • Hrají: Bryce Dallas Howard, Joaquin Phoenix, Adrien Brody, William Hurt, Sigourney Weaver, Brendan Gleeson, Cherry Jones, Celia Weston, Jayne Atkinson, Judy Greer, Michael Pitt, Jesse Eisenberg, Liz Stauber, M. Night Shyamalan, Frank Collison

• 5. února 2007 Goyovy přízraky – Recenze Miloš Forman, živoucí režisérská legenda se zvučným jménem. Jako jedni z mála vyvolených jsme mohli zhlédnout nové dílo tohoto velikána, které nese název Goyovy přízraky. Tento film má u nás premiéru 1. února, toto datum si tučně […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Dayereh (2000)6. prosince 2011 Dayereh (2000) Do češtiny by název filmu snad šlo přeložit jako kruh, bylo by to tak správné a vzhledem k poselství filmu i logické. Příběh tohoto íránského filmu se soustředí na postavení žen v tamní společností, které je - kulantně řečeno - dost […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • RECENZE: Poslední lovec čarodějnic10. května 2016 RECENZE: Poslední lovec čarodějnic Film, který si možná pustíte i podruhé. A to ne snad kvůli příběhu, který za jedno shlédnutí úplně postačí, ale kvůli pohledu na krásného, mužného Vin Diesla. No ano, povrchní soud, já vím. Každopádně herecké výkony jsou tím, co mě […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Nymfomanka, druhá část (Nymphomaniac vol. 2) 201313. ledna 2014 Nymfomanka, druhá část (Nymphomaniac vol. 2) 2013 Druhá část Nymfomanky Larse von Triera je v podstatě tím samým, co byla ta první, takže by o ní platilo zhruba to samé, co jsem napsal zde. Jedná se tak v podstatě o jeden film rozpůlený - patrně z důvodu divácké snesitelnosti - na dvě […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • EDITH PIAF28. června 2007 EDITH PIAF Strhující film o drobné ženě s mocným hlasem, jejíž osud vás naplno zasáhne. Písně Edith Piaf zná snad téměř každý. Jaký byl však osud této ženy, jejíž hlas zní tak teskně a vášnivě? To se nám snaží přiblížit nový koprodukční film, […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Belphégor: Fantom Louvru – So 14. 5. 2005 – ČT1 21:456. května 2005 Belphégor: Fantom Louvru – So 14. 5. 2005 – ČT1 21:45 Pokus Francouzů unudit nás k smrti…„Mumie útočí v Paříži“ podobným titulkem se honosí obal filmu Belphegor: Fantom Louvru. Ale dlouhá cesta do Francie se na ní asi hodně podepsala, protože ve srovnání s Mumii (a jejím pokračováním) ztrácí […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Le Havre25. března 2013 Le Havre „Zázraky se dějí.“ Marcel Marx, starý čistič bot, žije skromně, ale spokojeně s milovanou manželkou Arletty v chudé čtvrti na okraji Le Havru. Jednoho dne se setká s třináctiletým Idrissou, uprchlíkem, který místo v Londýně skončil ve […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • Válka světů – recenze10. července 2005 Válka světů – recenze Knižní adaptace jsou velice vděčné, na rozdíl od komiksů. V úspěšných knihách jsou vždycky dobré příběhy, dobré postavy a hlavně pokud jsou knihy hodně slavné, tak přitáhnou hodně lidí do kin. Typickým filmovým příkladem je Harry Potter a […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • ILUZIONISTA24. listopadu 2006 ILUZIONISTA lLUZIONISTAZapomeňte na kouzelný svět Harryho Pottera. Zapomeňte na kouzla, která jste již viděli nebo jste o nich slyšeli. Zapomeňte na Davieda Copperfielada. Prostě zapomeňte na vše, co kdy kouzla jen připomínlo a nechte se unést […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)
  • PARFÉM: PŘÍBĚH VRAHA13. prosince 2006 PARFÉM: PŘÍBĚH VRAHA Příběh parfumérského učně snažícího se zachytit nejkrásnější vůni ze všech – vůni ženského těla – je esteticky lákavou a zároveň naturalisticky odpuzující podívanou. Kniha Patricka Süskinda Parfém: Příběh vraha je velmi úspěšným […] Posted in Filmové recenze (Art… Blu-ray… Kino…)