Vesnice (The Village)

VesniceM. Night Shyamalan při­chází s dal­ším mys­te­ri­óz­ním sním­kem, jenž nás zavádí do klidné ves­nice poblíž lesa. Všechno ale není tak poklidné, jak se zdá.

Rozebírat děj, aniž by se pro­zra­dila zápletka, je velmi slo­žité. Proto se ome­zím na pouhé nastí­nění pří­běhu. Režisér a scé­nárista v jedné osobě nám ve svém díle před­sta­vuje spo­le­čen­ství lidí obý­va­jí­cích ves­nici na úrovni počátku 20. sto­letí. Ta je umís­těna v hloubi lesa, daleko od „civi­li­zace“. Její oby­va­telé, až na něko­lik star­ších, nikdy neo­pus­tili toto místo, pro­tože tam venku, za jasně vyzna­če­nou hra­nicí a na dohled stráž­ních věží, se ve stí­nech pohy­bují Oni.

Podivná stvo­ření, o kte­rých se mluví šep­tem, aby nebyla znovu při­vo­lána. Kreatury, o kte­rých se téměř nic neví, i ti nej­od­váž­nější se zmi­ňují o setká­ních s bázní v hlase a při­zná­vají, že měli jen tolik odvahy, aby se zmohli na něko­lik rych­lých pohledů z dálky, než dosáhli bez­pečí úkrytu. Kdysi se starší s bytostmi dohodli. Byly vyme­zeny hra­nice, za které ves­ni­čané nesměli a Oni je rov­něž pře­kra­čo­vali jen v pří­padě, kdy se některý z lidí pro­vi­nil proti dohodě.

A.Brody

Naštěstí jsou ves­ni­čané soběstační. Žijí si poklidné životy jen občasně naru­šo­vané popla­chem kvůli nebez­pečně blízko se potu­lu­jí­cím les­ním sou­se­dům, kteří jed­nou za čas vyko­ná­vají „inspekční“ cesty do osady. V tako­vých pří­pa­dech se všichni scho­vá­vají v domá­cích úkry­tech a čekají, až návštěv­níci ode­jdou. Jednou je ale vyvo­lený místní slepé dívky ošk­livě pobo­dán zdej­ším bláznem a záro­veň taj­ným cti­te­lem mladé ženy. Lékař raně­nému nedává šanci na pře­žití. Ne bez léků, které jsou k dostání ve městě. Jenomže taková cesta zna­mená poru­šení dohody s les­ními pány a vysta­vení ostat­ních nebez­pečí. Během váš­ni­vých dis­kusí ale vychází na povrch, že odmí­tavý postoj star­ších k cestě mimo území ves­nice nepra­mení z pou­hého stra­chu před neu­r­či­tým zlem za hra­ni­cemi.

Night Shyamalan se zapsal do fil­mové his­to­rie snímky Šestý smyslZnamení, což je důvo­dem, proč je a bude každý z jeho násle­du­jí­cích filmů podro­ben důklad­nému zkou­mání a kri­tice. Diváci od reži­séra oče­ká­vají pře­ko­nání možná už nepře­ko­na­tel­ného, chtějí další Šesté smysly a nechtějí se spo­ko­jit s ničím men­ším. Patříte-li k této sku­pině, vězte, že vaše oče­ká­vání nebu­dou napl­něna. Přestože film zacho­vává velmi podob­nou kon­strukci –  pozvolný úvod, gra­du­jící děj a následné pře­kva­pivé odha­lení, které diváka při­měje k pře­hod­no­cení všeho vidě­ného, nejde o stejné tempo vyprá­vění, ani látku, ze které by šel vytvo­řit „nový/neokoukaný“ pří­běh. Film je vlastně o stan­dard­ních téma­tech: lásce, stra­chu a zba­bě­losti. To ovšem nezna­mená, že je sní­mek ztrá­tou času!

Slavnost

Mohu-li ale přece jenom dílu cosi vytý­kat, musím při­znat, že zamrzí nedo­sta­tek pří­le­ži­tostí pro kva­litní herce, kteří se pro­jektu zúčast­nili, avšak téměř nedo­stá­vali šanci uplat­nit svoje nesporné nadání. Rovněž na lesku nepřidá poně­kud zdlou­havý úvod. A do tře­tice všeho zlého – vysvět­lení na konci, které sice obrátí všechno naruby, ale záro­veň nevy­znívá pře­svěd­čivě.

I přes tro­jici výtek (sna­živí jistě najdou víc záporů) poklá­dám film za dílo, které byste měli vidět a nechat na sebe půso­bit. Je zají­mavé, jak roz­po­ru­plné reakce doká­zal sní­mek vyvo­lá­vat, a pokud jste ho ještě nevi­děli, zamys­lete se, zda by nestálo za to sjed­nat nápravu. Dovolte mi ale jedno dopo­ru­čení – neče­kejte další mez­ník ve fil­mové tvorbě a nenuťte, byť jen v myš­len­kách, reži­séra být otro­kem vlast­ních úspě­chů!

• Název: Vesnice (The Village)
  • Žánr: Thriller / Horor
  • Délka: 108 minut
  • Rok: 2004
  • Země: USA
  • Režie: M. Night Shyamalan
  • Hrají: Bryce Dallas Howard, Joaquin Phoenix, Adrien Brody, William Hurt, Sigourney Weaver, Brendan Gleeson, Cherry Jones, Celia Weston, Jayne Atkinson, Judy Greer, Michael Pitt, Jesse Eisenberg, Liz Stauber, M. Night Shyamalan, Frank Collison